Travare som töltar?

Tibra

Trådstartare
Många av mina kompisar som har travare säjer att: å igår töltade han! eller åh jag har lärt min travare att tölta lite..
kan det stämma? tycker det faktiskt låter omöjligt
de är väl inte ens rätt byggda för det?..och dessutom hur kan de känna om det är tölt?
(man sitter stilla..)
ja men det finns ju hästar som har sån mjuk och fin trav att man bara sitter och flyter med på ryggen..
eller är det sant att tex en travare skulle kunna tölta?

Sv: Travare som töltar?

har faktiskt hört att endel lär sina travare tölt, min travare passar! rätt skönt att sitta på då.
Undrar ibland faktiskt om hon töltar för ibland travar hon på ett speciellt sätt så det känns som tölt. Har ridit islandshäst så jag vet ju hur riktig tölt känns.
Tyvärr sitter jag ju själv på min häst och kan ju inte se om det är tölt!:banana:

Jag tror att dom kallar det att hästarna "joggar"men det
är nog mer passgång än tölt !??
Hej från Hambo

Hambo skrev:
Jag tror att dom kallar det att hästarna "joggar"men det
är nog mer passgång än tölt !??
Hej från Hambo

Tror faktiskt också att det mer är nån form av pass när det går så mjukt!
Men det finns ändå ryttare som har lärt sina travare tölt och pass!!:)

Min travare både töltar å passar faktiskt! Så de kan, iaf en del! Min pålle e självlärd dock, han inte gjort nåt för att lära honom! Men rätt häftigt e d! :love: :love: :love:

Någon som har bilder på en töltande travare? skulle gärna vilja se det!

Det finns gott om travare som både töltar och går i passgång, i USA har man tävlingar med sulky i pace race. Dvs istället för trav som vi är vana med, går hästen i fullfart pass.

Tölt på ett varmblod är alltså inte särskilt ovanligt, även idag kan man se en och annat halvblod som lägger in tölt då och då. Fast den gångarten var ju skämsig, så den har man försökt att avla bort och lyckats väldigt bra med det. Men ibland spelar naturen oss ett och annat spratt, och då kan man enstaka gånger se även andra raser tölta.

min travare kan inte tölta, men passar.
dock händer detta endast när han är ur balans, så det är inget jag uppmuntrar.

Jag har haft en travare som hade klockren tölt utan att jag hade lärt han. Den andre hade pass och den jag har nu kan passa då hon blir uppjagad. Så klart kan de tölta o passa. Minst lika bra som mina isisar.

jorå travare kan både tölta och passa även om det inte är helt rent ibland...!! men har sett på video travare som andreas trappe haft tillalu som han töltade runt på i ren tölt... såg ganska fult och konstigt ut och kan tycka att det inte passar dom riktigt...men det är väl för att man inte e van...alla hästar kunde väl tölta från början, men det är väl typ bortavlat?!

det finns ju mer hästar som kan tölta som typ amarican saddlebredd eller vad dom heter. Dom är skitcoola, även om det ser sjukt ut..

tölt kolla här...

http://www.horsephotographer.com/HorseSaddlebred/Photograph3/photograph.jpg
http://www.horsephotographer.com/HorseTennesseeWalking/Photograph4/photograph.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min shettis töltar mer än min islandshäst. Så visst kan andra raser tölta ;)

Först tänkte jag säga boots, men det ser ju ut som den har styltor på sig eller nått :confused: Typ platådojjor haha

I tyskland är det ganska vanligt med töltande travare. Bla Stuteri Lindehof föder upp både islandshästar och töltande travare. På den här länken hittar ni både bilder och video på hingsten SANTANO VOM LINDENHOF (dock en korsning men hans mamma är travare): http://www.gaedingar-group.de/archiv/gpz/cat_hengste.html

Sant.Stand%20ok.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid trott att alla travare som töltar egentligen går i passgång, grisepass för det är det folk brukar visa när de påstår att travaren kan tölta.
Jag har en travare och häromdagen så var vi skogen och han gick och fjantade sig och hade sig så jag satt till ordentligt och röt till och tjoff så satte han sig på häcken och töltade!!!!!
Skitfräckt och jäklar vilket benlyft han hde.

vette tusan :confused:
tänkte också på det.... kanske är någe slags tyngd "boots" för att dem ska lyfta mer... dom ser jättetunga ut iaf :S

Det du länkar till är inte varmblod, den ena är Saddlebred och den andra Tennessee Walking.;)

min häst gör något lustigt ibland, känns som tölt men kan likaväl vara pass :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka