Transport resan.

Sv: Transport resan.

Jag glömde att skriva att min häst åker smalt.

Sen när det gäler täcken så har hon olika beroende på årstiderna.
Vintern åker hon iett stalltäcke eller två flecce. våren och Hösten blir det ett flecce. på sommaren nättäcke.

Har sen nästa alltid ett regntäcke om det skulle börja regna och man bara slänger över när man ska lasta eller likande så inte hästen åker med våt flecce. Sen tar jag av det när hon står i transporten.
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?

åker naken (kör han bara på sommaren)

Skydd? Vad för skydd

lindor runt om
boots på om han ska åka "långt" (åker max 3 mil typ)

Står dom brett eller smalt? Varför

brett. åker mycket bättre då

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte

hö om han ska åka "långt". blir lugnare

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet

hans vanliga i nylon eller lädergrimman. beror på

----

är det inte olagligt att köra hästarna lösa i transporten??
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
Har typ aldrig täcke, om de inte är riktigt kallt..då kan dom få ha fleecetäcke på..
Skydd? Vad för skydd
Lindor på ponnyerna, lindar från hoven och över knät, bak upp till hasen. Ridhästen har tjooocka Läderskydd runt om.
Står dom brett eller smalt? Varför
Ponnyerna står smalt..eller ja, normalt.. Ridhästen så brett det går.
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Hö om dom ska åka i mer än en timme, alltid kraftfoder på väg hem från tävling.
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Ridhästen har lädergrimma, ponnyerna "travgrimmor" i stallfärgen;)
Ena ponnyn kan inte röra huvudet överhuvudtaget, han är stenhårt knuten i bommen, Max 4-5cm kan han lyfta det:angel: Dom andra står normalt..
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
Tunt svettäcke om det är en mindre varm sommardag o hästen är blöt/svettig, fleecetäcke om det är vinter.

Skydd? Vad för skydd
Höga transportskydd runt om allt som oftast

Står dom brett eller smalt? Varför
Beror lite på häst. Egna hästen åkte bäst med mellanväggen ställd åt sidan, alt. mellanvägg med gummimatta. Förra medryttarhästen åkte mest "balanserat" på smalt om jag minns rätt

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Egna hästen var för nervös för att äta i transporten, helst gör jag det inte med någon häst, utan tar hellre ut och låter dom äta om det finns möjl.het

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
ALLTID lädergrimma, den ger inga brännsår.
 
Sv: Transport resan.

Jag har haft min häst i sju år, har inte transporterat henne en enda gång under den tiden. Jag har aldrig behövt helt enkelt.

Skulle jag göra det, så hade hon stått:
*utan täcke
*ev. utan mellanvägg, alltså lång bom bak, hon är ganska klaustrofobisk
*ev. någon form av skydd på bakbenen/hovarna
*lädergrimma
*spån som strö
*ett hönät eller helst hösegel, något att göra och psykiskt lugnande
*beroende på väder, men helst övre bakluckan öppen
 
Sv: Transport resan.

Jag har ett ylletäcke + termo med halsdel när det är riktigt kallt! annars ett lite tunnare täcke och nu i denna värme inget alls.
Jag har alltid transportskydd (typ Mark Todd) även om hon står still vet man aldrig vad som kan hända (man rider ju me hjälm i förebyggande syfte)
Hon åker smalt eftersom hon tycker det är bekvämt och ja kan ha mina saker på andra sidan mellanväggen.
Hon får alltid lite hö i trnasporten och ibland kraft foder om jag är iväg på tävling, vatten får hon när hon står utanför transporten tycker det blir jätteläskigt när man kommer med en stor hink i dörren där fram.
Hon har alltid lädergrimma p.g.a skaderisken förut åkte hon med både grimma och halsring runt halsen så man hade ett grimskaft under frambommen eftersom hon gärna ville försöka hoppa över!! men de har hon slutat med!
Dessutom åker jag ALLTID med överluckan stängd eftersom det blåser över ryggen och jag tycker att det är läskigt om en långtradare åker förbi och då den är öppen så blir hon lätt rädd!!
// M
 
Sv: Transport resan.

YaHilweh skrev:
Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför?
Skydd? Vad för skydd
Står dom brett eller smalt? Varför
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet

Täcke om så krävs... Sommartid inget täcke, vintertid ja om det är kallt.

Skydd använder jag inte. Mina hästar är barfota och alla står de stilla i transporten. (De enda transportskador jag haft hitills är på hästar som haft skydd)

För det mesta står de smalt. Jag vill att de skall vara vana med det om jag vid något tillfälle skall köra två samtidigt. Har haft en häst som var bredåkare... och som då åkte brett. Skall jag med en häst på lång resa så får denna stå brett.

Fodrar inte under färd. Stannar på längre resor för matrast. Använder inte hönät då jag har mycket dåliga erfarenheter av detta. Om jag fodrar under färd så är det endast hö som serveras.

Jag använder mig bara av lädergrimmor.. Lastar i repgrimma om hästen är knepig. Men binder upp i lädergrimma.
 
Sv: Transport resan.

  • Täcke? Vad och varför?
Ja, Rambo Cooler eller liknande nu på sommaren, svettäcke annars, (Hansbo svettäcke eller fleecetäcke). Är det riktigt kallt, även ett termotäcke över svettäcket.


  • Skydd? Vad för skydd
Höga transportskydd.


  • Står dom brett eller smalt? Varför
Vanligtvis smalt.


  • Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Ja hö, under tävlingar fodrar jag även kraft i transporten.


  • Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Lädergrimma, det är väl dessutom lag på det.
 
Sv: Transport resan.

Täcke: På vintern efter träning brukar jag slänga på ett fleece täcke för att hästen inte ska börja frysa eller så. Eftersom jag inte får vara längre än de andra inne i ridhuset för att skritta hästen torr så blir det på detta sätt..Hatar att ta ut svettiga hästar i kyla, oavsett hur länge:crazy:
På sommaren så blir det utan täcke, dels för att det är så pass varmt redan och dels för att ju mer saker på hästen = större risk för skador, faktist.

Skydd: Carissa åker med billiga "slit och släng" transportskydd på alla fyra. När jag kollar på dom idag (kan bero på kvalite) så är jag glad att jag har haft dom på henne. Annars hade hon nog haft både balltramp och kronradsskador utöver alla småsår. Anledningen till detta är att hon kan bli lite obalanserad i trailen och börjar då trampa.
Lilleman åkar utan något skydd. Han är stadig på foten och har aldrig fått ett sår. Ska köpa skydd åt han ändå (bara jag kan hitta några i storlek XXXS ungefär) eftersom det kan gå ruskigt illa om man skulle råka välta eller krocka med trailen:crazy:

Står dom brett eller smalt: dom står nog realtivt smalt. Även om jag åker med bara en häst så får dom stå med mellanväggen i mitten. Ger stadga och balans.

Fodrar ni i transporten: Till träningar, nej. Man ska inte fodra X min innan träning plus att det är bara en resa på 30min så.
Längre sträckor ger jag dom hö för att dom ska ha något att göra.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande: Lilleman åker i lädergrimma och Carissa i en extra mjuk nylongrimma (har ingen i läder). Lädergrimmor ger inte fula brännsår om hästen skulle börja slita sig eller liknande.
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
Inget täcke såvida han inte blir svettig och det är kallt ute.

Skydd? Vad för skydd
Lindar benen om vi åker riktigt långt, (över 3 h)
annars står han barbent, han vlir bara orolig om man packar in honom för mycket... Samma sak på tävlingar som träningar, barbent.

Står dom brett eller smalt? Varför
mellanväggen är på så det är smalt men har står brett med benen

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Han har hö men han äter inte när vi kör.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
För tillfälle är det en nylongrimma, men jag skall köpa en lädergrimma.
 
Sv: Transport resan.

Min häst brukar ha ett nättäcke på sig till vad jag nu ska. (mest för syns skull, och flugorna.) och hem nu på sommren ett tunt absorberande täcke, emot svetten. Transportskydd,höga, på alla fyra, och en svanslinda då han "sitter" på rampen så han svans är bortskavd annars ;) Och en lädergrimma, som i sin tyr är fastspänd i snabbspänne. Han får stå brett, då han tappar balansen helt i transporten, och behöver utrymmet. Ingen mat under transporten. Men jag åker heller inga långa sträckor!
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?För det mesta inget täcke, utom på vintern om han är klippt och det är 30 minusgrader då får han ha ett tunt fleecetäcke men inte mer för han hatar att åka transport och svettas helt kopiöst och har han täcke då blir det bara värre..


Skydd? Vad för skydd Om vi åker korta resor runt 1 h så åker han utan skydd, åker vi längre lindar jag. Har egentligen ingen vettig förklaring på varför jag inte lindar jämt men jag har inte transportskydd för jag tycker de är usla.

Står dom brett eller smalt? Varför Han står normalt. Har plastmatta längst ner så han kan bredda om han vill men det gör han inte.

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inteDet finns alltid hör i bussen men han äter sällan för han är så nervös

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet Lädergrimma eller nylon. Har panikhake så det är ok att åka i nylon även om läder är säkrast.
 
Sv: Transport resan.

försäkringen gäller även om hästen står i vanlig grimma och utan transportskydd.
 
Sv: Transport resan.

--------------------------------------------------------------------------------

Täcke? Vad och varför?
Svettäcke på vintern. måste kunna andas ordentligt!

Skydd? Vad för skydd
svansskydd. har upplevt att mina hästar blir stressade när de inte kan gå ordentligt och står lugnare i transporten utan så har skippat det - har även varit med om en häst som trasslat in sig i dem och trillat på grund av dem så de vill jag INTE ha på.

Står dom brett eller smalt? Varför
Beror på häst. Vissa tycker det är bättre smalt, de flesta vill gärna åka brett. Förlängd bom finns att köpa - det har jag.

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Alltid - hö ger inga transportsjukor (det är havren som kan ge det och då bara vid väldigt långa sträckor...). Fri tillgång till hö och hästarna har att göra.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Läder som alla andra - går av vid för hårt tryck och därmed säkrast vid stegring, voltning etc.
 
Sv: Transport resan.

YaHilweh skrev:
Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför?på vintern har jag alltid täcke i transporten, även efter träning då dem har duschat. Allt från vintertäcke till filtar, svettäcke. beroende på vad dem gjort, om de är blöta/torra/kallt. Är det varmt så har jag inget täcke.
Skydd? Vad för skyddträning= boots fram och transportskydd. tävling =boots runtom och lindor eller höga transportskydd, beroende på hästen.
Står dom brett eller smalt? Varförsmalt då vi kör två st samtidigt.
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inteej när dem tränar. åker bara en halvtimme så då behövs det inte. När vi åker långt och tävlar så har dem ensilage eller hö på vägen hem.
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet Grimma, ingen speciell sort.


Själv åker min häst med transpostskydd fram, och boots och lindor bak då han skadar sig mer när han trampar av sig bakskydden en vad han gör när han har boots och lindor. Han har nästan aldrig täcke, det blir så kvavt i transporten som det är. Han står lugnare om han får stå smalt. Han åker alltid i läder grimma, men jag sätter aldrig fast honom för det första man ska göra om det händer något är att knäppa loss hästen, och han står lika bra utan att vara fast knäppt, dock är han fast när han står i transporten med öppen dörr. Han får hö i transporten och när jag har ridit/tävlat kan dte även hända att han får kraft foder. För att han ska ha någon sysselsättning under resan.

Mina hästar står alltid uppbundna. känns säkrast så. Sen är dem otroligt lättlastade och går in själva. Har aldrig haft några problem med dem :love:
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?

Vid kyla har de täcke, för att inte frysa.

Skydd? Vad för skydd?

Den ena har extra höga transportskydd (bucas).(för att skydda helt enkelt)
Den andra har lindor eller inget alls (hon springer på väggen om hon har på sig transportskydd, men med lindor går det fint, hon står fö ganska still i släpet, därför får hon åka utan ibland).


Står dom brett eller smalt? Varför?

De står smalt, är trött på de som inte står smalt, haft haft sådana. Dessutom är släpet x-tra brett så det är inte särskilt smalt ens för den stora (170cm).

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte

De har hönät vid längre resor(mer än 2timmar), annars inget.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet

De åker i lädergrimma, av säkerhets och estetiska skäl, det ÄR snyggare
 
Senast ändrad:
Sv: Transport resan.

Täcke beror ju på hur varmt det är ute!
Har inga skydd på min häst, ev boots bak, men han står still, och trivs inte med skydd. Skulle jag använt skydd hade jag använt stabila som kan "stå" av sig själva då jag varit med om att skydden glidit och hästen trampat på dem och fick panik!! (det var riktiga transportskydd!)

Lädergrimma absolut!!! Nylongrimman kan orsaka så mkt skador! Och binder upp med panikhake!!!

Binder helst upp framför bommen, så att han inte kan komma bakom bommen med huvudet.

Åker med hästen smalt, vill helst ha fast bom bakom. Men vissa hästar kan inte åka smalt, utan måste kunna stå brett med bakbena! Min ponny tog spjärn mot mellanväggen o ytterväggen och ville alltså åka smalt för att kunna göra detta! DVS han skulle inte kunnat åka i en transport med halvvägg!!

Har alltid luckan bak uppe!! Men inte på innersta sommartid.. vill inte riskera att hästen blir skrämd av andra bilar eller plötsligt får en lockelse att ta sig ut när den ser öppningen bak.. (har sett hästar som försökt göra det)
 
Sv: Transport resan.

Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför?
Naken för det mesta. Åker nästan bara 2 gg per år, t/r till sommarbetet. De få gånger vi har åkt på höst/vinter/vår har han haft ett tunt innetäcke på sig om det är kallt/ruggigt ute.

Skydd? Vad för skydd? Har alltid skydd på sig. Höga transportskydd + boots under runt om. Trampar sönder sig annars.

Står dom brett eller smalt? Varför? Alltid brett, tom utan mellanvägg ibland. Får panik annars.

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte? Åker så kort bit, max 30-40 min/gång, så han får inget hö då, är inte intresserad av det heller. Muthink med havre vid lastning och som belöning efter urlastning. Har med lina ifall han får för sig att inte vilja kliva in.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet? Sin vanliga stallgrimma (nylon).

Brukar ha luckan helt stängd eller med glipa, men nu när han åkte ut till sommarbetet hade vi helt öppet, det var +30 ute och säkert lika varmt inne transporten. Första gången han i livet han åkte så (är 25 år:love: ), men han stod helt lugnt hela resan. Stampade bara lite vid stoppen och rondellerna, han vill att det ska rulla hela tiden!:p
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?

Täcke efter väderlek. Beror helt på. Från naken till dubbla ylletäcken varav ett med hals.

Skydd? Vad för skydd?

Valacken åker med Bucas hellånga oavsett skodd/oskodd/broddad/obroddad.
Treåringen åker utan skydd om hon är oskodd. Åker med senskydd fram + boots runt om om hon är skodd. Och med boots + neopreneskydd som täcker från nedanför kotan till strax under knä/has om hon är broddad. Hon ska få transportskydd dock, när jag hittar några vettiga (ha ha.. *trött suck*)

Står dom brett eller smalt? Varför?
De åker utan mellanvägg, dvs jättebrett. Bägge vill ha det så.

Båda kan dock åka smalt, vilket är viktigt för mig att säkerställa att de kan. (Vill inte ha en som BARA kan åka brett)
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte

Alltid mat i transporten, men ALDRIG hö. Utan de har hösilage, i IKEApåse (som hösegel). Båda bukar äta under färd, så för mig är det självklart att erbjuda det. Åker aldrig kortare resor än 45 min btw.


Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet

Oftast lädergrimma, helt enkelt för det är snyggare. Men åker i nylongrimma ibland med. De går sönder de med, tro mig.. Jag har stått med X sönderslitna nylongrimmor i handen vid lastning av vrånga hästar, de brister i spännena. Men läder är finast, och fingrimman åker oftast på när de ska ut och åka =)
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför? Beror på hur varmt/kallt det är.
Skydd? Vad för skydd Transportskydd
Står dom brett eller smalt? Varför Smal.. för att de e mest praktiskt då man kan ha grejer på andra sidan.
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte näe.. om vi åker långt får han äta hö medan vi står still. (minimera risk för transportsjuka mm)
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet läder.. nylon bränner och går inte sönder om de händer nått!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 456
Senast: Buck
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Ridning Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 176
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp