trav uppför

Sv: trav uppför

i skritt och galopp används i princip alla hästens muskler, till skillnad från trav där de är relativt få muskler som används. de tror ja kan vara en anledning till att det är bättre att skritta eller galoppera i uppförsbacke än å trava.
i nerförsbackar tror ja gäller samma sak, helt skritt eller galopp. ja menar, FT ryttarna galopperar och hoppar hinder över 1m i nerförbacke, så ja är övertygade inte att de är så himla skadligt för hästarna. iofs är FT hästarna tränade för att klara de, men ja tror att en "vanlig" häst klarar av lite galopp nerför den också.

Detta har jag också fått lära mig under en utbildning - vi gick inte igenom just detta så ingående men fick rådet att speciellt hästar med problem i detta område ej bör travas i uppförsbacke. Det berodde på att stabiliteten i området blev sämre.
Jag tror inte att en stark och frisk häst går sönder av att trava i uppförsbackar ibland, men har man en känslig eller exteriört ej korrekt häst så är kanske det allra säkraste att hålla sig till skritt.

tänk bara logiskt. är det skadligt för dej själv att springa i uppförsbacke? nee iaf inte om du är frisk. jag brukar träna min häst i muskelbyggande syfte i en ganska brant backe travar i ett visst tempo hela vägen upp och skrittar ner i olika tempon. galopperar uppp. skrittar ner, travar upp. han är 21 pigg som en 5 åring har aldrig vart skadad eller halt alla åren jag ridit. eller någon annan för den delen heller. använd din hjärna så inser du snabbt vad som är rätt och fel :)

ehh va?
är det då inte konstigt att flera travtränate har backträning? Vi körde i lätt stigning i lugn trav för att bygga styrka hos hästarna.

• Gilla
Reactions: Kyo

ne det e inte skadligt för hästen i nån gångart men hästen bygger muskler i trav och skritt och inte i galopp:)

Jag brukar då jogga lite lätt i uppförsbacke,är oftast hästen själv som väljer det,om vi ska skritta måste jag hålla in henne lite...

Många hästar väljer att fuska, d v s småjobba uppför backar då detta är mindre krävande än att skritta i form. Jag har fått lära mig att skritt och galopp (i form givetvis) är det mest krävande, trav är lättare.

Allt blir skadligt om det blir för mycket. Lyssna på hästen och träna den mångsidigt.

Hästar är gjorda för att kunna trava, trav är inte skadligt. Uppförsbackar är jobbigare än rakt fram, har man en otränad häst kan det vara skadligt att utsätta den för ett kraftigt fyspass i trav i uppförsbacke(precis som alla gångarter). däremot om man använder sunt förnuft och tränar hästen lite lagom kan man stärka hästen till att bli tåligare att gå likväl hårdare i skritt som trav som galopp. I all träning ska man ha i åtanke att träna försiktigt men man måste ju komma framåt, ett visst slitage måste man utsätta hästar för, just för att stärka dem.

Att trava i uppförsbacke är inte farligt så länge du inte går överstyr! En granne till mig travar upp och ner för en mördarbacke 7-8 gånger per dag (endast, ingen annan träning) för att bygga snabba, snygga muskler. det är kanske lite att gå över styr, men annars är det ju bara bra!

vad jag har hört, som folk har talat om för mig så sliter det mycket då hästen travar i uppförsbacke.. Själv skrittar eller galopperar jag mest uppför. vet inte riktigt om det stämmer att det skulle slita mer än någon annan gångart.. allt blir väl slitsamt om det blir för mycket av det.. men ja vet inte nå ja

jaa, det där har jag iofs också hört, att det sliter mer att trava uppför...

läste inte igenom alla svar ås någon kanske redan skrivit detta..

jag personligen trava mkt i backar, men en stall kompis till mig säger att om man travar i uppförsbackar blir det något vajsing med ledernna /vinklaran i kotan..och det är skadligt.. :S

Har aldrig hört att det skulle vara skadligt att trava eller galoppera uppför, men att det inte är så bra att göra det nerför backarna.
Det sliter mer på hästarnas framben att trava och galoppera nerför.

Jag har i alla fall alltid fått lära mig att trav i uppförsbacke sliter på bakknäna....

om man ska minska på slitaget så kan jag tänka mig att det är viktigt att hästen skjuter på med bakbenen ordentligt, och inte drar sig uppför backen med frambenen...eller?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 947
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 379
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar