Travare och försäkring

Sv: Travare och försäkring

Det är en annan sak. Blir hästen halt av en spark pga av en spricka eller fraktur så är det något annat.
Detta ersätter ju även den enkla begränsad/A2 samt även racing/aktiv.

Det som i huvudsak avses med reservation mot hälta är ju bla. senor samt ledinflammationer vilket ingen av ovan nämnda försäkringar ersätter.

Men det kan ju vara ett "nytt" påfund? Min kompis försäkrade sin häst i höstas?

Pappa lusläste försäkringsbrevet, det står inget om res. Men för säkerhets skull ringer han vårat ombud imorgon.

Girasol skrev:
Det är en annan sak. Blir hästen halt av en spark pga av en spricka eller fraktur så är det något annat.

Det som i huvudsak avses med reservation mot hälta är ju bla. senor samt ledinflammationer vilket ingen av ovan nämnda försäkringar ersätter.

Då är det som jag trodde då! Hade aldrig anledning att utnyttja försäkringen på denna häst, men undrade nu i efterhand om han var underförsäkrad... Tack för klargörandet:)

Girasol skrev:

I det här fallet, med hästen jag har hört talas om, skulle ju försäkringen täcka då. Det måste vara svårt att bevisa att den, t. ex., INTE har fått sig en spark i hagen så att sprickan uppstått! Ska kanske också tillägga att när jag pratade med mamma om det igår (och berättade lite om vad som sagts på Buke) sa hon att det var vänster BAKBEN, inte fram, om det spelar någon roll för historien.

Hästen ifråga är 14 år, och tjejen har haft den i ca 10 år. Det är ju osannolikt i vilket fall som helst att skadan skulle ha något med travträning att göra om hästen bara ridits i 10 år. Det låter, tycker jag, som okunnighet från försäkringsbolaget, eller som om de försöker slingra sig ur att ersätta vet.kostnaderna.

Sådär, nu har vi kollat. Vi har inga res. på min häst över huvud taget.

*kl*

Sorry, men nu har jag inte läst hela tråden så det kan hända att jag upprepar vad andra har sagt.

Det är viktigt att skilja på vad reservationer och försäkringsvillkor är. Tecknar man t ex en Agria Katastrof-försäkring så täcker den bara brand, stöld osv. Det är inga reservationer, men det finns saker som inte ingår i försäkringen. Det står klart och tydligt i försäkringsvillkoren vad försäkringen gäller för när man tecknar en försäkring. Det är försäkringstagarens skyldighet att ta reda på vad som ingår. Det måste man veta innan man försäkrar sin häst.

Om man har en travare som ska tävla i trav kan man inte teckna en försäkring där hältor ingår. Detsamma gäller galoppörer. Den största anledningen är att man då kan "köra sönder" en häst på flit för att få ut på försäkringen om man t ex har insett att hästen ändå inte kommer att tjäna några pengar på travbanorna.

En travare kan fullförsäkras i A1 om den ska användas som ridhäst, men då krävs böjprov. En travare kan också som föl/ettåring fullförsäkras i A1 INNAN den börjar travtränas. Det kan vara bra att veta om man ska röntga för lösa benbitar (vilket man kan göra när hästen är 9 månader). En A1-försäkring täcker lösa benbitar, men det gör inte Racing. Kan vara värt att tänka på.

precis, stopp och belägg på er!!

Har ni Agria Bas (gamla maximal) är hästen fullförsäkrad.

Har ni däremot Activ (gamla racing) är hästen endast försäkrad som travhäst/galoppör med vissa restriktioner.

Reservationer kan dock alla hästar ha, även halvblod om hästen varit skadad innan den försäkrades. Men det är en annan sak och står uttryckligen på försäkringsbrevet.

Det finns små foldrar hos Agria som beskriver produkterna lätt (om ni inte vill läsa hela försäkringsvillkoren), läs en sådan eller läs på internet.

Alla felaktiga svar som cirkulerar här är direkt farliga och skapar onödig oro.

Ang kallblodstravare har de tidigare inte räknats som travare och därför inte försäkrats i racing/activ men jag vet ej om det ändrats nu.

Nu har jag precis (två minuter sedan)pratat med Agria angående min hästs försäkring, och fått följande svar:
Reservationen mot hältor i veterinärvårdsförsäkringen gäller automatiskt för, och nu citerar jag Agrias representant, "alla stora hästraser som avlats för någon form av kapplöpning, dvs varm- och kallblodstravare samt fullblodsgaloppörer"
Detta alldeles oavsett om de tränats för kapplöpning eller ej.
Reservationen omprövas vid böjprov med longering ua.
Denna info finns tydligen inte att läsa på deras sida, utan man måste ringa och prata med dem för att få besked...men om man läser försäkringsbrevet så står det där som ett tillägg.

bettysmatte skrev:
I det här fallet, med hästen jag har hört talas om, skulle ju försäkringen täcka då. Det måste vara svårt att bevisa att den, t. ex., INTE har fått sig en spark i hagen så att sprickan uppstått! Ska kanske också tillägga att när jag pratade med mamma om det igår (och berättade lite om vad som sagts på Buke) sa hon att det var vänster BAKBEN, inte fram, om det spelar någon roll för historien.

Hästen ifråga är 14 år, och tjejen har haft den i ca 10 år. Det är ju osannolikt i vilket fall som helst att skadan skulle ha något med travträning att göra om hästen bara ridits i 10 år. Det låter, tycker jag, som okunnighet från försäkringsbolaget, eller som om de försöker slingra sig ur att ersätta vet.kostnaderna.

Men om skadan uppstått vid hård spark eller dyl. borde ju detta rimligtvis synas även "utanpå" benet och inte endast vid röntgen? Vad fick hästen för diagnos? Vad ansåg veterinären vara orsaken? Försäkringsbolaget går väl i första hand på veterinärens utlåtande, och inte vad tjejen tror kan ha hänt? Självklart betalar inte försäkringsbolaget ut ersättning om det inte är helt klart att försäkringstagaren är berättigad till det, kan knappast klassas som "okunnighet".

Belinda skrev:
Denna info finns tydligen inte att läsa på deras sida, utan man måste ringa och prata med dem för att få besked...men om man läser försäkringsbrevet så står det där som ett tillägg.

Om man försäkrar sin häst i Agria så framgår det i försäkringsbrevet att man kan fullförsäkra sin trav-/galopphäst om man genomför böjprov ua.

Belinda skrev:
Nu har jag precis (två minuter sedan)pratat med Agria angående min hästs försäkring, och fått följande svar:
Reservationen mot hältor i veterinärvårdsförsäkringen gäller automatiskt för, och nu citerar jag Agrias representant, "alla stora hästraser som avlats för någon form av kapplöpning, dvs varm- och kallblodstravare samt fullblodsgaloppörer"
Detta alldeles oavsett om de tränats för kapplöpning eller ej.
Reservationen omprövas vid böjprov med longering ua.

Konstigt, min häst har inte fått ngn res. Och vi har inte blivit ombedda om något extra böjprov.
Det har min pappa kollat upp noga och om Agria skulle motsätta sig får de ett helvete för han är jurist :p

Vilken försäkring har du? Aktiv, skulle jag tro eftersom denna inte ersätter vid hälta, rörelsestörningar, vissa luftvägssjukdomar och utvecklingsrubbningar. Aktiv hette tidigare Racing.

Min kallblodstravare har Agria Bas (tidigare Agria Maximal) och det står ingenting alls i försäkringsbrevet om några reservationer.

Immer

Var denna frågan ställd till mig?
Jag har varken eller.

Notorius, läs vad vi skriver. Du behöver inget ytterligare böjprov, antagligen hade du ett veterinärintyg när du tecknade in hästen och det räcker.

Immer, det är kallblodstravarna som försäkras in nu som får samma villkor som varmbloden.

Nej, det var den inte :o
Jag minns att jag tittade på ditt tydligt förklarande inlägg och tänkte tacka dig för det, men sen fick jag syn på Belindas inlägg och kände att jag måste svara på det - och så blev det din svarsknapp istället. Jag skyller på värmen och trötthet....

Idag har jag förresten mailat Agria och frågat och fick detta svar:
Generellt så stämmer det att travare som försäkras in i Agria Bas (tidigare
maximal) beläggs med en reservation för hältor. Denna kan närsomhelst tas
bort med ett veterinärintyg där böjprov och longering utförts.

Om reservationen någon gång tagits bort och försäkringen överlåts mellan nya
och gammal ägare så läggs den inte på igen utan då anser vi att man redan
bevisat att just den hästen inte har några problem i sina rörelser.

Vi informerar dock våra kunder om vad som gäller når denna information sätts
men man skall naturligtvis titta på sitt försäkringbrev så att man är
införstådd med hur försäkringavtalet formulerats.

Jag har skickat en följdfråga: Gäller detta alla hästar av travarras eller bara de som är/har varit aktiva inom travet?
Min kallblodstravare har aldrig varit i närheten av travet, så det är kanske därför det inte finns några reservationer på henne.

Immer

Jag var tvungen att dubbelkolla min kompis försäkring idag...

Och hon har en Agria Maximal liv- och veterinärvård där det står reservationer för hältor med komplikationer kan upphävas efter genomgången veterinärundersöknng med böjprov och longering.

Hennes travare har aldrig varit i närheten av travet vad vi vet. Inte kvalad eller startad i alla fall. Han har inte heller tidigare varit försäkrad innan hon köpte honom och försäkrade honom i höstas. Så det har uppenbarligen bara med rasen att göra.

Knapplån.

Jag fortsätter att följa denna intressanta tråd som jag skapade. Det verkar inte helt enkelt det här med travare och försäkringar :crazy: ...

Vet du hur det har gått med det ärendet du startade tråden med? Om hon fått ersättning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 676
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka