Travare/Pre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
P

Piggelkot

Travare/pre korsning.. Funderar över om det vore något.. Någon som har bild? (även av andra travar korsningar) Leker med tanken att betäcka mitt sto när jag pluggat klart... :d :D

Ni som tänker ifrågasätta korsnings avel eller ridtravare över huvud taget behöver inte skriva här. Min häst är just det, min häst. Hennes föl kommer att vara min häst, alltså mitt problem om det inte har bra galopp o.s.v.

Sv: Travare/Pre

Jag har sett en sån korsning (har ingen bild) och den var jätte fin =) Alla varmblods korsningar jag sett har varit väldigt fina. Finns en i mitt stall hon är varmblod/connemara korsning 145cm kanske hon är och grå jätte fin =) grymt duktig i hoppning. Hon tävlar i både hoppning och fälttävlan.

Okej :) Var pre/travaren maffigt byggd eller såg något konstigt ut på den? Asså för stårt huvud korta ben o.s.v. Jag tror att en pre skulle kompletera mitt sto mycket bra ;) själv har jag bara sätt en travar korsning.. Travare och new forest eller connemara något sådant.. inte vacker ;) men med de raserna blir de nog nt alltid så lyckat.. :angel:

Har sett en, PRE-hals och breddade sig i bak i traven. Upplevde det som en misslyckad korsning.

Det är snyggt på en rejäl häst men inte på en tunn travarlik. Oproportionerligt helt enkelt.

Nej det kan jag hålla med om.
Men det framkom inte att resten av hästen såg ut som en travare.

Funderade mest vad du inte gillade med PRE halsar.
Nu förstår jag.

Hej.

Jag har gjort 2 sådan korsningar, PRE/Vbl. Och dom blev bra. Den ena är född 2007 och inriden, den andra 2009. Dom är helsyskon. Mamman var grov och "snygg" i kroppen, inte typiskt travare alls. Bägge ägare är jättenöjda med dom och den som är 3 år, är riktigt trevlig att rida.

Lägger in bild på hon som är 3år:)

Hösten 2009:
31855774.jpg

I våras/ somras:
31053686.jpg

31053688.jpg

*KL*

Jag har själv prövat kallblodstravare/PRE. Helt superlyckat.
En granne till mig har provat varmblodstravare/PRE och jag var skeptiskt men den ser this far helt ok ut.

Som jag diskuterat tidiagre så ligger kallblodstravaren och PRE närmare exteriört och jag känner att det är större chans att lyckas med den kombon.
Har man otur kommer det sämsta från 2 världar (som med all avel) och det vill jag inte ha på min häst med den korsningen.

jag tycker de blev en VÄLDIGT lyckad korsnig när vi gjorde den =)

här e resultatet =) sto föd 08. på bilden 1 år gammal.

29117056.jpg

hon är nu såld och kommer användas som barock häst tror jag ägaren sa. Hon är super nöjd med henne. Super trevlig häst på alla sätt och vis. rör sej helt okej å har en bra galopp.

de viktigaste tror jag e att man letar upp alla svagheter stoet har å hittar en hingst som kompencerar upp de och sedan hoppas på de bästa. som tex till en travare måste man hitta en hingst med MKT bra galopp för å ha en chans till en bra galopp på avkomman.

lycka till =)

Misen: Vilken underbart snygg liten dam! :love: Verkligen en lyckad korsning där (utifrån den bilden) :D

Lutti: Oxå en supersnygg häst :d du har inga fler bilder eller kanske om man har riktig tur.. En film? :p

Alla: Ni som har sålt dessa korsninger.. Vad fick ni för dem? I vilket "skick" vad hästen? (ifall jag av någon anledning inte skulle ha kvar den så e det lite bra att veta) ;)

Jag ska nog hoppa in i PRE avelstråden.. Behöver en hingst med LUGNA gångarter, långa steg och lätt för att samla sig.. :D
Tack alla!! Fortsätt med bilder :laugh:

Jag har hur många bilder som helst. Dock ligger dom på en extern hårddisk. Och jag vet inte hur man gör med en sådan:D

Har nog någon film på henne. Du kan väl pm:a mig din mejladress så blir det lite lättare:)

du får ju aldirg lika mkt för en korsning så fort de e travare i den tyvärr... min var bara 1 å jag fick INTE mkt för henne.. i å för sej prioriterade jag ett bra hem i stället för pengar..

Såg en i somras och jädrans vad fin! Runt 160 född 2005 men inte inriden pga tidsbrist men mycket hanterad. Såg ingen galopp då den visades för hand men bra skritt och vacker vägvinnande trav! Mycket välbyggd, ett otroligt vackert sto helt enkelt!

Pappan är Hercules x och mamman är ett varmblodssto reggad med okänd härstamning, ej frysmärkt. Nu KAN det då vara en korsning det också men har även sett mamman riden i alla gångarter och ja, mer travarlik kan man inte bli tycker jag.

Kirah.jpg

Gu vilken snygg sak ^^

Alla: Jag funderar kring hingst val nu.. Finns det någon PRE hingst som har rätt lätt för att länga stegen? Det är det som kanske är det enda - med stoet.. Så bland det viktigaste i hingstväg är ju då någon som kan länga sig ordentligt.. Stoet har en riktig fallenhet för samling.. (enligt min tränare så, bra mycket mer än de flästa halvblod.. Vilket jag håller med om) Det är ju något man förutsätter när det kommer till en PRE ;) Ursäkta om det är lite vääl luddigt nu.. tack för svar.. :p

gå ut på www.swedishprehorses.se och titta på dom hingstar som finns för avel där, När du har plockar ut några som du gillar så åk och titta på dom ! be även att få se lite av deras avkommor , så kan du börja med att bilda dig en uppfattning om vilken hingst som passar just ditt sto ;-)

Tesora

jo jag har redan tittat på dem ;) har hittat några jag tycker om men om det är någon som "är känd" för att inte kunna länga sig så känns det lite onödigt att åka och titta :D

det beror ju på hur du menar med att länga sig ? Under ryttare i pågående dressyr tävling eller naturligt?
Ett gott råd är att titta på hingstarna i frihet ! En ryttare kan ju både påverka positivt eller negativt:-)

och som sagt titta på avkommorna ! VAD har hingsten gett !! Temeperament, exteriör och gång !
Man ska nog inte bara hänga upp sig på hur en hingst sträcker i traven ;-)
det är MYCKET som ska falla på plats för att få ett så bra föl som möjligt , och på korsningar så är det ännu svårare en på tex ren PRE avel. Där han man ju blodet att gå på ,så man har en hum om typer och rörelsemönster bakåt i linjerna.

tesora

Naturligtvis kommer jag hälsa på hingsten först.. För å få se hur han är o.s.v... Men jag har förälskat mig i Tendencioso :love: ursnygg och han kan länga sig (under ryttare och även utan) enligt vad jag sätt.. Tycker han har väldigt fina steg.. Eller är jag helt ute och cyklar? Aja skit snygg och i rätt storlek :D Särskilt hans galopp skulle passa bra mot mitt stos.. :p

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka