Trapprädd vovve...

L

Lillsessan

Våran schäfer vart skrämd när han var på väg upp i trappen, vid 6 månaders ålder (han är nu snart 1år), då vår granne kom och ringde på dörren typ 7 gånger i rad, vovven vart då rädd för ljudet och har sen dess varit livrädd för att gå i trappen. Vi har duschen uppe och måste därför få honom att gå i trappen. Vi har fått lånat en bekants dusch några gånger men vi vill ju kunna duscha honom hemma :crazy:

Kom på att han går i andra trappor, men inte i den hemma.. Och eftersom att han är ganska så stor så orkar vi inte att bära honom i trappen..

Är det någon som har nått tips på hur vi kan lära honom att trappen inte är farlig? :confused:

Sv: Trapprädd vovve...

Våran schäfer vart skrämd när han var på väg upp i trappen, vid 6 månaders ålder (han är nu snart 1år), då vår granne kom och ringde på dörren typ 7 gånger i rad, vovven vart då rädd för ljudet och har sen dess varit livrädd för att gå i trappen. Vi har duschen uppe och måste därför få honom att gå i trappen. Vi har fått lånat en bekants dusch några gånger men vi vill ju kunna duscha honom hemma :crazy:

Kom på att han går i andra trappor, men inte i den hemma.. Och eftersom att han är ganska så stor så orkar vi inte att bära honom i trappen..

Är det någon som har nått tips på hur vi kan lära honom att trappen inte är farlig? :confused:

Du får väl lägga oxfile över hela tappan så kanske han inte kan motstå! Fast det dumma e väl att kommer han väl upp och har ätit upp allt, måste han nog snabbt ner. Magen kallar.;)

:rofl: då får vi nog lov slänga ut katterna medans, för annars "hjälper" de väl gärna till :d :angel:

Har han inte gått i trappen på ett halvår?:o Varför tar ni tag i problemet först nu? :)

Vi har försökt få han att gå upp, men jag har aldrig tänkt på att fråga om tips här :idea:

Min hund var livrädd från trappen i början när jag tog han, och då var han 6 månader.. Jag gjorde helt enkelt så att jag la ut godis på varje trappsteg, och så satte jag mig i mitten av trappen och bara väntade.. Det blev en låååååång väntan, men till slut kunde han inte motstå och gick då saaakta i trappen haha.. Nu går det som smort..:D

Vi har ingen trappa i vårt hus. Bland första gångerna vår valp skulle gå i trappor var i ett hyreshus med spiraltrappa. Det var inte så lyckat. Han var hög och spjonglig och visste inte riktigt var han hade benen. Han var rädd efter det, försökte åka till stan och träna flera ggr efter det med blandat resultat.

Idag ca ett år senare har han glömt bort det och går bra i vanliga trappor. Jag gav upp med tränandet pga, han var stor och jag tyckte inte att det blev nå bättre. Men vi har ju inte trappor hemma så det var inte hela världen.

ta på ett koppel så sätter du på det så går du först vägrar hunden ryck med den o när den kommer blir överlycklig så upprepar du det så ska du se den vill gå i trappor sen.

Förstår mig inte på hur man kan få såna här problem o sen inte förstå hur man löser dom. Det här handlar ju inte om våld utan o bara starkt visa ledarskap att hunden ska upp för det är det du som ledare vill o när hunden fullföljer uppgiften blir man glad o det kommer hunden uppskatta.Man måste ha en tydlig sätt o vara med sin hund i såna här situationer att man talar om för hunden att du ska göra detta o jag blir glad då kommer hunden också vilja ligga dig tillags för du blir glad. Får hunden välja ja då kan det bli så här.

Så detta kan ta några gånger men till slut kommer hunden också inse att det inte är farligt.

Sitta o muta hunden o gå är helt fel väg o gå det är inge ledarskap.

Senast ändrad:

Jag håller med PIRU i den här frågan. Ta bara och gå med hunden.
Eftersom hunden verkar vara tämligen lättskrämd så kommer ni säkerligen stöta på många situationer där ni måste visa att "det här är ingenting farlig" och låtsas som att det regnar oavsett vad det är.

Ännu enklare o redan dag ett tala om för en hund i detta hus gör du som jag vill inget annat gäller. Skulle aldrig med en ny hund låta dom välja vad som ska göra o inte göra.

sen gör man ju inte detta för o vara nån överlägsen makt dåre utan man visar att man är en ledare. Man kör lite tvång o löser upp det med glädje det kommer hunden uppskatta som fan när han tar sig igenom det jobbiga att Husse/Matte blev ju skit glad när jag gjorde detta då måste vi göra det för då blir dom positiva.

Senast ändrad:

Ännu enklare o redan dag ett tala om för en hund i detta hus gör du som jag vill inget annat gäller. Skulle aldrig med en ny hund låta dom välja vad som ska göra o inte göra.

Jag förstår precis vad du menar och den metoden funkade nog superbra för dig.. Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig ens provade, men jag ska ha det i åtanke om det blir så att det någon gång blir tillökning på hundfronten..;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 916
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 939
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 080
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka