Transportrekommendationer

Det är ofta som det är kroken som begränsar dragvikten. Hade tidigare en bil som teoretiskt hade fått dra 1500 på b-kort ( dvs bilens vikt var då 2000), men dragkroken hade en begränsning på 1200 kg. Så inte ens med högre körkortsbehörighet fick den dra mer än 1200 kg. Många missar att titta på det och tror de får dra mer med sin bil.
Kunskapen om detta är skrämmande låg även hos många som drar mycket släp. Jag känner folk med B96 som tror att deras bilar får dra mer än de får.
Jag har till och med fått kommentaren om varför jag var så korkad att jag tog BE-kort när många bilar får dra mycket mer på B96 :banghead::banghead:

Men åh... jag förstår verkligen besvikelsen:
Riktigt uselt att inte informera ordentligt och låta er välja.
Japp, det suger.
Då är det nog ingen "fel dragkrok" utan snarare att ni köpt en variant av bilmodellen som har den dragvikten den har på B-kort.

Någon annan variant av bilmodellen kan mycket väl ha en annan dragvikt på B-kort.

Trist!
Nej det är kroken som begränsar. Bilen får dra 1500. Annars skulle jag ju inte få orange resultat på släpvagnskalkylatorn när jag slår på släp med totalvikt 1300-1500.

Japp, det suger.

Nej det är kroken som begränsar. Bilen får dra 1500. Annars skulle jag ju inte få orange resultat på släpvagnskalkylatorn när jag slår på släp med totalvikt 1300-1500.
Nej, det är inte "Kroken". Det vore så extremt, så att du i så fall borde få ersättning från bilföretaget, och att de byter till rätt gratis. För i så fall är kroken olaglig.

Jag kan också få upp sådana där orange resultat på mina bilar i vissa kombinationer.

Skriv in ditt bilregistreringsnummer här. https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Tryck på "Tekniska data", då kommer ny val upp, tryck då på "Kopplingsanordning och bromsar".

Där kan du läsa av vad som gäller för just ditt exemplar av din bilmodell.

Det är ofta som det är kroken som begränsar dragvikten. Hade tidigare en bil som teoretiskt hade fått dra 1500 på b-kort ( dvs bilens vikt var då 2000), men dragkroken hade en begränsning på 1200 kg. Så inte ens med högre körkortsbehörighet fick den dra mer än 1200 kg. Många missar att titta på det och tror de får dra mer med sin bil.
Fast det är väl sällan kroken som begränsar?
Det finns ju en massa saker som avgör hur mycket en bil är byggd för att dra, men knappast just dragkroken?

Fast i bilden du klippt in står det ju tydligt att max dragvikt för bilen är 1300 kg?
Den där tjänsten skulle ju inte veta om att ni fått fel dragkrok..

IMG_1976.webp

Förresten @Ninnurur - du råkar inte ha en Kia? Flera av dem har en bruttoviktsbegränsning som ger just att man på kroken max får belasta x kg medan man får hänga på ett släp med högre totalvikt. Det är dock Kia själv som bestämt det, men det skapar exakt det scenario du beskriver.
Ändrar ju inget men kanske känns lättare om det inte är verkstan som gjort fel?

T ex har en bekant en Kia Sportage som får dra just 1350 kg brutto men får hänga på ett släp med 1500 kg totalvikt bara det inte lastas fullt

(Jag hade en Citroen förr med max tågviktsbegränsning, sånt är också jättekul att upptäcka. Nu handlade det bara om 50 kg som försvann i det men ändå)

Liknande trådar

Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 842
Senast: angelo
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 362
Senast: lillkillen
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: Bluefish
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 731
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kangal!
  • Kattbilder #10
  • Småhunds ägare