Sv: Transportdjungeln. HJÄLP!
Om du får tag på en transport med aluminiumgolv så är det givetvis en fördel. Du slipper oroa dig för att hästen plötsligt faller ner genom golvet för att det är ruttet. Det blir ju fukt och de vanliga golven håller ju inte i evighet.
Tänk på det här med vikterna bara. Det ser ju bra ut att släpen är nervägda, men sen ska du kanske lasta en häst a 600 kg. Det blir lätt överlast. Kolla på papperet till din dragbil vad du får dra. Kolla vad släpet väger tomt och totalvikten. Sen kan du räkna ut om du kan köra din/dina hästar. Det är dumt att köpa ett begagnat släp som du kör olagligt med, utom när det är tomt. Vad som händer om man blir stoppad av polisen, är ju givetvis böter. Har du BE-kort är det enklare, men så är det ju bilens begränsningar också.
Du kan väl kolla runt på ställen som säljer beg släp och be att få köra runt lite med ett som du känner kan funka. Du vet säkert vilka krav du har på placeringar på bommar, om de är lätta att flytta, om luckan kan stängas lätt av en person.
Glasfiber eller plyfa? Plyfan går att byta om man får en skada på den, glasfibern går säkert att laga, men lackeringen (glitter kanske
) blir väl inte som det varit.
Ska man köra tunga hästar så är det bra med bladfjädrar i stället för vanlig fjädring med stötdämpare. Det blir stabilare körning.
Snabbutlösare på bommarna fram och kanske bak också viktigt. Framurlastning, jättebra, men inte varje gång man åker. lär man hästen gå ut fram bara, så kan den till slut inte backa ur och vad gör man då?
Fast mellanvägg eller gummi/plast nertill? Bredåkare?
Rullgardin bak eller lucka/luckor?
Stödben bak?
Jag hade en lång önskelista när jag köpte mitt släp och jag fick allt jag ville och mycket till. Tänker bunkra upp med låsspray om sprintarna fryser i vinter på min Ifor W.
Hoppas du hittar ditt favvosläp, och att din/dina hästar också blir nöjda.