Transportera shettis

liden

Trådstartare
Jag har äntligen hittat ett ställe att ha min shettis i sommar. Hon har problem med fång och har fått gå ensam 2 sommrar. Men har hittat ett ställe med skogshage där hon ska gå tillsammans med en annan fång ponny. Hon har bara åkt transport som föl hem till mig. Hur transporterar man en sån liten häst bäst? Lös och i tom transport eller ska jag sätta fast henne? Går väl inte att sänka bommen så att den passar henne? Tacksam för alla idèer.

Sv: Transportera shettis

Jag har haft två shettisar och gjort likadant men dom har betett sig lite olika.

Ofta så har dom åkt med mitt halvblod så jag har inte velat ha dom lösa.
Jag har helt enkelt bundit dom på sin sida i transporten men bommen går ju inte att få tillräckligt lågt.
Shettis nr 1 gick under bommen och vände rumpan mot framväggen.
Stod snällt hela resan och promenerade enkelt rakt ut när vi lastade av.
Shettis nr 2 står förvånansvärt kvar där jag ställt honom och står snällt hela resan.

Det går också mycket bra att ha dom lösa men glöm inte att stänga övre luckan i transporten och se till att ponnyn är fångad innan ni öppnar lämmen.
Dom är snabbare än man tror :D

Hej!
Lägg en halmbal framför. En liten sådan alltså. :)
Då står de prcis som med en bom famför och du kan ha shettisen uppbunden vid bommen ovanför. Ingen risk att de går och vänder då.

Har vi alltid gjort, mycket enkel lösning.

Lycka till.

Jag skulle valt att transportera i en tom transport.
Dock skulle jag se till att skötardörren är ordentligt stängd med ett extra lås.
På endel nyare transporter är detta lås endast gjort av plast, alltså väldigt lätt att få upp om man lägger lite tyngd mot den.
Halm balar längst fram i transporten kan vara en ide..

När jag kör mina shettisar så tar jag bort bommarna fram och sätter fast dom med 2 grimskaft, så att dom står som i en stallgång, på varsin sida av mellanväggen med huvudena åt samma håll som en "normal" häst.
Om jag bara kör 1 så tar jag helst ut mellanväggen men har hästen fortförande fast som om den stog i en stallgång.
Det är de bästa för mej iaf =) Lös skulle jag nog inte ha.

Jag har hört flera säga att de ställer en halmbal framför. Min fråga är bara om ni sätter fast den på något sätt då? de borde ju kunna åka bakåt på stackars hästen annars....

Hej!
När min shettis har åkt så har han fått åka bakofram, dvs bunden i bakbommen. Har funkat ypperligt!
Lycka till nu!

Hälsningar Nadira

precis så gör vi med våra shettisar oxå...
har tyvärr inte haft råd att köpa en egen transport som man kan bygga om bommen på, utan det har helt enkelt fått bli så att dom får åka beklänges...
Funkar skitbra!! :D
Då är dom ju endå bundna, men baklämmen hindrar dom från att gå under..

Bara att maka på Mellanväggen, leda in shettisen och vända den... Smidigt med små hästar.. dessutom kan man lyfta in dom i transporten när dom inte vill gå själv... :rofl:

När vi hade shettis och skulle åka med den flyttade vi ner frambommen. Vi hade ett Umesläpoch i dom kan man flytta bommen hur som helst fram, på yttersidan. Mot mellanväggen satte vi fast den "där nere". Körde inte så långt med den, den var mest sällskap till större ponny.
27771835.jpg

Senast ändrad:

alla jag känner med shettisar lägger höbalar längst fram som bom eller vad man ska säga. Tycker inte man ska ha den lös eller så det finns möjlighet för den att gå runt. Själva idéen med bom är ju att den ska ta emot om man t.ex. måste bromsa kraftigt. Det finns säkert massa andra lösningar men jag tycker du ska ordna så shettisen står fast och det finns något som den kan ta emot med t.ex. en höbal. (då har hästen nått att pilla med också)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka