Transportera häst långt!

Luckymoa

Trådstartare
Funderar på att åka på 2 dagars NH-kurs med min 3 åring! Men de lilla problemet e att de e 4 timmars bilfärd dit (utan släp) och lika långt hem!
Tror ni de funkar? Vad ska ja tänka på? E inte så van att åka på ute å flänga med häst så alla tips e välkomna :)

Funderar på att åka på 2 dagars NH-kurs med min 3 åring! Men de lilla problemet e att de e 4 timmars bilfärd dit (utan släp) och lika långt hem!
Tror ni de funkar? Vad ska ja tänka på? E inte så van att åka på ute å flänga med häst så alla tips e välkomna :)

4 timmar ser jag inte som några problem om övernattning finnes. Och hästen är en van åkare.

Håller med föregående talare. 4 h är inte en så jättelång resa i.o.m. att ni ska stanna vid målet minst ett dygn så att hästen får vila ordentligt innan hemresa.

Planera så att du kommer fram i god tid innan första träningstillfället. Ta en liten promenad när du kommer fram, eller släpp i hage, så att hästen får röra på sig och bli kvitt spänningar.

Jag har vid ett flertal tillfällen kört hästar drygt 50 mil enkel resa, en gång även 2 ponnyer som aldrig förut åkt transport, och det har alltid gått bra. :)

Frågan är om hästen kan tillgodo se sig träningen ?
4 timmar utan transport - hur många med transport 5-6 ?
Nej jag skulle inte utsätta en unghäst för den korta tiden och långa resan .
Även om det är en erfarenhet .

Den är alltså född 2012? Då tycker jag att fyra timmar åka, två dagar kurs, fyra timmar hem är för mycket för en så ung häst. Min är ett år äldre, jag har funderat på att åka på tömkörning, men är tveksam då man inte bara kan köpa en dag/ett pass utan måste köpa två dagar. Det tycker jag är för mycket, då är det en halvtimmes resa.

En sak jag skulle fråga mig är om det är en trygg unghäst med tillit jag har - för är den inte trygg hade jag nog hoppat över den mentala pärs som denna upplevelse skulle innebära.
Om hästen däremot är trygg med mig och är van och bekväm i transporten skulle jag inte tveka. Skulle fylla ett hönät så hästen har fri tillgång, samt stanna halvvägs i minst 1h och gå med, alt släppa lös (vet ett par ställen i landet där rastplatser har paddockar) eller bara låta den stå och äta beroende på hur den tagit resan. Vissa hästar kanske rent av skulle föredra att åka hela vägen i ett kör.

Mitt svar blir alltså att det är lite på individnivå. Åka och NH-kurs är ju i högsta grad mycket mental träning/påfrestning så jag skulle vilja att hästen hade goda mentala förutsättningar att få ut något positivt av upplevelsen. Samt att jag själv är mentalt förberedd också såklart, så jag kan inge trygghet och lugn och inte stressa upp hästen.

Äh mina pållar har åkt långt sen de var riktigt små. De vänjer sig. Är det första gången kanske den är lite trött i huvudet.

Min vilar relativt bra i släpet och kliver ut pigg som en mört efter 6 timmar men förstås lite stel. Hon är född 2011.

Man får vara noga med att avsluta ev träning innan pålle är för trött, oavsett om det gått en kvart eller två timmar. Men det gäller ju alltid.

Har du då åkt på en resa på 5-6 timmar och en 2 dagarskurs och sen hem 5-6 timmar i släpet med en 2 åring ?

Nåja, som treåring har den ju inte hunnit få jättemycket erfarenhet i sin förra karriär.

Åker hästen bra hade jag troligen kört. MEN jag hade kallt räknat med att inte få ut fullt av kursen eftersom hästen troligen är lite trött/okoncentrerad/uppe i varv (beroende på personlighet) med tanke på resan och allt nytt.

Men det kan också vara betydligt mer vilsamt att åka en längre sträcka än en kortare, de flesta hästar lär sig koppla av en smula i släpet efter någon timme.

Hade inte sett det som en fullgod kurs, men ett tillfälle att träna hästen på att åka och bo borta, med en liten side-kick att få komma på träning.

Har du då åkt på en resa på 5-6 timmar och en 2 dagarskurs och sen hem 5-6 timmar i släpet med en 2 åring ?

Jag antar att det är mig du menar? Hästen i tråden är 3.

Inte den jag har hemma nu men förr, ja. Det har inte funnits kurstillfällen som passat mig.

Och som sagt anpassat längden på deltagandet i kursen, precis som jag gör även om jag åkte kortare bit. Betalar dyra pengar en gång i månaden för tömkörning 60min, ibland blir det 60, ibland 40. Det beror på hur det går och hur ponnyn känns. Men dit är resan bara 80 min :)

Jag åkte 120 mil tur och retur med min treåring förra året över en helg fre-sön och det gick hur bra som helst.

Men jag hade inte gjort det om jag inte trodde han skulle fixa det. Nu hade vi varit iväg en del innan på våren och sommaren så han var van att åka.

Så jag säger att det beror mycket på hästen vad man tror den klarar av.

4 tim utan släp blir nog 5-6 timmar med släp om man kör lagligt och för säsongen noggrant. Det betyder att man måste göra paus längs vägen (har för mig att det är mas 5 tim i ett sträck som man får köra med häst i trailer). Alltså ännu längre restid.

Jag skulle personligen inte ha gjort det. Särskilt inte med en så ung häst.

Inga problem.

Kör 2 timmar, stanna i 15-20 minuter, öppna dörren fram, ge hästen vatten och hö och en morot och stå och prata med den lite. köp en kaffe till dej själv.

in i bilen igen och kör 2 timmar.

när du kommer fram, gå med hästen i 5-10 minuter så den får sträcka på benen och sen ge den hö på marken så den får sträcka ut nacken och får ut allt snor ur näsan. låt den få vila lite innan du börjar arbeta med den. låt den stå och äta och ta det lungt ett tag om det går.

inget att oroa sig för!

Jag hade åkt. Har hästen bara så nosat lite på travkarriären innan så har den med största sannolikhet åkt transport förr så det bör inte vara något problem. Kör vettigt och stanna en gång för paus (jag vill minnas att det är efter 8 timmar man enligt lag måste rasta och då ska hästen tas ut ur släpet).

Kolla om du kan få komma dagen innan så hinner den landa innan kursen och du slipper stiga upp mitt i natten för att åka. Att åka hem efteråt tycker jag går bra eftersom man då ska hem och hästen får gå i sin vanliga hage efteråt och förväntas inte prestera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 986
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 036
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar