Trasigt täcke.

Sv: Trasigt täcke.

Jag hade sagt att dom som satte ditt täcke på fel häst får köpa ett nytt eller ge dig 900:- som det kosta i nyskick.

Jag skulle inte acceptera att få det lagat, även om det skulle fungera precis lika bra som innan så är en lagning grymt fult.

:)

Alla mina täcken har lämnats på lagning minst 1 gång. De flesta mer än så. Det är ovesentligt hur SNYGGT ett täcke är. Ffa på INSIDAN. :grin: De håller tätt utan problem efter lagning både av yttertyget och innertyget. Jag har haft min häst på lösdrift i 3 år så om det är någon som testat kvaliteten på täckeslagningar så är det jag. Håller väta lika bra som när de var nya, och detta är bra täcken såsom källqvists, bucas och horsesaver bla.

Om täcket var nytt så hade jag nog kontaktat morgonfodraren och pratat med denne om ersättning om det nu var så att täcket inte knäppts ordentligt. Var det en olycka som skett trots att täcket satt som det skulle så tkr jag inte att det är utfodrarens problem. Det kunde lika gärna ha varit din häst som haft sönder det om han haft det på sig, trots allt.

Var det ett skruttäcke hade jag nog sett förbi det men pratat med ufodraren om att det är viktigt att man knäpper täckena ordentligt. Det kan trots allt ske olyckor och skador om man har otur.

. Det kunde lika gärna ha varit din häst som haft sönder det om han haft det på sig, trots allt.

Fast om det hade vart min häst som haft sönder det hade det vart en annan sak. Nu är det en annan häst som orsakat skadan. En häst som inte skulle haft täcket från första början.
Att min häst kunde haft sönder det är en ganska löjlig motivering. För nu har han inte gjort det utan en annan som sagt.
Om jag tex hade lånat ut täcket hade saken vart en annan.
Det känns inte särskilt kul att få ett helt täcke pajat av en annan och få ha en ful lagning på det.

Jaja, jag är inte så kinkig. Jag tycker att det är funktionen som är viktigast. Inte hur täcket ser ut på insidan. Men sån är jag.

jag hade definitivt krävt ett nytt täcke/pengar för täcket! Detta har ju hänt pga någon annans slarv, då ska dom ersätta det.

Och även om det går att laga täcket så är det inte i lika bra skick som det var innan,pga deras slarv.

sitter lite i samma sits, jag hade häst inackorderad i stall tills i somras, skadade ryggen rätt rejält så kunde bara ta någon sak med mig hem varje gång,(lätta saker) och bara för att jag inte kunde ta allt på en gång så tyckte tydligen två tjejer i stallet att det är helt okej att ta MINA saker då eftersom jag ändå inte kan bära ut dem till min bil o ta hem dem, vad gjorde de? jo klippte sönder mina täcken o använde på egna hästar + gjort slut på allt mitt spån o tagit en del annat :mad::confused: inte ens frågat om det är ok att låna :eek::mad: är så arg, vad ska man göra??

De ska solklart ersätta för vad de förstört/snott. Bör inte ens vara en diskussion om saken.

Står du i ett kollektivstall eller är det betald personal som sköter stallet?
Hade det vsrit ett kollektiv stall hade jag svurit lite och sedan ev. låtit personen betala en lagning. Lite mera "sånnt" räknar jag med när det är många olika och alla har olika hästvana.
Hade det varit personal hade jag försökt få dom att betala ett nytt.

Jag hade också blivit skit-sur:mad:.
Den personen hade fått köpa mig ett motsvarande täcke alt
gett mig pengar, det som täcket kostade i inköp.
Ingen tvekan, man gör rätt för sig, så är det bara!
Hade det varit mitt fel så hade jag bett 100 ggr om ursäkt och
fixat nytt täcke eller pengar direkt.
Jag förväntar mig samma behandling tillbaka.

/J.

vad gör det om täcket ser lagat ut. Vem ska din häst vara snygg för i hagen? Huvudsaken är väl att täcket håller tätt!

Fy så trist. Förstår helt klart att du är sur att dem gjort en sådan miss. Tycker den största missen är att de slarvat när dem la på täcket! Inte själva förväxlingen av täcken.

Jag har varit med att en annan hästägare lånade ett täcke av mig utan att fråga då hennes täcken var blöta (jag hade några extra) mitt täcke gick då önder men inte fick jag ngt för det. Nu i efterhand önskar jag väl att jag hade gjort det men just då orkade jag inte bråka eftersom jag hade fullt upp med annat.

Det gör mig faktiskt mycket om täcket ser lagat ut. Om jag struntat i lagningar hade jag köpt begagnade täcken som var funktionsdugliga. Nu vill jag inte ha lagningar och köper därför nya täcken och vårdar min investering. Och därför vägrar jag att betala för andras slarv.

Hade jag själv slarvat och orsakat problemet hade jag SJÄLVKLART erbjudit mig lagning, byte med något av mina täcken eller pengar/nytt likvärdigt täcke.

Fy va tråkigt hade också blivit iriterad.
Sånt kan ju tyvärr hända på morgonen man är ju trött :cool:

Jag håller med dig..

ts: som svar på din fråga tycker jag att du ska prata med personerna i fråga så det vet om vad de gjort.. Det var säkert inte avsiktligt. Sen tycker jag att det var retligt att det misstaget de gjorde ledde till vad det gjorde men det är väl inte så farligt. Det kunde hänt vem som helst, när som helst med vilket täcke som helst.

Har man hästar så får man ta att saker slits, speciellt om man är i ett stall med många andra... Nä, jag vet inte, men tycker det är dumt att reta upp sig onödigt mycket för något materiellt. Det är bara prylar. Din häst lär inte bry sig..

Det behöver de inte göra. Det beror helt på hur man gör vid lagningen. Jag har svårt att tro att man gör så om täcket är aldeles helt i yttertyget. DÅ syr man nog bara i innertyget om det går.

Ja, det kan ske misstag. Men gör man misstag får man göra rätt för sig. Det behöver inte vara avsiktligt, men oavsett slarv eller tankspriddhet - man tar ansvar för sina handlingar och ersätter den skada man orsakar.

Ja, precis. Sen är det nog med det. Bättre att snacka med personen i fråga och reda ut det i samförstånd än att älta och irritera sig över en sådan sak. Det är ju inget att bli arg över och du vet ju inte ens vad personerna i fråga kommer att ställa sig till allt detta än, om jag förstår saken rätt.

Visst, säger dom "up yours" eller nått, då kan man börja bli arg.. :idea: men man har ju större chans att reda ut det som vänner om man möter dem med att lugnt berätta läget än att argt domdera in och lämna en faktura...:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat