Transportera silage med lastbil/liknande. Tips/råd önskas.

Sammet

Trådstartare
Söker någon som har erfarenhet av hur man transporterar silagebalar över längre sträckor.

Vilka företag använder man till det?

Det är frågan om en körväg på ca 4 timmar med bil och flera silagebalar så en bil med släp inte räcker.
Kan man transportera sådant med lastbilsfirma?

Sv: Transportera silage med lastbil/liknande. Tips/råd önskas.

Jag skulle tro att man kan skicka precis vad som helst med de flesta åkerier, men det KOSTAR!

Vi skickade en EU-pall med blandat gods, någon meter högt och jag minns inte vikten, men det kostade nästan 2000:- inkl. moms. :crazy:

Så tänk efter om det är värt, det blir ganska dyrt foder när det kommer fram...

Ring runt och hör med speditörer som finns i området. Har själv t ex fått pris på liknade transport och då ändå mellan två länder (Danmark - Sverige) och över Öresundsbron för ungefär samma pris som pinky gav för en pall. Då handlar det om en full bil med bara balar.

Att det kan bli så olika beror på att vissa har bara last åt ena hållet och får tomma tillbaka då blir ja allt de kan få till en sådan resa plus. Men också att när det handlar om enstaka pallar så finns något som kalls för spottmarknaden och som gör att man köper in sig där det finns plats. Vilket ibland kan göra att det blir dyrare när det rör rutter som ofta är fulla än de som ofta har plats över.

Tack. Kommer du ihåg vilket bolag du använde? :)

Vi skickar ganska mycket hösilage med lastbil. Rundbalar är ju svårare då de inte går att packa lika bra = blir dyrare per kg foder. Mycket går till Dalarna, vet dock ej vad firman heter (köparna fixar sånt).

1,5-3% vinstmarginal är inte ovanligt för ett åkeri, så nej det är inte dyrt transportera saker...

1,5-3% vinstmarginal är inte ovanligt för ett åkeri, så nej det är inte dyrt transportera saker...

Det är säkert helt och fullt möjligt, men likförbaskat så ökar det ju priset på den transporterade varan rätt så rejält. fodret i det här fallet blir ju säkerligen otroligt mycket billigare om det INTE transporteras.

Är du med på hur jag menar? :)

jag förstår hur du menar, men du menar alltså det är dyrt att köpa kläder också? då dessa har högre vinstmarginal..

självklart är det billigare att inte transportera alls och är det lågvärdigt gods kommer den större delen av värdet ätas upp av transportkostnaden... men tycker att det är lite väl kämpigt för åkerier då det är så dålig lönsamhet i transporterna..

Nu har jag kollat lite, det är Lima Frakt som kör våra balar (nr finns om ngn är intresserad). Det kostar gissningsvis 5-6000:- att köra från oss tror min sambo. Då är det bil och släp och han tar ca 55 rundbalar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar