Trapprädd vovve...

Sv: Trapprädd vovve...

Inget illa menat mot dig eller så, är bara lite nyfiken.. Du kör den "hårda" metoden med dina hundar va ?

Absolut inte sen beror det ju på vad du menar med den hårda stilen jag daltar inte jag kör inte med 10kg köttbullar o ingen klicker utan mig själv o en boll o jag har jäkligt postiva hundar i snöret så så värst hårt kan det inte vara.Men det kanske är den hårda stilen om man inte ber hunden om saker o ting?

Absolut inte sen beror det ju på vad du menar med den hårda stilen jag daltar inte jag kör inte med 10kg köttbullar o ingen klicker utan mig själv o en boll o jag har jäkligt postiva hundar i snöret så så värst hårt kan det inte vara.Men det kanske är den hårda stilen om man inte ber hunden om saker o ting?

Ah okej.. Nä jag tänkte bara, har sett dig skriva lite inlägg här och där och jag fick uppfattningen om det iallafall.. men som sagt, inget illa menat..
Jag är med dig till viss del, jag brukar vanligtvis inte heller muta min hund, utan det är det jag säger som gäller, men i just det här tillfället valde jag att muta.. kanske fel gjort, men det skadade ju ingen;D

Sällan jag tar i nån av mina hundar överhuvudtaget när det gäller korrigering kan ta det med röst för bägge vet exakt vart dom har mig. De vet även gränserna för vad som är okej.

Men jag daltar inte o är inte rädd för handgripligen korrigera om det behövs så vissa kan nog se mig som ganska hård.

Men det finns flera här på Buke som fått min hjälp hittills ingen som tyckt min dressyr varit hård utan den varit rak ärlig o en enkel rak väg för hunden.

Sällan jag tar i nån av mina hundar överhuvudtaget när det gäller korrigering kan ta det med röst för bägge vet exakt vart dom har mig. De vet även gränserna för vad som är okej.

Men jag daltar inte o är inte rädd för handgripligen korrigera om det behövs så vissa kan nog se mig som ganska hård.

Men det finns flera här på Buke som fått min hjälp hittills ingen som tyckt min dressyr varit hård utan den varit rak ärlig o en enkel rak väg för hunden.

det tror jag absolut, du verkar ha bra pli på dina hundar iallafall..Har du något tips på vad man gör med en hund som gör utfall mot andra hundar? Ifall du har lust att hjälpa kan du ju Pm:a:)

det tror jag absolut, du verkar ha bra pli på dina hundar iallafall..Har du något tips på vad man gör med en hund som gör utfall mot andra hundar? Ifall du har lust att hjälpa kan du ju Pm:a:)

Det är ju dock inte så enkelt som detta problem. För utfall handlar ju ibland om ren o skär aggression för hunden är endra dominant eller rädd.

Så det kan vara trixit o hjälpa med så här på nätet men jag är ju helt säker hur jag själv skulle lösa det med min egen hund eller om jag skulle trassla ut ett problem med hund jag fick hem till mig.

Det är ju dock inte så enkelt som detta problem. För utfall handlar ju ibland om ren o skär aggression för hunden är endra dominant eller rädd.

Så det kan vara trixit o hjälpa med så här på nätet men jag är ju helt säker hur jag själv skulle lösa det med min egen hund eller om jag skulle trassla ut ett problem med hund jag fick hem till mig.

Det handlar inte om aggression, Han ska som bara fram till hunden, men tack ändå..:)

Det handlar inte om aggression, Han ska som bara fram till hunden, men tack ändå..:)

Då skulle jag inte kalla det utfall.

men jag skulle sätta på en dressyrlänk i nylon. När hunden gör kastet mot hunden ta tag i öglan på nylonlänken där man normalt sett har sitt koppel i sen hålla i den o släppa efter på kopplet o sen bara kommendera sitt. Då har hunden två val sköta sig o få luft eller missköta sig o bli hängd av sin egenvikt.Du upprepar sitt tills du känner hunden fogat sig o vill sitta då sätter du ner hunden långsamt ofast märker man på svansen när hunden gett sig för den slutar o vifta.

Detta behövs bara några gånger för hunden vill ha lugn o ro i kring sig o det blir det inte i snaran.

Hunden kommer o vilja brotta sig lös ur detta men bara o fortsätta tills hunden fogar sig i lydnad o vill sitta o vara lugn o då är det viktigt o bli glad men inte för glad så man spelar upp hunden igen.

Det är också viktigt att du inte blir hysterisk när du håller i nylonlinan för det skapar ännu mer kaos utan du säger upprepat lugnt o försiktigt "sitt" "sitt" ända tills du känner hunden blir tyngre o verkligen vill sitta.

Dett kan låta taskigt men hunden får ju välja själv mellan svart o vitt ganska enkel matematik vad den kommer o välja.

Senast ändrad:

Vad menar du med det? Hänger inte riktigt med...;)

Jo, jag menar att man genom vissa metoder kan skapa en hund som tex blir räddare och räddare för något, bara genom att se på tex husses och mattes agerande. Självklart menar ingen i detta fall att man ska slänga ner hunden för trappan, men det skulle kunna hjlpa att rycka på axlarna, och gå, och när hunden sedan kommer över tvånget som Piru skriver, då blir det väldigt roligt.

Inget illa menat mot dig eller så, är bara lite nyfiken.. Du kör den "hårda" metoden med dina hundar va ?

Man behöver itne vara "det ena eller det andra" jag skulle göra precis som piru i den här frågan (snarare så HAR jag gjort det) men det hindrar inte att jag kör ett kilo köttbullar i de situationer där jag tror att det är rätt metod. Vad det gäller rädslor så tror jag stenhårt på avledning och "låtsas som det regnar" i första hand. Speciellt med en hund som kommer kräva mycket stöd i olika situationer måste den lära sig lita på att ägaren tar kommandot och bestämmer hur man ska reagera.

Håller med om detta också. Den som ser mig just när min hund och jag tycker olika kanske kan tycka att jag verkar hård, men det betyder inte att jag inte har hamburgerkött och ungstorkad blodpudding i fickan också, och hivar upp den älskade bollen ur fickan titt som tätt.

I och med att man lägger krav på hundarna, så kör man ju den "hårda metoden" vet du väl.. :p ;)

Jag är stenhård alltså :devil: :eek: :cool:

:D

Tyvärr (får man väl säga) så uppfattas det faktum att man ställer krav på sin hund i många fall som att man är hård (i bemärkelsen elak) mot sin hund. Begriper det inte :confused: :cool:

*kl*
Har följt denna tråd med intresse...Har själv Schäfer tik på 5-år som jag tävlat lite lydnad med för skojs skull. Tanken var att hon skulle vara en familje/hästgårds hund...men denna hund var inte lika "timid" som min förra schäfer, så vi lagom ålder vart det valpkurs, allmänlydnad och därefter tävlingslydnad på Brukshundsklubben. detta kan jag varmt rekommendera, Jätte roligt för dig och din hund samt oerhört Bra träning att i grupp se olika hundförare med olika hundraser/problem eller se vilken fin kontakt en del har med sin hund.
Där tränar man oxå väldigt mkt på att alla hundar inte ska hälsa på alla hundar man ser eller möter, vilket jag tycker är oerhört bra och viktigt. Jag anser nog att jag uppfostrar mina hundar utan kompromiss, utan godis men däremot så är belöningen boll eller lite dragkamp vilket uppskattas oerhört. Min andra hund är en chihuahua, vilken uppskattar godis mera... Men det är ju olika vad man vill använda för belöningssystem.

I vissa rädsle situationer kan mat fungerade lugnande och avledande men att stå och locka med mat för att hunden ska gå för en trappa? Vad ger det för signaler?

Håller med om detta också. Den som ser mig just när min hund och jag tycker olika kanske kan tycka att jag verkar hård, men det betyder inte att jag inte har hamburgerkött och ungstorkad blodpudding i fickan också, och hivar upp den älskade bollen ur fickan titt som tätt.
Ja, herrugud jag har så dåligt ledarskap att hunden både får sitta i knät om han vill och sen nästan det värsta - han tillåts MORRA i en del situationer.
Dags att kalla in Ceacar Millan!!

Han är inte ens speciellt väluppfostrad en gång:eek:snarare tvärtom
Men nån problemhund är han inte:D

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 916
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 939
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 080
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka