Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

När man red på ridskola har man alltid fått höra: När hästen går i form (i traven) blir den mycket lättare och mjukare att sitta på. Stämmer verkligen detta? Är inte det rollkürsaktigt, har att göra med att ryggen blir statisk? Jag menar, hästen ska ju bära sin ryttare så som den bär sig själv, med en svänngande rygg.
Självklart kan man känna bakbensaktivitet, men det betyder väl inte att steget blir rundare?

/Sofia

Sv: Trav

Fakstiskt så är det så, men en häst kan ju bli lätt att sitta på av olika orsaker. Det kan bero på att den blir statisk i ryggen, det kan bero på att den bara småtravar och det kan bero på att den börjar bära sig ordentligt i traven. Den bär över hela ryggen i mjuka, svingande rörelser som är lättare att följa med i än de kortare, stötigare rörelser som uppstår när hästen inte bär sig.

Jag håller med Jegra, det är så. Det märks extra väl när man rider barbacka tycker jag, min pålle blir underbart mjuk och bekväm att sitta på när han går i form i traven, men blir stötig och studsig om han höjer huvudet och/eller blir stressad.

Man kan väl också tillägga att bärkraft kontra skjutkraft kommer att avgöra om hästen är skön att sitta på.

Det är ju som Jegra beskriver det men det är ju också så att har hästen ett stort kliv med stort skjutkraft på, ja då är det inte bekvämt.

Så en häst ska ha ett så stort steg som möjligt med bra bärkraft då hittar man ryggsving- och det är HÄRLIGT :love: - men svårt. Men det visste vi ju redan tt det ta några hundra år att lära sig rida och utbilda häst... :confused:

jaghar lärt mig att hästar som är lätta att sitta på blir svårare att sitta på när de bär sig rätt och tvärtom.. Att hästar som är svåra att sitta på blir lättare när de bär sig rätt... Tycker att det stämmer rätt bra med verkligheten...

Hmmm, kan nog inte hålla med dig om det i alla fall inte om vi nu pratar AK skolade hästar. För i så fall så undrar jag hur mycket erfarenhet du har av det eller hur din verklighet ser ut? :confused:

Det kan nog stämma det med traven...går pållen fint och bär sig så sitter jag bra, men om hon plötsligt tar upp huvudet så försvinner hela denna känslan...samma med islänningen som gärna travar i låg form men blir hon stissig blir det pass.......

Ingen erfarenthet alls av akademiskt, utan det var mer en fundering som jag har fått genom åren av dressyr, hoppning, skogsmulle och som westernryttare. Stämmer säkert inte på alla hästar och jag tänkte inte på de högst skolade utan mest på den normala fritidshästen...
Och angående hur min verklighet ser ut så tycker jag att det var ett rätt dumt uttalande... ett försök från din sida att verka smart? sådana kommentarer gör att föer än jag drar oss för detta forum... tonen är sällan så trevlig...

Jag tror att det beror på vad man menare med lättare/bekvämare att sitta på. En häst som börjar arbeta rätt med ryggmusklerna avslappnade kan få mycket mera rörelse i ryggen. Om man har svårt att absorbera rörelse med sin egen rygg, kan detta vara oerhört svårt att sitta på fastän det är relativt mjukt. Som stora rullande vågor.

Om man har ont i ryggen och är känslig för stötar eller stumma rörelser så är det svårare/jobbigare att sitta på en häst som inte går i form eftersom rörelserna kanske är mindre, men tvärare, mindre stötdämpade.

Skillnaden kan vara som att jogga med träskor, eller springa med löparskor.

Sen är hästar olika. Jag har ridit en hel linje märrar som var trevliga för nybörjare. De gick som krokodiler, långa, bredbenta ochlite ryggaktivitet, om man inte gjorde något. När de började jobba var det höger, vänster, höger skinka och håll i hatten, för då rörde det sig jäklaranåda!

Har ridit en annan linje som man var TVUNGEN att rida lätt tills ryggen var redo, annars blev man katapulterad ur sadeln. När hästen gick i form med ryggaktivitet kunde man sitta någorlunda bekvämt. Om minsta lilla sak gick fel, önskade man att man hade börjat rida lätt steget innan ;-)

Tessan (som på den tiden varken hade problem att sitta eller diskbråck...)

Vår långryggade får enormt sving i ryggen då han slappnar av, inte stötigt men man skulle ha haft kardborre i brallorna ändå för att hänga med riktigt. Men då han slappnar av OCH börjar bära sig, då kan man mysa till i sadeln och bara åka med. Då rör sig ryggen mer i sidled likssom och inte bara upp och ner.

Ute på motionstur kan det då han spänner sig vara rena mjölksyreträningen att stå i lätt sits för att rida lätt förstärker bara katapulteffekten. :eek: Då han värmt upp riktigt och slappnar av går det att bara åka och glida med på en rak linje då traven pendlar på med stötdämpande steg, men då är förstås ryggaktiviteten inte särskilt stor som den är avspänd i dressyrarbete.

Polly_Mulle: Om du syftade på mig, så nej.. Jag undrade bara, det är bra att veta hur det känns när hästen går rätt ;).

Annars: Tack för svaren =)

Senast ändrad:

:)

Sorry, var inte meningen att du skulle ta det så, jag var bara nyfiken på hur du kommit fram till din kunskap om saken eftersom den inte stämmer med mina kunskaper. Därav frågan om vilken veklighet du har, själv arbeter jag fem hästar varje dag efter AR.

Nej, jag är inte smartare än någon annan här inne, har nog bara en del mer erfarenhet av AR ridna hästar och är ingen viktigpetter för det.

So long! :bump:

För att förenkla det hela kanske man kan säga att en häst som är avslappnad i rygglinjen är "mjukare" att sitta på? :)
Så har man uppnått full avslappning i rygg/hals/nacke bör man alltså ha en bekvämare häst. Märkte det mycket tydligt på min förra vb travare att så fort han spände sej och stolpade iväg blev traven obekväm, men när han hade sökningen framåt/nedå och gick i ett lugnt tempo blev den mindre stötig. Behöver inte nödvändigtvis ha med formen att göra..

Det är ju så att en häst som rör sig fint och avslappnat i form blir MYCKET trevligare att sitta på! En häst som rör sig med sänkt rygg blir väldigt, väldigt stötig och obehaglig att sitta ned på.
Men sedan så, tycker jag, att det inte är helt lätt att sitta på en häst heller som rör sig med swung och ett rejält påskjut. Min häst är så att när han lossnar ordentligt och hittar sin bästa form så är det inte helt lätt att sitta ned för med ens har man hur mycket häst som helst och sitta på... men det är ju såå häsligt att känna all aktivitet under sig, hur hästen trampar igång och skjuter ifrån, hur den elastiska ryggen "gungar" med i rörelsen... när min totto då finner denna (nästan perfekta) formen så kräver det nästan mer av mig att bibehålla formen än det tog för mig att hitta den. Nu får man ju verkligen visa prov på hur följsam och avslappnad man är.

Jag håller med dig Polly_mulle... varför denna tråkiga attityd? :mad:
Vi vill väl bara få diskutera våra härliga :love: fyrbenta vänner :smirk:

Håller med dig, och tänk vad mycket skönare det blir för hästen när den slipper ha en dunsande människa på ryggen. :bump: /T_B

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar