Trasigt täcke.

Sv: Trasigt täcke.

Jag hade prioriterat stallsämja framför ett billigt regntäcke faktiskt och inte krävt morgonjouren på betalt. Alla kan göra misstag och för mig låter det som ett system som nära nog uppmanar till sådana när täcken inte hänger på boxen utan i ett allmänt torkrum, för mig känns det orimligt att stå och leta inne i skitiga och blöta täcken efter ett tuschat namn faktiskt, hur svårt är det att ha ett alternativt täcke att hänga fram om det andra är blött?

Det behöver de inte göra. Det beror helt på hur man gör vid lagningen. Jag har svårt att tro att man gör så om täcket är aldeles helt i yttertyget. DÅ syr man nog bara i innertyget om det går.
Men om jag förstod rätt( fast jag kanske inte gjorde det ) så är det ett typ skaltäcke. Alltså då finns det väl inget inne foder? För jag tyckte ju också först att de va väl inga problem, bara att sy i innefodret så syns det inte ens, men då fick jag en beskrivning av täcket och förstod att det ej skulle gå att laga så.!

Öh, läser du vad jag skriver eller?

Jag skrev till den som hade stallkompisar som STAL och FÖRSTÖRDE hennes grejor att hon självklart skulle fakturera dem. Jag diskuterar inte med tjuvar.

Jag hade prioriterat stallsämja framför ett billigt regntäcke faktiskt och inte krävt morgonjouren på betalt. Alla kan göra misstag och för mig låter det som ett system som nära nog uppmanar till sådana när täcken inte hänger på boxen utan i ett allmänt torkrum, för mig känns det orimligt att stå och leta inne i skitiga och blöta täcken efter ett tuschat namn faktiskt, hur svårt är det att ha ett alternativt täcke att hänga fram om det andra är blött?
Vi vet ju inte om de har egna torkplatser isåfall borde ju inte misstaget kunna ske.
Vi har ett allmänt torkrum men egna torkplatser. Fast vi har extratäcke på boxdörren, alltid, så att stallägaren alltid har ett täcke att lägga på utan att behöva springa in och ut i torkrummet. Praktiskt!

Jo, men jag refererade till ett annat råd som gavs innan i tråden.. ursäkta om det blev missförstånd.

edit: blandade ihop dig med ts.

edit: läste igenom delar av tråden och det var detta jag svarade på:

"Det gör mig faktiskt mycket om täcket ser lagat ut. Om jag struntat i lagningar hade jag köpt begagnade täcken som var funktionsdugliga. Nu vill jag inte ha lagningar och köper därför nya täcken och vårdar min investering. Och därför vägrar jag att betala för andras slarv.

Hade jag själv slarvat och orsakat problemet hade jag SJÄLVKLART erbjudit mig lagning, byte med något av mina täcken eller pengar/nytt likvärdigt täcke."

.. och då skrev jag och kopplade till rådet i början av trådet att ge personen faktura. Hänger du med? Ditt inlägg fick mig att tro att du var ts.

Senast ändrad av en moderator:

Står man i kollektiv får man vara löjligt noga med att märka sina prylar. Det är inte roligt att vara den om tar fel täcke till en häst som dessutom har sönder det. I mitt fd stall så hade vi plastlappar som man köper till att märka nycklar, sån med papperslapp i och ALLA täcken var märkta med namnlapp som satt på bogspännet. I ett kollektiv så måste man ha ordning och reda och regler.Det måste vara lättjobbat och självklart med täckena, grimmor m,m eftersom man kanske bara har stalltjänst en morgon i månaden och då får man inte in någon rutin på arbetet och vet inte att "Brunte" ALLTID ska ha sitt "nya" gröna täcke på sig. För sin egen skull oxå, den dagen man själv har stalltjänst. Förstår att det känns men för stallsämjans skull så får ni i stallet kanske ha detta som en lärdom och sätta upp nya märkningsregler, kanske införa en fond på stallhyran för trasiga/förlorade personliga saker eller skramla ihop till ett nytt täcke till dig och sedan ha ditt gamla som stall reserv täcke.

Vilket bra förslag! Det är ju bra att i förväg ha bestämt hur man ska göra om..

Själv kan jag luta mig tillbaka och skatta mig lycklig över att jag bor på egen gård och fixar med mina djur själv... Då är det jag som har ansvaret för allt med djuren.

Är man många måste man ju ha ett system för hur man ska göra när det händer olika saker, för det kommer det göra. Sen vem som tyvärr får ett söndrigt täcke, eller som oturligt nog råkar göra en sån tabbe.. någon blir det nog alltid till slut.

Täcket hängde i torkrummet eftersom det var blött dagen innan, så gör vi alltid och det vet alla.
Min häst är den enda som har ett sånt täcke och det står hans namn i tusch på täcket i bogen.
När man har morgonen händer det att man får gå och hämta täcken i torkrummet, vilket alla är medvetna om och det har aldrig krånglat förut.
Eller nån gång har det väl hänt att någon fått fel täcke, men detta var första gången ngt gick sönder.

Det finns ingen lapp på boxdörren vilka täcken din häst ska ha?
Jag kan tycka det är lite lustigt att du inte tycker ditt täcke är förstört redan med tuschklotter på det dock då jag antar att man måste skriva ganska stora bokstäver för att det ska synas om man kollar snabbt? Om då täcket är lerigt också så är det väl väldigt lätt att inte se det.
Sedan kan ju inte alla i stallet veta att din häst är den enda med ett sådant täcke när någon uppenbarligen nu inte visste det.
Hur som helst så tycker jag det var slarvigt av morgonfodraren att inte kontrollera om täcket har bensnören. Där ligger enligt mig det största felet.
Har du pratat med personen ännu?

kl

bensnörena kan ju faktiskt ha gått upp! Detta hände på min hästs ena täcke flera gånger, fråga mig inte hur:confused: Jag är helt säker på att jag satte fast dem ordentligt, vid lunchfodringen hängde dem i backen. Detta hände dessutom 2 gånger.

I nuvarande stallet har vi förbud mot bensnören. Faktiskt en väldigt bra regel. Det tar onödig tid att krångla med bensnören, större skaderisk för på och avtagaren och folk riskerar inte att glömma dem! Många täcken idag har ju inte ens några bensnören så jag kan ju förstå att personen som hade utsläpp i ditt stall kanske inte tänkte på att kolla efter dem.

Ämen skit i täcket. Herregud.
Det är precis sånt här som skapar osämja i stallet, prylfixeringen. So what om lappningen syns?
Jag har själv jobbat som stallsmästare och fy fan för täckeshysterin.
"Brunte ska ha lila täcke med gula spännen och halstäcke om det är - grader, men absolut inte dittan och dattan och kalle ska gröna fleecefodrat regntäcke (hänger i torkrummet, jo tack, bland tusen andra blöta och leriga täcken) och smulan ska si och så och bla bla BLA BLA
Inte så j*kla konstig att det NÅNGÅNG blir på FEL häst. Sen ska ägaren tjafsa, suck.. Ingen ville väl förstöra täcket med flit.

Jag skulle ALDRIG kräva av nån person ersättning för att hästens täcke gått sönder, ÄVEN fast det blivit lagt på en annan häst, som i sin tur trampat på täcket.

Shit happens.

:bow:

*kl*

Jag står oxå i ett kollektivt stall.
Vill man ha pållen täckad så ska det önskade täcket hänga
lätt tillgängligt. Annars åker dom ut utan.
Funkar jättebra:).
Jag hade faktiskt blivit grining om mitt nya täcke sattes på fel
häst, och blev söndertrampat pga av slarv:(!!
Och jag hade velat ha ersättning för det, no question.
Jag är lika noga med mina saker som med de andras.
Och önskar då detsamma från dom;).
Okej att det blir galet ibland, hade inte hästen haft sönder täcket
så hade det varit ganska lugnt. Men nu gick det sönder
och då ska det betalas och göras rätt för slarvet.
Förhoppningsvis lär det inte upprepas.

Tycker jag.

/J.

Fast anledningen till att det gick sönder var ju att täcket inte var ordentligt spänt, det tycker jag är mer anmärkningsvärt än att det satt på fel häst. När man har kollektivstall och har hand om andras hästar så ska man antingen veta vad man ska göra, eller så får man ha det uppskrivet och följa det. Orkar man inte hålla ordning på täcken får man flytta till ett stall som inte har täckesbyten, eller ett fullinackorderingsstall. Detta om man inte klarar/orkar sköta det man åtagit sig.

Sedan håller jag med Jenny om att man är rädd om andras saker. Varför ska det vara ok att slarva med andras grejer? Och om det är det, hur mycket slarv är ok?

Är det ok att göra som hände (flera gånger) i mitt förra stall - släppa ut hästar i regn med enbart fleecetäcke på?
Eller går gränsen först när man slarvar med att haka på grinden till hagarna så hästen rymmer?

Är det inte bara att tråckla? Jag tråcklar mina täcken när de går sönder då jag är sjukt kasss på att sy med symaskin.

kl

Har pratat med personen och eftersom den direkt bad om ursäkt och tog på sig det så tänker jag låta det vara.
Jag uppskattar ärligheten, för jag vet att de flesta i stallet skulle skyllt på någon annan.
Täcket ska lagas och sen åker det ner i källaren, köpte ett till igår.

Är det ok att göra som hände (flera gånger) i mitt förra stall - släppa ut hästar i regn med enbart fleecetäcke på?

Är det ok att som hästägare lämna fleecetäcken på för att andra sen ska ägna sin tid till att byta täcken osv?

Jag har själv stått i kollektiv förut där vi inte hade någon form av täckesservice gemtemot varandra,och trots det så var det alltid ett fåtal ägare som hade skrivit lapp eller skrivit på "tavlan" typ,snälla morgonen,kan ni byta täcke på xxx han var så svettig efter ridpasset bla bla bla..
Vad gör man då? Hästen står där i ett ull/fleecetäcke och ska ut. Knappast läge å svara på tavlan,näe jag har inte tid,för jag ska till jobbet??

Konstigt nog så slutade alla dessa meddelanden när man började ta betalt för denna extra "sen-tjänst",50 kr kostade det.
Och konstigt nog,när jag valde att säga ok,jag kan byta täcken på morgonen i veckorna,a 300 kr/månad (eller bara täcke på 200 kr/mån),tja,då var det bara två-tre stycken som ville ha täcket bytt.

I de kollektiv jag stått har det varit mellan 8-27 hästar

Där jag stod ingick täckesbyten, annars hade det självklart inte varit ok att lämna en häst i "fel" täcke. Att ta betalt när det inte ingår är helt rätt tycker jag, den tiden det tar om man har så många hästar är inte försumbar. Men iom att täckesbyten ingick i TS fall, och gjorde det i mitt stall när mitt exempel skedde, var det att det ingick som jag utgick ifrån. Kanske skulle ha skrivit ut detta. :)

Fast sedan skulle jag inte ställa mig i ett så stort stall med kollektivlösning, en liten OT-fråga ang detta, när det varit kollektiv med så många hästar, och så många som ska sköt de olika sysslorna, sköts det verkligen bra då? Jag menar, om (minst) 27 människor ska sköta in/utsläpp och fodringar, det känns som att be om att det ska slarvas och missas saker?
Det är min fördom om "för många kockar" iaf, rätta mig gärna om jag har fel. :)

Ämen skit i täcket. Herregud.
Det är precis sånt här som skapar osämja i stallet, prylfixeringen. So what om lappningen syns?
Jag har själv jobbat som stallsmästare och fy fan för täckeshysterin.
"Brunte ska ha lila täcke med gula spännen och halstäcke om det är - grader, men absolut inte dittan och dattan och kalle ska gröna fleecefodrat regntäcke (hänger i torkrummet, jo tack, bland tusen andra blöta och leriga täcken) och smulan ska si och så och bla bla BLA BLA
Inte så j*kla konstig att det NÅNGÅNG blir på FEL häst. Sen ska ägaren tjafsa, suck.. Ingen ville väl förstöra täcket med flit.

Jag skulle ALDRIG kräva av nån person ersättning för att hästens täcke gått sönder, ÄVEN fast det blivit lagt på en annan häst, som i sin tur trampat på täcket.

Shit happens.

:bow::bow::bow:

Jag personligen tyckte snarare det fungerat bättre ju större stall det varit,kanske pga att det tillsattes en "styrelse" som också satte gemensamt med hästägarna upp strikta regler och "back-up"-planer osv.
Vad gäller/in/ut-släpp osv så har man på så många hästägare endast ett mkt fåtal pass,om jag inte minns helt galet så hade vi i de tstörsta stallet under vinteruppstallningen 3-5 pass/månad och då var man alltid två hästägare som hjälptes åt och ingen under 18 år pga säkerhetsdetaljer,var nån ponnytjej ägare och den kunniga i familjen fick förälder ändå alltid vara med.

Små stall tenderar till å ha egna halvlösningar på det mesta ;)

Oki, jo då är det ju smidigare, om det verkligen är välorganiserat och folk följer reglerna. Är väl för att jag aldrig upplevt det som jag är skeptisk. :)

Vad är poängen med att laga det om det ska ligga i källaren? Är det inte bättre att använda det då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka