Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått problem med balanssinnet i transporten, något hon aldrig haft förr. vi har testat köra henne i veckan men hon vet inte vad som är upp och ner och klättrar efter väggarna och faller omkull.
Nu står det mellan avlivning på plats ellet att rida / gå med henne hem (hon ska inte ha fler ägare, hon har haft ett tufft liv). Valet faller självklart på det sistnämnda.
15 mil är dock inte en sträcka jag är van att rida så jag behöver alla tips jag kan få! Hon är i grundkondition och rids bara i grimma då hon har tandbekymmer.
Hur bör jag lägga upp det? Hur många mil per dag tror ni vi kan få in utan problem? Andra tips och råd?
Jag har faktiskt inte hört att det skulle vara vanligt att gamla hästar som är ok i kroppen får balansproblem i den graden. Däremot är det vanligt att de som inte är helt ok får det. Inte helt sällan visar det sig då hästen behöver kunna balansera sig bättre, tex vid transport eller skoning.
Tinkers kan inte helt sällan vara lite överrörliga och ha vinklar som gör det svårare att bära bak. Är den gammal och blivit slapp i muskulaturen kan man få balansproblem pga slappheten. En del konvalecenter får liknande. Men ofta är det då något mer inblandat i ekvationen, ett till fysiskt problem.
23 år är ju inte så lastgammalt för ett kallblod att de per ålder ska fått så pass dålig balans.
Jag förstår att man vill få hem sin vän och att det känns piss att behöva avliva för en sån här sak.
Men jag hade haft svårt att tro att hästen faktiskt är helt ok i kroppen. Jag har jobbat med gamla hästar som börjat få lite åldersproblem. Men som enligt vet och ägare mår utmärkt fortfarande av hagliv och kanske lite prommisar och mysturer. Men det är inte friska djur som blivit bättre. Man har fått avliva dem då de blivit sämre, innan de lider givetvis.
Så med din häst hade jag funderat kring om det kanske inte är så att den börjar bli dålig. Den kanske kan leva några år till hemma i hagen och med små turer.
Men jag hade inte vågat rida den 15 mil om den inte vore helspänstig och man funderar kring att det är någon tillfällig åkomma som vet hittar och behandlar innan.
Balansrubbningar ser jag som en tydlig varningssignal. Antingen förmår de inte balansera sig iom smärta eller att de är för svaga. Eller så tänker jag nerver; halskotpelare eller kanske anaplasma eller tumörer som kan påverka.
Så jag tycker du har ett svårt läge..
Gamla hästar kan ju också reagera på att byta miljö och sova på andra ställe, boxar och hagar etc.. Och att så länge ha en häst som haft ett jobbigt liv på resande fot vet jag inte om jag skulle tycka kändes ok. För jag hade med en sån häst om man skulle ge sig på att rida/gå velat ta lång tid på mig och inte kört särskilt långa sträckor/dag och övernattat på stall.
Risken med en häst som har såna balansproblem att den inte ens kan åka trailer är ju att den har för dålig balans att rida på också. Alt blir akut dålig på vägen..
Hästambulans upphängd och drogad finns väl också som alternativ. Men det känns inte kul att utsätta hästen för. Och ska man utsätta dem för något sånt måste man veta att de har ett bra tag kvar att leva ett BRA liv efter.
Jag fattade inte om ni testat lastbil eller inte. Men det hade kanske varit något annars.
Jättesvårt läge! Men tänk på hästen och om det känns berättigat att utsätta den för en större pers beroende på hur länge och bra den kan förväntas leva efter det.
Lycka till!