ameo
Moderator
Detta är för mig helt obegripligt. Rider folk på porslinshästar nuförtiden? En halvtimme i taget?Kan skriva under på detta, i alla stall jag stått i har man ridit långtur om man rider 8-10 km. Då anses hästen behöva vila och ta det lugnt ett antal dagar för att återhämta sig
Och rider man en kortare sväng på 4-5 km så är det otänkbart att rida i paddocken före eller efter. Hästen har ju redan fått jobba hårt...
Det är ryttare som anser att deras hästar har bra kondition, vill jag tillägga.
Jag kan dra några paralleller. När jag hade ponnytravare - shetlandsponny - så var en normal dagsträning runt en mil. Plus avskrittning. När vi var på banan, som är 1000 m, så var det sällan de gick mindre än 7-8 varv, varav 3-4 i full fart. Plus avskrittning
När jag var yngre red jag min D-ponny till ett stall där vi skulle ha träningsläger över en helg. Det var 2,5 mil dit. Sen tränade vi 2 pass hoppning dagen efter, det gick alldeles utmärkt. (att sedan stallet på gården brann ner den natten - inga hästar inne, kurshästarna gick på bete tillsammans - så vi fick stå över andra dagens träning och ta hem hästarna med transport, är en helt annan femma...)
Att rida ut en runda på en mil eller två, en timme eller två, i alla gångarter har aldrig varit något konstigt för mig.
Det ska ju inte göras på en dag, det framgår ganska tydligt om man läser första inlägget... TS frågar hur långt det är rimligt att kunna rida/dag.Frågan är snarare hur TS ska klara att rida/gå 15 mil. Och då vet vi inte om det är 15 mil fågelvägen, 15 mil på bilvägar eller 15 mil ridväg.