Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)
KL
Jag är så arg så jag skakar..
Jag ska berätta en historia om en häst som vi fött upp.
Vi har ägt och tränat honom i hela hans liv, han tävlade tills han var sju år gammal då vi valde att avsluta hans karriär då han markerade att han inte tyckte de var roligt längre. Det märktes genom att han inte betedde sig som han brukar efter loppen t.ex.
Den här hästen är en väldigt speciell häst, fast han är så "gammal" så beter han sig som en unghäst, hoppar, skuttar och racar i hagen. Aldrig i hela hans liv har han varit skadat inte minsta antydan till hälta.
Nu är han 9 år gammal och i sommras bestämde vi oss för att försöka sälja honom som ridhäst då han verkar tycka de var tråkigt att bara gå i hagen istället för att träna. Vi lyckas hitta en person som verkade trivas bra med honom. H*n tar hem honom på prov och ska ha honom i två månader först. Vi vill ju att han verkligen ska få det bra.
Men efter någon vecka börjar problemen. H*n skickar sms och klagar på att han är stel, h*n tar hem en kotknackare, som i princip dömmer ut honom. H*n ta hem en hovslagare som säger att hans hovar är felvinklade och felverkade och har varit det länge och därför har hans kropp tagit stryk.
Nu har h*n hört av sig igen då h*n tagit hem en massör som påstår att han har en muskelhälta, ont i ryggen, djupa muskelspänningar i bakdelen och bakbenen. Det här har han tydligt haft i måånga år också. Till sist säger h*n att om h*n ska behålla honom så måste vi stå för massagebehandligar minst en gång i veckan i minst en månad framöver och sedan när de är dags att sälja så måste vi sänka priset OCH betala en veterinärbesiktning.
Sedan börjar h*n babbla om att vi har tränat honom fel, och att vi hade tur att det var h*n som fått honom som var så noga med sina hästar. Sedan förmanar h*n oss om att vi inte får sälja honom vidare sen som ridhäst då vi i princip kommer ha ihjäl honom då.
Det här är då en person, som aldrig haft en egen häst utan haft en nordsvensk på foder i ungefär ett år. Men h*n har dock våran häst i ett stort ridhäststall så det är inget mysterium vart allt detta kommer ifrån.
Nu vill jag bara fråga er. Hur FAN kan en häst som hoppa, stutsar och leker i hagen och mår allmänt bra. Helt plötsligt ha så många fel? Försöker hon lura oss på pengar? Eller drog kotknackaren sönder honom?
Jag är helt perplex. För ingen kan väl påstå att han tävlat och vunnit med felverkade hovar med felaktika vinklar, djupa muskelspänningar, ond rygg och muskelhälta??
Nej jag skulle tippa på att han står hemma i stallet inom en månad, så får han leva pensionärs liv här.