Transportdjungeln. HJÄLP!

Sv: Transportdjungeln. HJÄLP!

Min 03a w vagn var gör bra. Tyst lätt Ja kanon bra. Ventilationen var inte bra. Jag hade inget fönster heller.

Sålde den för att vi bytte bil då för tung.
Köpte Henra Amasone kanon bra ny

Jag tycker det stämmer. En av medstallisarna har ett VV, man hör på lång väg vem som kommer på grusvägen upp till stallet, både med och utan häst skramlar det betydligt mer än något annat släp!

Sedan är ingen av släpen i den modellen särskilt tysta (VV, Trane, Reko, etc), konstruktionen med många plyfaskivor direktskruvade i metallen gör liksom lite ljud ifrån sig när det skumpar.

Vi valde Brenderup för att skivorna är tjocka och större ytmässigt, det skramlar inget om släpet när vi kommer (två axlar gör ju också att det skakar mindre). Nu har vi beställt Westfalia XL, glasfiber, så skramlet lär vara ett minne blott!

Det ÄR skönt med sadelkammare om tillverkaren lyckats lösa det snyggt, så det finns plats framför bommarna. Det får inte bli på bekostnad av hästens utrymme. Ytterligare en fördel med Brenderupen, bra med plats och stabil konstruktion på sadelkammaren.

Kanske, men jag hör då ingen skildnad på stallägarens fina nästan helt nya Böckmann i glasfiber och vår lilla VV plyfakärra från -02.. Böckmann med äkta boggie och vår med falsk boggie.
Hästen åker lika gärna och står lika lugnt i bägge.

Vi hade förut en enaxlad Trane -89 däremot, den skramlade rätt rejält, skötardörren, bakluckan, väggarna, allt satt löst och slog mot metallen.

Men smaken är som baken. Har tydligen fått tag i ett ovanligt ex av VV ;)

Jag hade väl gärna köpt en Henra i stället (min favorit annars) men det sa plånboken blankt nej till tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har precis köpt en Trane-boogi 150TB (nervägd till 1450kg) från 2002. Betalde 30000kr vilket nog är ett himla bra pris då släpet är i superfint skick.

Går betydligt stadigare bakom bilen än mitt gamla enaxlade.

Jag tycker att Trane lätt slår VV. Har två VV på gården varav det ena är från 2003 och det är rejält blekt. Mörkt innuti och dåliga bomlösningar och vassa kanter, trodde ägaren skämtade när hon sa att det var från -03.

Mitt trane har glasfiberöverdragen plywood vilket troligen kommer att hålla sig bättre än de skivor som var på de tidigare modellerna.

Jag har som sagt inget imot begagnat, hellre det än att betala hur mycket som helst. Men absolut inte äldre än 10 år.

Det här med materialen är som jag skrev inte riktigt min grej, så vill gärna ha hjälp med det. Har dock haft väldigt positiva upplevelser från aluminium golv. (Boj)

Den här tråden har inte hjälp mycket, mer än att Trane och VV går bort. ;)

Om du får tag på en transport med aluminiumgolv så är det givetvis en fördel. Du slipper oroa dig för att hästen plötsligt faller ner genom golvet för att det är ruttet. Det blir ju fukt och de vanliga golven håller ju inte i evighet.

Tänk på det här med vikterna bara. Det ser ju bra ut att släpen är nervägda, men sen ska du kanske lasta en häst a 600 kg. Det blir lätt överlast. Kolla på papperet till din dragbil vad du får dra. Kolla vad släpet väger tomt och totalvikten. Sen kan du räkna ut om du kan köra din/dina hästar. Det är dumt att köpa ett begagnat släp som du kör olagligt med, utom när det är tomt. Vad som händer om man blir stoppad av polisen, är ju givetvis böter. Har du BE-kort är det enklare, men så är det ju bilens begränsningar också.

Du kan väl kolla runt på ställen som säljer beg släp och be att få köra runt lite med ett som du känner kan funka. Du vet säkert vilka krav du har på placeringar på bommar, om de är lätta att flytta, om luckan kan stängas lätt av en person.
Glasfiber eller plyfa? Plyfan går att byta om man får en skada på den, glasfibern går säkert att laga, men lackeringen (glitter kanske;) ) blir väl inte som det varit.
Ska man köra tunga hästar så är det bra med bladfjädrar i stället för vanlig fjädring med stötdämpare. Det blir stabilare körning.
Snabbutlösare på bommarna fram och kanske bak också viktigt. Framurlastning, jättebra, men inte varje gång man åker. lär man hästen gå ut fram bara, så kan den till slut inte backa ur och vad gör man då?
Fast mellanvägg eller gummi/plast nertill? Bredåkare?
Rullgardin bak eller lucka/luckor?
Stödben bak?
Jag hade en lång önskelista när jag köpte mitt släp och jag fick allt jag ville och mycket till. Tänker bunkra upp med låsspray om sprintarna fryser i vinter på min Ifor W.
Hoppas du hittar ditt favvosläp, och att din/dina hästar också blir nöjda.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 931
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 890
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 060
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 050
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka