Travare och försäkring

Sv: Travare och försäkring

Belinda skrev:
Jag har min ridtravare försäkrad i Agria, och där gäller förbehåll i försäkringen för hästar av travarras, nämligen att sjukvårdsförsäkringen inte gäller för hältor.

Stämmer inte, det har inte med rasen att göra. Min kallblodstravare, som aldrig gått på travet eller ens varit i träning, är försäkrad i Agria med utökad veterinärvård utan några som helst inskränkningar.

Immer

Jag har precis försäkrat om in ridtravare (i Agria), förra ägaren hade inga restriktioner men när jag byte föräkring fick jag automatiskt restriktioner, jag behövde bara ta ut en vet och få böjprov och longera och skicka in så tog dom bort resriktionen.

Då kanske det bara gäller varmblodstravare?
Kommer inte ihåg exakt hur det stod, ska kolla upp det. Men det hade med rasen att göra.

Jag har en varmblodstravare som startat och jag har han helförsäkrad hos Agria utan några som helst reservationer. Dem har täckt alla mina vet besök.
Det kan ju iofs ha kommit nya regler gällande försäkringar på just travare. :confused:

Belinda skrev:
Då kanske det bara gäller varmblodstravare?
Kommer inte ihåg exakt hur det stod, ska kolla upp det. Men det hade med rasen att göra.

Är det möjligen så att hästen har en travarförsäkring?

Immer

Bubbla skrev:
Det kanske bara gäller varmblodstravare och inte kallblodstravare?

Nej, nej, man försäkrar, som påpekats ovan, hästen inom sitt användningsområde. En varmblodstravare i travträning är försäkrad för det och där ingår inte hältor. Byter man användningsområde på hästen till ridhäst bör försäkringen ändras. Besiktningen vid köp ligger till grund för om det blir förbehåll. Sen är det fritt fram att teckna utökad veterinärvård om så önskas.

När precis köpt mitt varmblod så var hon försäkrad hos Agria och där var det massa restruktioner eller vad det heter. Så jag byte försäkringsbolag till IF och där fick jag lämna in ett veterinärintyg och hennes försäkring täcker allt. Även om hon råkar ut för en hälta eller vad det nu kan vara.

Fast min häst har aldrig travtränats. Var inte försäkrad alls då jag tog över henne, så jag tecknade en ny försäkring för henne som ridhäst och blev då upplyst om att restriktionen mot hältor gällde ändå, pga hennes ras.
Däremot kan den ju upphävas om hon går igenom böjprov med longering ua (gjorde inte det då, eftersom det inte gick så bra att lyfta bakbenen på henne. Nu däremot går det bra, så vi ska göra det vid tillfälle)

Och nej, nej till dig med. Min kompis häst har aldrig travtränats och har ingen travförsäkring utan en vanlig ridhästförsäkring med reservationer på alla fyra benen eftersom han är travare men inte har gått igenom en besiktning (hon har inte gjort någon än).

Jag har själv sett försäkringsbrevet eftersom hon undrade vad det betydde.

Märkligt. Då borde ju även min kallblodstravare ha reservationer (även om hon aldrig gått på travet eller ens varit i träning) men det har hon inte.

Immer

När jag skulle teckna om för min kille sa de att de får reservation för hälta (Agria)

Belinda skrev:
Jag har min ridtravare försäkrad i Agria, och där gäller förbehåll i försäkringen för hästar av travarras, nämligen att sjukvårdsförsäkringen inte gäller för hältor.
Restriktionen kan hävas om hästen går igenom en utökad besiktning, med böjprov vid longering, utan anmärkning.

VAD? :eek:
Så min häst, som varken är inkörd, tränad eller startad utan bara riden (är dessutom bara 8, jag har haft honom snart 2 år) har också restriktion?
Vi har Agria maximal vetvård utökad...
Herregud då måste vi ringa Agria imorrn och fixa en besiktning, iofs gjorde vi böjprov för några månader sen ua, men det var ingen formell besiktning.

Jag har svårt att tro att det är så.
Skriv gärna vad du får för besked från Agria.

Immer

Pappa ska ringa dem imorgon. Skriver här när de svarat.
Har du några res. på din?

Kapar tråden lite med en liten undran: Att restriktioner i en försäkring för travare innebär att hältor inte ersätts av försäkringsbolaget är jag med på, men hur ställer sig försäkringsbolagen till hältor uppkomna av ex. ett avsparkat ben (har för mig att racingförsäkringen på min gamla travare täckte "trauma") eller en hälta som bevisligen beror på fel i exempelvis rygg? D.v.s. då det bevisligen inte kan bero på förslitningsskador, överansträngning eller dyl?

OM du har reservation mot hälta så står det på försäkringsbrevet!

brukar stå strax under hästens namn..... Står det inget så har du ingen reservation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 111
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 676
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka