Trasigt täcke.

Sv: Trasigt täcke.

Jag håller med dig..

ts: som svar på din fråga tycker jag att du ska prata med personerna i fråga så det vet om vad de gjort.. Det var säkert inte avsiktligt. Sen tycker jag att det var retligt att det misstaget de gjorde ledde till vad det gjorde men det är väl inte så farligt. Det kunde hänt vem som helst, när som helst med vilket täcke som helst.

Har man hästar så får man ta att saker slits, speciellt om man är i ett stall med många andra... Nä, jag vet inte, men tycker det är dumt att reta upp sig onödigt mycket för något materiellt. Det är bara prylar. Din häst lär inte bry sig..

Håller verklingen med där!

Det kan hända vem som helst, bara onödigt att bli arg för det.
Jag skulle blivit lite iriterad men inte arg.

Tycker deffenetift att du ska få någon slags ersättning.. kan inte hästfolk bara ta och rycka upp sig. om täcket var märkt så lägger man inte på fel om man är osäker kollar man på täcket om det inte står något så ringer man till ägaren av hästen om vad de ska ha på sig, ska det vara så svårt?? har haft lite samma problem fast det var en häst som tog sönder täcket min hade på sig vart en jätte stor reva sen la det på det på min häst så det gick sönder ännu mera upp över hela ryggen min häst var inte jätte glad när jag skulle hämta honom i hagen dygn sur med ett blöt täcke på sig, han frös en hel del..

Om du såg att det blev en jättestor reva först - ordnade du inte ett annat täcke till din häst som dem kunde lägga på istället?

ja det går att sätta pris på allt..

göra iordning höpåsar 20 kr/dag el 100 kr/vecka
täcka på morgon, täcka av insläpp 250 kr/mån
ta av benlindor+fleecetäcke på morgon 250 kr/mån
mocka 50 kr/dag el 1000 kr/mån
ja det finns mycket.. har man eget inackorderingsstall och jobbar hemifrån själv är ju det mesta möjligt att dra in pengar på..
förseningsavgiften är ju lysande! :bow: ex kan man ju sätta upp regel, om det inte är mockat före kl 20:00 och den som skall sköta hästen inte hört av sig så mockas boxen och 100 kr läggs på månadshyran..

apsnyggt stall för rika hästägare, ja där finns det nog kosing att tjäna.. :p

delvis kl.

när vi haft inackoderingar hemma och i dom större stall jag jobbat så har det oftast sett ut så här. hyra XX tusen, i den ingår XX kg hö/dag utöver den mängden kostar det X kr/kg. strö XX balar halm eller spån kärror/vecka, utöver X kr/bal/kärra. kraftfoder ligger utanför det får var och en bestämma själv.

in/utsläpp dagligen, 4 hö/silage fodringar/dag (kraft morgon-kväll), lägga på framtaget täcke hängt på boxdörren men inte byte av täcke utan extra avg. av eller på lindning X kr/gång. alla blandar och ställer fram ev. morgon kraftfoder framför boxdörren, alla håller ordning på sina saker, inget ställt/slängt i stallgångarna. alla tömmer skottkärran efter sig osv. den som inte sköter det får varning.

gödsling XXkr/dag utöver som tilläggs tjänst. inget spring i stallet efter 22.30.

detta för att slippa allt jä**a tjaffs som ofta uppstår och för att slippa krångla med tex. täcken 1 timme extra på morgonen (det tar det lätt om det är ett gäng hästar och hämta/lämna här och där) och en kvart här och en halvtimme där som stallägaren faktiskt inte får något betalt alls för. hur många jobbar gratis ? och är det inte "fri tillgång" på strö och grovfoder så slipper hälften hamna oanvänt på plattan, spill som inte heller ger betalt.

väldigt få vill betala någonting för dom "extra små tjänster" som igentligen har tagit många timmar i anspråk under en mån. för den som förväntas utföra det.

ÄR lite svårt när man ser att täcket gått sönder klockan 7 på kvällen är inte många affärer som har öppet då och dagen efter la de på täcket, så fanns inte så mkt att göra och han var inte tvungen att ha täcke på sig det viste de.

ÄR lite svårt när man ser att täcket gått sönder klockan 7 på kvällen är inte många affärer som har öppet då och dagen efter la de på täcket, så fanns inte så mkt att göra och han var inte tvungen att ha täcke på sig det viste de.

Men hur kan du beskylla dina stallkompisar för det då? Du kunde ju skrivit en lapp att han skulle gå naken, ringt morgonfodraren eller hängt undan täcket istället för att förvänta dig att dem som har utsläppet ska hålla på och ringa dig. Om täcket var framme tog de väl för givet att du ville att han skulle ha det på sig. Tycker det är så trist att man måste skylla ifrån sig hela tiden.

göra iordning höpåsar 20 kr/dag el 100 kr/vecka
täcka på morgon, täcka av insläpp 250 kr/mån
ta av benlindor+fleecetäcke på morgon 250 kr/mån
mocka 50 kr/dag el 1000 kr/mån
ja det finns mycket.. har man eget inackorderingsstall och jobbar hemifrån själv är ju det mesta möjligt att dra in pengar på..
förseningsavgiften är ju lysande! :bow: ex kan man ju sätta upp regel, om det inte är mockat före kl 20:00 och den som skall sköta hästen inte hört av sig så mockas boxen och 100 kr läggs på månadshyran..

Ok, en del av det var dyrt annat billigt.

Jag har fått betala 15kr för att få någon att lägga in hö per gång, inte per dag. 15 kr för att få hästen ledd till hagen. 15kr för att få hästen hämtad. 75kr för mockning.

Sedan höjdes hö och ut/insläpp med det dubbla.

Så en dag kunde jag betala 60kr för att få höpåsen tömd in i boxen och foderhinken i krubban, 60 kronor for ut och insläpp och 75kr för mockning. Utöver det kallhyra, strö, allt foder, hovslagare.

Och skulle täcken av och på så var det extra också.jag betalade i runda slänger 900 i månaden bara för att få hästen morgonfodrad och ytterligare 900 för att få den utsläppt. 1200 i kallhyra, hösilage och halm köptes från stallägaren. Kraftfoder fick man fixa själv.

Aldrig mer sådant. Fast avgift så man vet vad man får för räkning varje månad eller eget stall.

lätt som en plätt att fixa en reva i innerfodret ju! undermedlet heter TEXTIL-LIM. klipp sönder en gammal tröja, lakan ed och limma på en lapp på insidan.

Jag måste vara superkorkad för jag fattar inte hur det kan vara en reva på insidan som måste sys om det inte finns ett innerfoder. Att laga ett täcke med flera skikt är ingen konst, man sprättar upp kantbandet och delar på lagren. Sedan syr man det som är trasigt, lager för lager, lägger ihop dem och syr ihop med kantbandet. Då får man inga stygn rakt igenom. Har sett många skräckexempel på täcken där man sytt rakt igenom alla lager.
Men är det verkligen så förskräckligt med ett täcke som det syns på att det är lagat? Om det hade hänt din häst någonting, så kunde jag väl ha förstått, men en reva i ett täcke är väl en bagatell.

Hade det vart min häst som gjort det hade jag inte brytt mig
.

eftersom du inte hade brytt dig om din egen häst haft sönder täcket så tycker jag att det känns lite löjligt att kräva den som gjorde ett misstag på ett nytt täcke. Den personen gjorde ju knappast det med flit??
Har man kollektiv så får man väl kanske räkna med att det blir lite fel i bland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka