Kl
Poängen i tråden har väl varit just det från alla . Hästen har konstaterats ha ngt problem i fråga om balans , som inte är direkt vanliga . Den har gått på bete och innan det väl inte heller som jag tolkat /fattat det , varit ngn häst som distansjobbat ?
Det de flesta svarat på /undrat om i tråden är ju just att man helt plötsligt med veterinär att hästen tydligen har ngt konstigt ingen har hört om balansmässigt som enbart handlar om transport .
Att distansrida 15 mil och distanserna delas upp på 2 mil exakt per dag osv , krävs ju att hästen verkligen ändå har tränats på liknande sätt innan - och inte har ngra veterinära "problem " om balans ?
största problemet utifrån TS tråd är väl bortsett från att dennes häst inte är en människa , dvs den kan inte svara på vad problemet är att den inte kan balansera sig tydligen i en transport , nu plötsligt , samt att den heller inte själv kan svara på ens under ritt hur den känner sig egentligen innan det blir ett akut problem om den inte orkar/har konditionen på exakta kilometern när det känns som för mycket .Jag har själv fjällvandrat med full packning, dvs skaffning, kök, tält, kläder mm avverkat 2.5 mil/dag inklusive flera raster utan problem, jag hade lätt kunnat gå 3 mil men hade redan innan bestämt mig för vilka etapper jag skulle gå och var jag skulle övernatta längst vägen.
En frisk häst i hyfsad kondition och lätt terräng klarar utan några problem att gå 5 mil/dag, Det som bekymrar mig är just hur TS tänker lösa övernattningarna, kan hon låna hage/stall på vägen? Foder? Vad är alternativa planen om hästen blir halt eller tappar en sko?
Poängen i tråden har väl varit just det från alla . Hästen har konstaterats ha ngt problem i fråga om balans , som inte är direkt vanliga . Den har gått på bete och innan det väl inte heller som jag tolkat /fattat det , varit ngn häst som distansjobbat ?
Det de flesta svarat på /undrat om i tråden är ju just att man helt plötsligt med veterinär att hästen tydligen har ngt konstigt ingen har hört om balansmässigt som enbart handlar om transport .
Att distansrida 15 mil och distanserna delas upp på 2 mil exakt per dag osv , krävs ju att hästen verkligen ändå har tränats på liknande sätt innan - och inte har ngra veterinära "problem " om balans ?