Transportrekommendationer

Kan ha 1500 total så länge jag inte lastar mer än till 1300, så jag har ju ganska mycket att välja på! Och ja, jag är ändå sur på begränsningen eftersom de satte på kroken när vi köpte bilen och frågade inte vilken vi ville ha. :meh: hade gladeligen betalat mer för en bättre krok!
Jag tror tyvärr att begränsningen ligger hos bilen och inte i själva kroken.

Jag har haft min Cheval Gold First sen den var ny 2018. Totalvikt på 1500 och lastvikt på drygt 700kg. Planen är att typa upp den till 1800 så kan jag köra mina två på B96. Nu kör jag med lite överlast med båda i..

Körde till tävling häromhelgen med båda och stormbyar, märkte inget av vinden. På dessa år har jag bara lagat gummimattan, för att jag inte har broddmatta🙈, bytte bromsar förra året och bytt lite lampor. Det bor utomhus och ser fortfarande fint ut i färgen.

Det är naturligtvis ett väldigt basic släp men i jämförelse med en väns lika gamla Ume har mitt varit otroligt problemfritt. Umet är dessutom en mardröm när det blåser för det har så högt tyngdpunkt.

Vill ha ett nytt släp men mest för att jag vill ha fler fönster. Helst ett Cheval Touring!

Jag älskar min Fautras provan ☺️ Den känns rejäl och stadig och tycker inte att det har känts jobbigt att köra i blåsten. De har även en enhästarsmodell, också trevlig!

Bra att tänka på om man vill använda step up när man lastar hästarna är att iallafall min starkt ogillar högre kanter. Går in toppen i mitt fautras, men både Chevals och Ifors step-up har hon ratat helt (men är väl säkert beroende på individ)

men hur gick det till? Satte de på en krok som får belastas mindre än bilen (enl reg.bevis) får dra? Hur kan man göra så?
Precis så gjorde de. Och eftersom vi inte hade egen häst när bilen köptes så uppdagades det först efter flera månader. Den kroken elsats gör även att jag inte har innerbelysning i släpet. Ska det fungera måste de sätta det något extra, och bara den delen kostar 900, sen tillkommer arbete :banghead:

Precis så gjorde de. Och eftersom vi inte hade egen häst när bilen köptes så uppdagades det först efter flera månader. Den kroken elsats gör även att jag inte har innerbelysning i släpet. Ska det fungera måste de sätta det något extra, och bara den delen kostar 900, sen tillkommer arbete :banghead:
Men det måste väl gå att typ reklamera tjänsten och be att de åtgärdar? Så dåligt!

Jag trodde inte man fick göra så. För då måste de ju typa om bilen och det går väl inte?

För när man tittar på bilden du la upp från släpkalkylatorn ser det ut som att bilen inte är typad för mer än 1300 kg. Det kommer ju från tillverkaren när bilen typgodkändes.
Sen kan det vara att kroken inte heller får dra mer än 1300.

Men utan att ha sett vad som står i regbeviset/på transportstyrelsen så ser det ut som att bilen är typad för 1300 kg

Kan ha 1500 total så länge jag inte lastar mer än till 1300, så jag har ju ganska mycket att välja på! Och ja, jag är ändå sur på begränsningen eftersom de satte på kroken när vi köpte bilen och frågade inte vilken vi ville ha. :meh: hade gladeligen betalat mer för en bättre krok!
Kroken?

Hur mycket man får dra är oftast en typkodkännande fråga för bilmodellen (bilmodell, motorval, vikter etc), snarare än en "krokfråga".

Om de nu satt på någon underdimensionerad dragkrok på din bil, varför man nu skulle gjort det, så är det på den relativa skalan inte jättedyrt att byta.

Någonstans mellan 4-10 tusen, men vanligt med ca 5-6 tusen.

men hur gick det till? Satte de på en krok som får belastas mindre än bilen (enl reg.bevis) får dra? Hur kan man göra så?
Det är ofta som det är kroken som begränsar dragvikten. Hade tidigare en bil som teoretiskt hade fått dra 1500 på b-kort ( dvs bilens vikt var då 2000), men dragkroken hade en begränsning på 1200 kg. Så inte ens med högre körkortsbehörighet fick den dra mer än 1200 kg. Många missar att titta på det och tror de får dra mer med sin bil.

Det är ofta som det är kroken som begränsar dragvikten. Hade tidigare en bil som teoretiskt hade fått dra 1500 på b-kort ( dvs bilens vikt var då 2000), men dragkroken hade en begränsning på 1200 kg. Så inte ens med högre körkortsbehörighet fick den dra mer än 1200 kg. Många missar att titta på det och tror de får dra mer med sin bil.
Nej, jag tror att du har missuppfattat något.

Ekvationen för hur transportstyrelsen i samband med typgodkännandet beräknar "Max släpvagnsvikt" är mer komplicerad än bara hur tung bilen är.

Fler parametrar tas i beaktande, så en och samma bilmodell, med olika motoralternativ och olika utrustning, kan ha olika "max släpvagnsvikt".

Bilen är typad för vissa dragvikter, som står i registreringsbeviset för bilen.

Förutom max tågvikt, så kan man läsa ut: "Max släpvagnsvikt", "Max släpvagnsvikt obromsad", "Max släpvagnsvikt B-kort" och "Max släpvagnsvikt med utökad B-behörighet".

Slå in ditt registreringsnummer här (transportstyrelsens sida): https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Bläddra ner till "Tekniska Data" och klicka på den raden. Klicka sedan på raden för "Kopplingsanordning och bromsar", så får du fram all data runt just din bil och släp.

Ekvationen för hur transportstyrelsen i samband med typgodkännandet beräknar "Max släpvagnsvikt" är mer komplicerad än bara hur tung bilen är.

Fler parametrar tas i beaktande, så en och samma bilmodell, med olika motoralternativ och olika utrustning, kan ha olika "max släpvagnsvikt".

Om man satt på en olaglig dragkrok, som alltså inte stämmer med typgodkännandet, så borde inte bilen kunna gå igenom besiktningen.
För när man sätter på en dragkrok på en bil som inte hade en sådan, så måste man besiktiga bilen efter montaget.

Glömde att skriva, angående det där om "hur mycket får jag dra", att man alltså måste kolla exakt den bil som man tänker dra med, alltså med rätt registreringsnummer.

Det går inte att säga att med Volvo XX får man dra xxxx kilo, för det är inte så enkelt.

Med den ena Volvo XX får man kanske dra yyyy kilo, medan men med en annan Volvo XX får man istället dra zzzz kilo. Och med ett tredje exemplar av samma bilmodell, så är det återigen en annan dragvikt som gäller. Inte ens om de är av samma årsmodell kan man vara bergsäker på dragvikterna

Om man satt på en olaglig dragkrok, som alltså inte stämmer med typgodkännandet, så borde inte bilen kunna gå igenom besiktningen.
För när man sätter på en dragkrok på en bil som inte hade en sådan, så måste man besiktiga bilen efter montaget.
Nej man behöver inte göra det nuförtiden, sålänge det finns ett sånt typ godkännande.
(Förr eller senare ska ju bilen besiktigas, men man behöver inte göra det efter att dragkrok monterats)

Jag trodde inte man fick göra så. För då måste de ju typa om bilen och det går väl inte?

För när man tittar på bilden du la upp från släpkalkylatorn ser det ut som att bilen inte är typad för mer än 1300 kg. Det kommer ju från tillverkaren när bilen typgodkändes.
Sen kan det vara att kroken inte heller får dra mer än 1300.

Men utan att ha sett vad som står i regbeviset/på transportstyrelsen så ser det ut som att bilen är typad för 1300 kg
Bilen köptes fabriksny och registrerades in när vi hämtade.

Liknande trådar

Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 842
Senast: angelo
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 362
Senast: lillkillen
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: Bluefish
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 731
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka