trav uppför

Sv: trav uppför

*KL*

Allting sliter ju ;) Men det är klart det byggs muskler om hästen travar uppför, men jag har lärt mig att man ska skritta uppför för att bygga mest muskler. Om hästen springer uppför så kommer de undan mer och det blir inte lika jobbigt. Tänk t.ex. om du springer uppför en lång trappa, du blir andfåd men det känns inte lika jobbigt (för det mesta) för benen o så. Men om du går....

Vad jag har hört så gör det mer skada en nytta, se tex på hästar i frihet de galopperar eller skrittar mest,
det borde ju betyda att det är det mest naturliga för dom, alltså borde det slita på leder osv.
Men det är som sagt bara vad jag har hört :smirk:

Hästar i frihet travar inte runt på ett fyrkantsspår och gör skolor heller ;)

är det skadligt för hästen att trava i uppförsbacke??:confused:

Som vid all träning ska hästen förberedas och stärkas för olika saker. Att slängtrava uppför är inte nyttigt, nej, men att gå väl samlad i trav bygger upp. Samma sak med skritten och galoppen, fläng sliter och samling bygger.

Jag rider mina hästar i alla gångarter uppför som nedför men med kontroll och då är hästarna först väl förberedda för uppgiften.:cool:

om man ska minska på slitaget så kan jag tänka mig att det är viktigt att hästen skjuter på med bakbenen ordentligt, och inte drar sig uppför backen med frambenen...eller?

När jag och min häst klättrar i uppförsbackar så får jag lite känslan av att han drar sig upp med framdelen.
Hur ska jag få honom att trycka på med bakbenen i stället? :confused:

när jag klättrar med min häst så ser jag till att hon går ordentligt på tygeln och jobbar genom kroppen och ryggen, och skjuter på med bakkärran, det gäller ju att man fångar upp med sätet och låter hästen sätta sig ordentligt (detta är ju lättast att känna i skritt och i backar som inte är såå branta)

är det skadligt för hästen att trava i uppförsbacke??:confused:

Ser att det ä'r många här som skrivit att det är helt ofarligt. Visst, det bygger muskler, men det beror på vilket underlag du rider på. De flesta uppförsbackar brukar ju vara på grusvägar och asfalt. Inte alltid det bästa underlaget, inte iallafall på långa sträckor. Men som sagt...det är ungefär lika farligt som annan ridning, men inte skadligt på DET sättet...

Svar på detta 10 år senare heeh..

Men trav uppför ger mer skada än nytta som jag såg någon högre upp skriva.
Trav är en onaturlig gångart för hästen då dem i det fria antingen skrittade eller galopperade.
Visst, det är ju absolut inget fel eller problem med att trava. Det tar dem ju ingen skada av.
Men i uppförsbackar, no no no...

Ska ni bygga rygg/bakdelsmuskler på hästen ska ni skritta uppför.
Skritten är den enda gångarten där ALLA muskler jobbar.
Galoppera går ju också fint då det är mer naturligt men dem slipper undan det jobbiga.

Men visst trava uppför lite grann och inte allt för branta backar går ju helt ok.

Idag när jag skriver det här så testade jag att trava upp för en backe (för första gången med min ponny jag haft i 1 år), som var mer än det som är ok att trava uppför för att se hur hon reagerade. (Ska bara tillägga att hon är välmusklad och hopponny) Jag märkte direkt på henne att det var inget hon uppskattade. Inte på det sättet att hon tyckte det var jobbigt, utan obekvämt. Att trava uppför i den så onaturliga gångarten är inget hästen eller jag uppskattar.

Hoppas någon kan ta hjälp av detta även fast jag svarar på en tråd som är 10 år gammal! ;)

Trav är en onaturlig gångart för hästen då dem i det fria antingen skrittade eller galopperade.
Visst, det är ju absolut inget fel eller problem med att trava. Det tar dem ju ingen skada av.

Galoppera går ju också fint då det är mer naturligt men dem slipper undan det jobbiga.

Men visst trava uppför lite grann och inte allt för branta backar går ju helt ok.

Idag när jag skriver det här så testade jag att trava upp för en backe (för första gången med min ponny jag haft i 1 år), som var mer än det som är ok att trava uppför för att se hur hon reagerade. (Ska bara tillägga att hon är välmusklad och hopponny) Jag märkte direkt på henne att det var inget hon uppskattade. Inte på det sättet att hon tyckte det var jobbigt, utan obekvämt. Att trava uppför i den så onaturliga gångarten är inget hästen eller jag uppskattar.

Hoppas någon kan ta hjälp av detta även fast jag svarar på en tråd som är 10 år gammal! ;)

Förklara vad som är farlig att trava i en uppförsbacke och varför. Vad händer i hästen?

Är det också farligt att trava nerför då, enligt dig?

Väldigt gammal tråd .
Men naturliga gångarter för hästen är skritt och galopp lite slarvigt hastigt bekräftat som svar på vad flera redan skrivit .

Det sliter en hel del att trava i backar uppför med ryttare på . Och nedför .

Rent allmänt oavsett gångart, så sliter man rent tekniskt på sin häst jättemycket om belastning och arbete "är fel" överlag .

Dvs allt sliter mer /mindre , och hur det sliter/blir konsekvens är variabelt .

Senast ändrad:
Väldigt gammal tråd .
Men naturliga gångarter för hästen är skritt och galopp lite slarvigt hastigt bekräftat som svar på vad flera redan skrivit .

Det sliter en hel del att trava i backar uppför med ryttare på . Och nedför .

Rent allmänt oavsett gångart, så sliter man rent tekniskt på sin häst jättemycket om belastning och arbete "är fel" överlag .

Dvs allt sliter mer /mindre , och hur det sliter/blir konsekvens är variabelt .

Jag vägrar att tro att trav inte är en naturlig gångart och att den inte används ganska mycket.

Att statisk och felaktig träning oavsett gångart är slitande är jag däremot överens med dig om.

Jag vägrar att tro att trav inte är en naturlig gångart och att den inte används ganska mycket.

Att statisk och felaktig träning oavsett gångart är slitande är jag däremot överens med dig om.

Okej !
Jag känner helt motsatt utifrån vad jag känner mig trygg i men du tycker och tror annorlunda helt enkelt .

Okej !
Jag känner helt motsatt utifrån vad jag känner mig trygg i men du tycker och tror annorlunda helt enkelt .

Ja så är det ju säkert.
Men inte är hästen endast en tvågångare naturligt, inte.

Sedan kan man ju tänka på att de övningar vi gör i högre klasser dressyr inte heller är naturligt att göra för hästen så länge som vi gör utan att det ju är något en häst gör väldigt korta tider. Med det sagt inte ett no no no att göra eller rida i.

Ja så är det ju säkert.
Men inte är hästen endast en tvågångare naturligt, inte.

Sedan kan man ju tänka på att de övningar vi gör i högre klasser dressyr inte heller är naturligt att göra för hästen så länge som vi gör utan att det ju är något en häst gör väldigt korta tider. Med det sagt inte ett no no no att göra eller rida i.

Känner mest att vi egentligen redan konstaterat att vi är rätt överrens utifrån det vi avhandlat ang ämnet .
Även om din åsikt att trav under belastning är en naturlig gångart osv, är avvikande från min åsikt .

Trav och avancerat i trav under ryttare sliter .

Läser du möjligen in någon personlig åsikt ang min reflektion och svarar utifrån att du kör dina hästar med vagn och tävlar med vagn osv där det går både uppåt och nedåt ?

Senast ändrad:
Känner mest att vi egentligen redan konstaterat att vi är rätt överrens utifrån det vi avhandlat ang ämnet .
Även om din åsikt att trav under belastning är en naturlig gångart osv, är avvikande från min åsikt .

Trav och avancerat i trav under ryttare sliter .

Nä, här läser jag egentligen innantill i de inlägg du gjort; att trav inte är en av de naturliga gångarterna. Det var det jag reflekterade över.
Att det var under belastning stod liksom inte där utan det kom som en instickare, så jag trodde du menade att det inte var en gångart som var naturlig.
Nu fattar jag dock att det inte var så du menade.

Läser du möjligen in någon personlig åsikt ang min reflektion och svarar utifrån att du kör dina hästar med vagn och tävlar med vagn osv där det går både uppåt och nedåt ?

Nä, det är det så många som gör och det har fungerat för mig i så många år att jag inte känner mig osäker på just den delen. Men det kan ju vara vikigt att ta upp som en faktor i sammanhanget.

@Efwa trav är inte en gångart hästar i fritt tillstånd använder särskilt annat än som övergång mellan skritt och galopp.
Även om det givetvis inte i sak betyder som du tolkade att de för den skull är tvågångare ? :confused: Det finns inga hästar som är tvågångare .

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 947
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 379
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel