Trav- Är det verkligen som dom säger?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ralldi
  • Startdatum Startdatum
R

Ralldi

Hejsan allihopa!

Måste bara fråga av ren nyfikenhet, hur fungerat travsporten egentligen? Någon som vet någonting, någon med stor erfarenhet, snälla dela med er! Jag har alltid hört att hästarna blir väldigt illa behandlade. Skickade till slakt som småkryp... jag hade även tänkt att skriva en debattartikel för ett skolarbete så säg till om ni inte vill att jag ska "dela med mig" av infon bara!

:D

Sv: Trav- Är det verkligen som dom säger?

Kan säga att du troligtvis kommer få väldigt staka reaktioner på detta. Och det skulle väl ligga på trav egentligen.

Men ja, det finns travhästar som behandlas skit, det finns även de som har det väldigt bra.

Då tycker jag du ska åka och göra studiebesök istället hos någon tränare, ring och fråga och tala om vilket syfte du har. Du kan inte utgå ifrån att saker som skrivs på forum är korrekta eller räknas som fakta i ämnet.

Om du vill hälsa på hos en liten "sketen" amatörfamilj är du och alla andra förresten välkomna att hälsa på hos oss, bara PM:a..... Kan garantera alla som undrar att det finns massor av travmänniskor som behandlar sina hästar med värme, respekt och lever för dem. Och som sagt det där med slakt finns många trådar om... läs dem får du se, vad och varför folk tycker olika.
Sen finns det givetvis dåligt folk, men det gör det oavsett sportinriktning, och få grenar är så övervakade som travet. För att kunna starta en häst krävs licens, och den kan man bli av med om man inte lever upp till kraven som ställs. Kontroller genomförs av centralorganisationen STC inte bara på banor utan i privata stallar.

Om du nu ska skriva en debatt artikel så tycker jag att du ska åka ut och ta reda på fakta, besök en travbana med permanet stall, besök amatörtränare och ta reda på mer.

Min personliga åsikt är att den största mängden travare har det väldigt bra, självklart finns det även en del som inte behandlas bra.

Ang slakt så är det ju bra att titta på % andelen som slaktas istället för att stirra sig blind på antalet. Sen ska man även vara medveten om att travare förväntas prestera på hög nivå, på ridsidan finns det hobbyhästar som endast behöver gå rakt fram i skog och mark, medans på travet måste hästen fungera i löp.

Jag känner igen det dåliga ryktet du nämner, jag trodde det var sanning när jag var liten ung ridtjej på ridskola. Man träffade hästar som blivit "räddade" från travet och "räddade" från slakt, och alla hade i princip blivit vanvårdade lät det som och hade varit magra och nervösa och UUSCH vad hemskt detta djurplågeri var som travmänniskorna höll på med.

Som tur är hamnade jag i ett travstall och fick se verkligheten som inte alls var så hemsk som jag hört, gick travinriktning på gymnasiet, haft praktiker hos proffstränare, tagit tränarlicens och har egen travhäst.

För att en häst ska kunna prestera måste den ha bra förutsättningar för det, foder skötsel och träning är enormt viktigt och de flesta som har ett brinnande intresse för trav är mycket noga och seriösa med allt som rör hästen. Nu när jag i efterhand jämför travsporten och ridsporten kan jag tycka att det är tvärtom, faktiskt. Att många ridhästar har det värre.

Som är nämt här tidigare är att man måste skaffa sig en licens för att vara tränare åt en travhäst, för att ha en ridhäst sällskapshäst eller så krävs ingen licens, det krävs faktiskt ingen kunskap eller utbildning eller något alls annat än pengar för att skaffa sig en häst.

Dit jag vill komma är att det ofta troligen finns mer kunskap hos dom som har travhästar.

En travare som inte får mat, hovvård, träning och har god hälsa presterar inte. Sedan kan jag hålla med om att ridhästar kan vara mer välryktade, välklippta och välgödda. Men att travare i tävlingskondition kan se smala ut beror snarare på att de är så tränade, inte att de får för lite mat.

Slakt går ju att disskutera länge... Kan hästen inte fortsätta gå på travet pga skador, förlorad livsglädje, dåligt temperament för att vara sällskapshäst eller lugn ridhäst tycker jag att det är helt okej att slakta. När fd. travare inte är särskilt eftertraktade är det svårt att hitta nya hem, speciellt nya hem som är BRA. Det finns alltför många hemska historier om folk som sålt sina hästar som rid eller sällskapshästar och hästen säljs vidare och vidare och är inte värd ett dugg och blir dåligt skött pga okunskap av ägaren.

Det som är tråkigt när hästen inte är värd några pengar över slaktvärdet är effekten att de hamnar lättare hos männiksor som tycker de har gjort sig ett kap för att de fått sig en billig häst. Jag vet inte hur jag ska förklara, men som när man köper ngt på rea, man kanske köper det för att det är billigt och inte för att man verkligen vill ha det eller har tänkt igenom köpet.

Förr hörde jag en massa negativt om travsporten, och trodde blint på det jag fick höra; magra hästar som tränas stenhårt och får en massa skador, är stressade och har dåligt temperament.

Den här hösten började jag studera till hästskötare och nu kan jag säga att min uppfattning är helt omvänd. Det är iofs ett litet stall som skolan har, med ett 40-tal hästar varav ett tiotal är travhästar och resten ridhästar. Men travhästarna sköts bra och mår ypperligt, vilket är mer än man kan säga om ridhästarna..

Travarna går länge ute i stora hagar med flera kompisar, har stora boxar och får mycket grovfoder och lagom mkt kraftfoder. De är pigga, arbetsvilliga och lagom i hullet.

Ridhästarna å andra sidan har nästan alla mindre boxar, får lite grovfoder men desto mer kraftfoder och går ensamma i löjligt små, nedtrampade leriga hagar några timmar om dagen. :mad: Många har ovanor och är överviktiga, dåligt musklade och sura/inåtvända.

Bör väl tillägga att hästarna har skilda tränare.

Har inte så stor erfarenhet av travstall så jag kan absolut inte säga att ALLA travhästar har det såhär bra, men en tränare tjänar pengar på att hästarna vinner, och för att vinna måste de vara i bra skick så väl fysiskt som psykiskt, så varför missköta dem?

delvis kl...

Ja och jag sa idag till min vet att mina hästar är kakhästar :)....har en bra vet, massören var där idag samtidigt...vetten har samarbete med min kiropraktor..bra träning och bra stall och det finns banne mig inget att gnälla över om man är häst....
Vi har i mitt stall stora sto o valackhagar där hästarna går tillsammans..hingstarna får gå i egna hagar....där jag står idag har det tränats elitloppsvinnare ( Copiad två segrar), 2 derbyvinnare (Sans Rival o Utini) och stochampionatsvinnare (Brilana)

Såklart som andra säger så finns det både bu o bä i alla sporter, och att slakta hästar kan i många fall vara schysstast mot hästen...har sett för många fd travare fara illa som sk rishästar...man borde utbilda folk som köper en föredetting....att veta hur en travares vardag ser ut gentemot en ridhäst är milsvid...våra hästar är inte heta o dumma, dom är bara tränade på annat sätt och vet inget annat

I det stallet jag står står 5 travhästar. En tränas för trav och behandlas som prinsessa, 2 är hagprydnader, bra stam dock, ska tränas när ägaren hittar tid :angel: får gå i stor hage med fri tillgång på hö, går ute dygnet runt så länge det tillåts, sedan får de komma in över natten, min som är den enda som tävlat än sålänge i trav, promenadrids 5 ggr/vecka går med de andra i en riktigt stor och varierande hage, skog,äng, höjder osv, är riktigt trevlig ridhäst 16 år frisk och elastisk, plus hingsten som inte kommer till start, han går i en stor hage bredvid våra och tränas, tränas,tränas när han springer med husse i sulkyn lyser hela hästen upp, han har väldigt fin stam och många säger att han kunde ha blivit ngt....det är en väldigt ödmjuk och trevlig häst. Hans och sin husses relation är litet som vilken svensson ryttare som helst som köpt sig en grand prix häst i hoppning eller dressyr.

Så lever de 5 travhästarna som jag träffar varje dag...Skulle inte tro att de är så jättestor skillnad mot många, många andra travhästar :)

Rishästar :rofl: det kan nog passa ibland, men på vilken häst som helst...

Jag tror problemet kan vara att många travare är avlade på prestation men är väldigt snälla i hantering och det gör att många tror att de är enkla att rida, men det är som att sätta Totilas hos en glad 14 åring som älskar hästar men inte har ngn support efter 2-3 veckor skulle hästen men största sannorlikhet vara oridbar....

jag hade även tänkt att skriva en debattartikel för ett skolarbete så säg till om ni inte vill att jag ska "dela med mig" av infon bara!:D
Jag anser att ska man skriva en debattartikel så ska man ha ordentligt på fötterna och vara väl insatt i ämnet, i ditt fall travsporten. (villken hästsport ägnar du dig åt?)
Har läst på djurens rätt:s hemsida och de utnämner sig själva som kunniga och tyvärr så utnyttjar de en välkänd organisation för att svärta ner trav och galoppsporten. (ja det är rent och skärt förtal som de ägnar sig åt och fyller inga andra syften än att hålla igång och spä det dåliga rykte som trav och travare har)
Jag begriper inte hur man frivilligt väljer att skriva sig själv på näsan och vitt och brett talar om hur dåligt insatt,hur otroligt dåligt påläst och hur okunnig man är och allt detta med en ton att man minsann är kunnig,påläst och insatt.
Det är löjjeväckande faktiskt.
Jag jämför det ungefär som om jag, bara för jag sett uppdrag granskning börja gaffla och skriva debattartiklar till läkare och kirurger hur dåliga de där och varför behandlade de inte Anna Lind på det eller det sättet då hade hon med all säkerhet levt idag-typ.
Så mitt råd är..ska du skriva en debattartikel, ge din kritiska syn på saken eller bara allmännt skriva en artikel så gör det innom den gren där du befinner dig. Annars är det lätt hänt att det kommer att lysa igenom hur okunnig och oinsatt du är om det du skriver.
gulan

Instämmer med många ovan. Åk iväg till en tränare i stället! Debattartikel skriver man inte utan "kött på benen" kan vara bra att ha sett det med egna ögon.

Jag tror att det finns lika mycket skit inom travsporten som det finns i ridsporten. Ridsporten är inte lika hårt granskad av media osv så därför finns det mycket som aldrig kommer upp.

Det travstall jag jobbar i måst hästarna bättre än något "hbl stall" jag varit i! de behandlas som hästar, inte som människor och inte som maskiner. För man får inte glömma att hästar är hästar, inte människor.

Om man säger som så ganska nyligen så anklagades en tränare för att använda otillåtna medel mot hästarna medans danska hopplandslaget barrerar. Personligen tycker jag att travhästar många gånger har det bättre än ridhästar då dom måste vara på topp både psykist och fysiskt för att prestera som bäst så dom blir väl omhändertagna. Man ser till hästarnas behov på ett annat sätt så dom får vad dom behöver för att må bra. En ridhäst förmänskligas så ofta att jag inte kan räkna och kanske får utevistelse på tre timmar sen harva runt i ridhus. Jag har aldrig varit i ett travstall där dom skulle få för sig att värma ur en hälta eller muta veterinaren för att en halt häst ska få starta osv men jag tror inte det handlar om vilken sport det är utan vilken sorts människa det är som har sista ordet. Döm aldrig efter en anläggnings storlek eller hur fint det är för även tex på flyinge händer det mycket man inte ser. En annan tanke är att inom travsport gör man sig av med hästar som inte fungerar, går den inte sälja så slaktas den ( inte tränarens beslut utan ägaren) medans en ridhäst kan få gå länge med en skada eftersom dom kanske kan prestera ändå eller så blir det veterinärbesök efter veterinärbesök med en skada som kanske inte går att fixa.

meen som ovan nämnt åk ut och titta :)

Jag anser att ska man skriva en debattartikel så ska man ha ordentligt på fötterna och vara väl insatt i ämnet, i ditt fall travsporten. (villken hästsport ägnar du dig åt?)
Har läst på djurens rätt:s hemsida och de utnämner sig själva som kunniga och tyvärr så utnyttjar de en välkänd organisation för att svärta ner trav och galoppsporten. (ja det är rent och skärt förtal som de ägnar sig åt och fyller inga andra syften än att hålla igång och spä det dåliga rykte som trav och travare har)
Jag begriper inte hur man frivilligt väljer att skriva sig själv på näsan och vitt och brett talar om hur dåligt insatt,hur otroligt dåligt påläst och hur okunnig man är och allt detta med en ton att man minsann är kunnig,påläst och insatt.
Det är löjjeväckande faktiskt.
Jag jämför det ungefär som om jag, bara för jag sett uppdrag granskning börja gaffla och skriva debattartiklar till läkare och kirurger hur dåliga de där och varför behandlade de inte Anna Lind på det eller det sättet då hade hon med all säkerhet levt idag-typ.
Så mitt råd är..ska du skriva en debattartikel, ge din kritiska syn på saken eller bara allmännt skriva en artikel så gör det innom den gren där du befinner dig. Annars är det lätt hänt att det kommer att lysa igenom hur okunnig och oinsatt du är om det du skriver.
gulan

Jag ägnar mig åt hoppning och dressyr, travsport är inte min gren. Det var mera min lärare som ville att jag skulle skriva en debattartikel eller liknande om det för att jag är en hästmäniska. Jag ska prat med henne och be att få byta, men till er andra är jag väldugt tacksam över alla svar och så! Jag har bara i allmänhet länge undrat hur det är så underbart med så många svar! :)

Tusen tusen tusen tack för att i har tagit er tid att svara och ge mig mycket mer kunskap om det ! Även om jag verkligen inte vet nästan något om det men ;) Jag ska åka ut och titta, så får vi se om det blir någon artikel, kanske senare om det blir mera trav i intresset:) Men somsagt; Tusen miljoner tack! :D <3

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 018
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 867
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 718
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka