Det är ofta som det är kroken som begränsar dragvikten. Hade tidigare en bil som teoretiskt hade fått dra 1500 på b-kort ( dvs bilens vikt var då 2000), men dragkroken hade en begränsning på 1200 kg. Så inte ens med högre körkortsbehörighet fick den dra mer än 1200 kg. Många missar att titta på det och tror de får dra mer med sin bil.
Nej, jag tror att du har missuppfattat något.
Ekvationen för hur transportstyrelsen i samband med typgodkännandet beräknar "Max släpvagnsvikt" är mer komplicerad än bara hur tung bilen är.
Fler parametrar tas i beaktande, så en och samma bilmodell, med olika motoralternativ och olika utrustning, kan ha olika "max släpvagnsvikt".
Bilen är typad för vissa dragvikter, som står i registreringsbeviset för bilen.
Förutom max tågvikt, så kan man läsa ut: "Max släpvagnsvikt", "Max släpvagnsvikt obromsad", "Max släpvagnsvikt B-kort" och "Max släpvagnsvikt med utökad B-behörighet".
Slå in ditt registreringsnummer här (transportstyrelsens sida):
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Bläddra ner till "Tekniska Data" och klicka på den raden. Klicka sedan på raden för "Kopplingsanordning och bromsar", så får du fram all data runt just din bil och släp.
Ekvationen för hur transportstyrelsen i samband med typgodkännandet beräknar "Max släpvagnsvikt" är mer komplicerad än bara hur tung bilen är.
Fler parametrar tas i beaktande, så en och samma bilmodell, med olika motoralternativ och olika utrustning, kan ha olika "max släpvagnsvikt".
Om man satt på en olaglig dragkrok, som alltså inte stämmer med typgodkännandet, så borde inte bilen kunna gå igenom besiktningen.
För när man sätter på en dragkrok på en bil som inte hade en sådan, så måste man besiktiga bilen efter montaget.