Transportdjungeln. HJÄLP!

Rumpnissen

Trådstartare
Så har man börjat kika efter ett nytt släp, inte helt enkelt har jag märkt. Behöver lite råd från er, både vad som kan vara aktuellt och vad man ska tänka på.

Är ute efter ett tvåaxlat/boggie släp alt. liten lastbil. (sån man kör på B-kort) Fronturlastning behövs ej, gärna stor, med BRA ventilation. Sadelkammare är ju ett pluss, annars får man väll hänga på en. Den behöver inte på något sätt vara ny, bara den är funktionell. :idea:

Gillar Boj och Umesläpen men de är ju så förbaskat dyra, vill absolut inte ha ett Böckman. :eek: Behöver inte ha massa extra finesser så länge hästen åker bekvämt.

Hade ett tranesläp förut som jag gillade, var dock enaxlat och det går bort. Har E-kort.

Några idéer, vad ska man leta efter och vad ska man inte leta efter?

Sv: Transportdjungeln. HJÄLP!

Själv är jag sedan många år trogen värmlandsvagnen. De har bra rejäla släp, boggivagnarna är de stadigaste jag kört. Ventilationen är helt ok, iaf i min. De är ganska spartanska, dvs utan en massa finesser, men det tycker jag bara är skönt, det blir på nåt sätt mer hästvänligt när det inte är en massa extra trams!
Värmlandsvagnen har humana priser på sina släp också...

Nytt eller begagnat?
Prisklass ca?
Hur mycket får din bil dra?
Vad vill du har för material på släpet resp. golv?

Lite atta fundera på :)

vi beställde världens bästa hästtransport på hästmässan i Göteborg. Hade funderat länge på vad vi ville ha och trodde inte att det skulle gå att lösa för pengar...
men så fick vi äntligen vår Ifor Williams 510BWD.
en plyfa visserligen men så praktiskt. den är extra stor och lång, luftig, ljus och hästarna älskar att åka i den. En 168 häst kan lätt stå och titta ut genom fönstren. dessutom är det frontutlastning som vi inte använder så ofta och så är det kombilucka bak, dvs man kan ha lucka eller dörrar. har inte vant mina hästar att gå med dörrarna öppna ännu, men vi kör en massa annat i transporten (hö, virke, pallar med byggmaterial mm) och det går hur enkelt som helst att lasta en pall med truck i den.
sen är det såna plusgrejor som aluminiumgolv, löstagbar matta, lätta bommar och mellanväggar och svart gummi nertill.
och så är den lätt att jobba med, bakdörrar istället för krångliga "rullgardiner", som går att ha öppna under färd.Taklucka, mm mm mm mm. vi är supernöjda.
och priset är helt ok.
vi ville inte bara ha en snygg glittrig transport att köra hästar i, utan nåt som går att använda till allt möjligt.
de har en sadelkammare som man kan dra på hjul och som man sätter längst fram i transporten, jättepraktiskt, för sen kan man ta med sig hela sadelkammaren till stallet.
vi "maxade" den dvs det är totalvikt ca 2500 kg och vi får lasta 1600 kg, dvs två stora hästar. begränsningen är vad bilen får dra.
Rekommenderar den varmt

Säger bara Umesläp B60 :bow: heeeelt underbart släp. Har en häst på 175 så hon får plats i det, helt jättebra!

Själv är jag sedan många år trogen värmlandsvagnen. De har bra rejäla släp, boggivagnarna är de stadigaste jag kört. Ventilationen är helt ok, iaf i min. De är ganska spartanska, dvs utan en massa finesser, men det tycker jag bara är skönt, det blir på nåt sätt mer hästvänligt när det inte är en massa extra trams!
Värmlandsvagnen har humana priser på sina släp också...

Jag är beredd att hålla med dig på VV. Många som ogillar dem, men jag har inte hittils bara hittat två negativa saker med vårt, ventilationen samt bomlösningarna bak. Men luckan går ju att ställa i två lägen och det hjälper genast upp ventilationen massor om man bara öppnar den lite :)
Mkt nöjd! :bump:

Men som sagt så upplever inte jag att där är BRA ventilation, så jag rekommenderar inte VV till trådskaparen, för den uppfyller inte hennes krav ;)

TS: Men varför inte Böckmann? Stor, rymlig, ljus, stabil, snygg, bra ventilation? Hittar inget negativt med de transporterna.

Senast ändrad av en moderator:

Henra transporterna är bra till vettigt pris...tror även dom fått nåt "pris" för bästa ventilation...läste det någonstans ;) när jag letade transport...letade i över 6 månader och bestämde mig till slut för Henra Chayenne...den är rymlig (min frieser ryms gott och väl och även mitt halvblod på 174 cm), ljus...väghållningen är super...ett plus är att det dessutom går att lasta ut fram om man vill. Har haft den i över ett år nu och jag har inget att klaga på ;) Tyckte dom "vanligaste" märkena här i sverige är på tok för dyra...Skulle aldrig ens fundera på att lägga ut så mycket pengar när det finns likvärdiga transporter MYCKET billigare.

Vi verkar vara på samma spår. :idea: Ska hålla utkik efter värmlandsvagnen.

flesky:
Jag köper gärna begagnat då hästen kommer kosta skjortan. ;) Vill inte låsa mig runt någon prissumma men transporter för 70000-80000 går bort på en gång.

Jag har tre bilar att alternera med; maxvikt på släpen är;
Landroven: 2000 kg
Peugeot: 1340 kg
Volvo: 1600 kg

Så det är ganska öppet. ;)

Vad gäller material så ser jag gärna att ni ger mig råd. :idea:

skaraborgDet låter dyrt. :angel: Dock håller jag med dig om att jag vill ha lucka bak, ingen jäkla rullgardin. :crazy:

Buttercup3 Umesläpen är som sagt populära hos mig med. :idea:

ÁlinSå värmlandsvagnen har ingen bra ventilation, skiljer det sig kanske ngt mellan modellerna?

Böchman tål jag inte, lånade ett sådant ett par gånger men det var alldeles för otypligt. Inte ska man behöva var tre pers för att orka få i en mellanvägg och till och med då var det tungt och svårt.

jjegLåter intresant, ska absolut undersökas! :D

Håller med om Henra, kolla på en sån! Bra pris och verkar vara ett bra släp. Vi har kört första turen med vårt sprillans nya och hittills har det hållit vad det lovat. Hästen stod som ett ljus och det låg bra på vägen. Ventilationen är bra och enkel. Enkelt att göra rent.

Så har man börjat kika efter ett nytt släp, inte helt enkelt har jag märkt. Behöver lite råd från er, både vad som kan vara aktuellt och vad man ska tänka på.

Är ute efter ett tvåaxlat/boggie släp alt. liten lastbil. (sån man kör på B-kort) Fronturlastning behövs ej, gärna stor, med BRA ventilation. Sadelkammare är ju ett pluss, annars får man väll hänga på en. Den behöver inte på något sätt vara ny, bara den är funktionell. :idea:

Gillar Boj och Umesläpen men de är ju så förbaskat dyra, vill absolut inte ha ett Böckman. :eek: Behöver inte ha massa extra finesser så länge hästen åker bekvämt.

Hade ett tranesläp förut som jag gillade, var dock enaxlat och det går bort. Har E-kort.

Några idéer, vad ska man leta efter och vad ska

man inte leta efter?

HENRA finns i många modeller. prisvärda bra kvallite ligger bra på vägen
Jag har en 06 Henra amazone kanon görbra väntelation

Jag har en Star Trailer modell Ringo Star. Den klart bästa transport jag har haft. Hade VV förut men den var så tungdragen. Ringon är stor och ljus inuti med bra ventilation. Två öppningsbara fönster samt taklucka. Går lätt och stadigt efter bilen. Det går även att fälla frambomarna utifrån ifall någon pålle skulle få för sig att hoppa över.
Så har den en stor sadelkammare lätt att komma åt utifrån.

68 tkr all inclusive :D
ny då alltså

Jag tycker absolut att du ska sattsa på en boj, finns ju att köpa lite billigare när de är begagnade =)

de är jättebra när det gäller allt, ventilation, rymlighet, sadelkammare och de är säkra och lätta att ha o göra med. Om jag inet är helt ute och reser så ska polisen börja köra med boj istället för umeå just för att där är så bra säkerhet..

De som köpte min c-ponny körde och välte med bil och vagn i sommras:eek: kom upp ett djur på vägen och hon väjde.. transporten landade på sidan och bilen lika så..ponnyn hade inte en skråma efter det.. Polisen sa att det ska ni tacka transporten för, hade ni haft värmland eller någon sådan så var det tveksamt om han hade klarat sig :eek:

säkerhet framför allt! sattsa på en boj..

lycka till :)

Sprillans nytt eller begagnat?

Alu- eller plyfagolv? Plyfa eller glasfiber? Hur mycket vill du kunna lasta? Hur mycket får du dra? När du svarat på de frågorna tror jag du har ett par stycken kvar att välja mellan. Man måste börja sålla någonstans :)

Ifor Williams !!

Ganska tungt släp, men stort och rymligt, hästarna åker väldigt stadigt i det och det är KVALITE !!

Har en Rausch Europa Stern nu och den är helt OK, dock tycker jag att det är lite trångt fram vid krubban om man åker med två hästar och ska vara där framme och tränsa etc.

Nu ska vi antagligen köpa en Mustang, Allround. Min tränare har en sådan och är supernöjd. De är jättefina! :D Praktiska också. Lätta att köra med har jag hört (aldig provat själv dock ;) )

Här är mina erfarenheter av de jag har kört: VV-01, billig för det man får, dock mycket dålig ventilation även med luckan i yttersta steget och ingen bra lösning på bomsystemen bak, låter ganska mycket, Ume B50-03, hästar vill åka bakåt, skulle de få välja själva så balanserar de upp sig bättre om de får åka bakåt, dock är trailern "tunn" och lätt och med tom trailer studsar den mycket, dyr, ventilationen ok, Boj Stabilo-00, mycket stabil att köra både tom och med häst i, ok ventilation, dyr, Ifor William 510-02, bökig på vintern då sprintarna fryser fast (det är många), inte så bra ventilation, annars OK att köra med, ok pris, Westfalia ( kommer ej ihåg modell), bra ventilation, stabil, DYR.

Ventilationen är mycket viktig tycker jag, sedan kommer vibrationerna för hästens komfort tycker jag.

Det finns ett ex-jobb att läsa där fem olika hästtransporter har jämförts med avseende på b la luftflöde och vibrationer, där finns också en marknadssammanställning av ett flertal transporter på marknaden http://www.jbt.slu.se/publikationer/exjobb/Exjobb-11.pdf

Ja, den är ny. Förhoppningsvis ska den hålla i ett antal år. Kan man inte meka och har svårt att få hjälp så är det inte så enkelt att ha gamla slitna grejor. De äldre släp jag haft förut har ffa elen krånglat...

Kan ju säga att vår Värmlandsvagn inte låter NÅGONTING. Den är hur tyst som helst.

Nej VV har ingen super ventilation, vet inte om det skiljer sig mellan modellerna.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 931
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 890
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 060
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 050
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka