Transport resan.

YaHilweh

Trådstartare
Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför?
Skydd? Vad för skydd
Står dom brett eller smalt? Varför
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet




Själv åker min häst med transpostskydd fram, och boots och lindor bak då han skadar sig mer när han trampar av sig bakskydden en vad han gör när han har boots och lindor. Han har nästan aldrig täcke, det blir så kvavt i transporten som det är. Han står lugnare om han får stå smalt. Han åker alltid i läder grimma, men jag sätter aldrig fast honom för det första man ska göra om det händer något är att knäppa loss hästen, och han står lika bra utan att vara fast knäppt, dock är han fast när han står i transporten med öppen dörr. Han får hö i transporten och när jag har ridit/tävlat kan dte även hända att han får kraft foder. För att han ska ha någon sysselsättning under resan.
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför? Har nästan alltid något sorts svetttäcke på henne omjag varit och tränat (inte nu när det är väldigt avrmt dock) och vintertid har jag vintertäcke/termotäcke då hon oftast är klippt, och fryser väldigt annars.

Skydd? Vad för skydd Olika, beroende på var jag skall åka, hur långt osv. Men skiftar mellan vanlinga benskydd, transportskydd och inget alls. Hon står alltid still, så behövs inget för den sakens skull.

Står dom brett eller smalt? Varför Smalt. Vill ha bom bakom, och har ingen lång bom.

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte Hon kan få hö när hon åker för att ha något att göra.
V
ad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet Vanlig grimma. Hade en lädergrimma innan som andvändes i transporten men den försvann :confused:
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
På vintern tjockt termotäcke, höst o vår lite tunnare, sommar Fleecetäcke el svettäcke. Täcke pga för kallt utan då man åker till/ från träning/ tävling. Då det är jättevarmt som nu på sommaren åker de utan (svettas bara annars). efter träning bra att de torkar upp.

Skydd? Vad för skydd.
Alltid transportskydd, för hög skaderisk annars (ej sådanna hästar som alltid står stilla:smirk: ). Till träning lindor/ skydd under transportskydden.

Står dom brett eller smalt? Varför.
Ena brett andra smalt. Den ena så lång för vår transport= behöver lite extra plats;) . Den andra så liten o vi vill inte vänja henne vid "lyx":o (åker ibland med en annan). Står även stadigt smalt.

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Vid längre sträckor ja. Men ingen är särskillt matglupska så det rörs oftast ej.

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Alltid läder, gärna lite tunnare läder. Går oftast sönder lite lättare än nylon (har även hört skräckhistorier att hästar fått brännsår av nylon:crazy: , vet dock inte om det är sant).
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
Har ett tunt ulltäcke på, det blir varmt men inte svettigt. Såhär års har jag ingeting, och när han är klippt på vintern har han alltid tjocka utetäcket ovanpå ulltäcket (sjåpig typ)

Skydd? Vad för skydd
Alltid svansskydd! Annars blir han helt skallig där bak. På benen har han oftast vad vi ska ha när vi kommer fram.. åker vi och tränar har han lindor, åker vi för att rida ut har han ingenting. Ibland har han transportskydd, men blir så jämrans svår att lasta med dem på :mad:

Står dom brett eller smalt? Varför
Han står brett, trivs bättre så. Hans förra ägare körde alltid helt utan mellanvägg, men jag vill inte det, har vart med om en häst som vände sig...

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Alltid hönät, han är ett matvrak!

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Lädergrimma, brun om vi ska hoppträna och svart om vi ska dressyrträna :D Måste matcha sadel och sånt ju... Min häst åker oftast sadlad i transporten, med sadeln under täcket..
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Ett fleece täcke eller annat stalltäcke om det är kallt, är det varmt som nu på sommaren är det inget täcke.
Skydd? Transportskydd
Står dom brett eller smalt? Brett, dom kan själva stå brett med benen och hjälpa till att hålla balansen och dom behöver inte luta sig fullt mot väggarna när man svänger plus att dom inte känner sig så instängda.
Fodrar ni i transporten? Åker vi långt har dom hönät under resan och vi stannar på vägen och ger vatten.
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? Dom åker i lädergrimma, en nylongrimma bränner lätt och jag upplever ofta lädergrimmor (kraftigare lädergrimmor) som stadigare och hållbarare.
 
Sv: Transport resan.

Jag har hört att försäkringen inte gäller om man inte har lädergrimma i transporten. Vet inte om det stämmer men jag använder alltid lädergrimma i varje fall... Lättare att skära av om inte annat.
 
Sv: Transport resan.

Våra åker i endast grimma. Vi ger inte våra något hö på resan heller då vi inte vill riskera att dom får transport sjukan.
 
Sv: Transport resan.

jag svarar både på min gamla och min nya
Täcke? Vad och varför?om det är kallt blir det varma täcken. varmt behövs inget,regntäcken tar jag alltid med mig.
Skydd? Vad för skyddtransportskydd som skyddar hela benen. på min nya häst måste jag också ha svansskydd
Står dom brett eller smalt? Varförsmalt.vet inte
Fodrar ni i transporten? Varför/varför intehänger in lite hö på hemfärden så de har nåt att tugga på
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valetlädergrimma
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför? Alltid täcke utom på sommaren. När det är som kallast på vintern har hon dubbla efter träning; ett flis och ett tjockare innetäcke. Helt enkelt för att hon inte ska bli kall och stel i musklerna.

Skydd? Vad för skydd Alltid transportskydd. Mark todd fram, billiga låga bak då hon inte kan gå i höga(vägrar gå, pressar man går hon nästan omkull, träning verkar inte hjälpa):

Står dom brett eller smalt? Brett, förra hästen åkte bäst så, var mindre orolig. Och nya hästen verkar inte klaga.

Fodrar ni i transporten? Ja, hon får alltid hö. För att hon ska tycka att det är trevligt att åka transport:)

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Lädergrimma, eftersom en sådan kan gå sönder om det skulle hända ngt. Skulle aldrig åka i nylongrimma. Uppbunden i panikhake så att hon når höt och kan se ut genom fönstret men inte kan få huvudet under bommen.

Har aldrig haft problem med lastning så det verkar funka;)
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Inget alls. Har inte åkt på några träningar med gammel gubben och han bli inte särskilt svettig av veterinärbesöken (o dels för att han är en tuff islandshäst såklart som inte vill ha nåt täcke :cool: haha)
Skydd? Transportskydd. Har fått lära mig att man alltid ska ha skydd o det låter ju vettigt
Står dom brett eller smalt? Gammelgubben åker fritt. Alltså ingen mellanvägg alls. Han gillar att vända sig och åka baklänges, vänder sig framåt när vi stannar och vänder sig slutligen om igen vid urlastning(han vill stå o o kolla in stället innan han går ur..)
Fodrar ni i transporten? Japp hö, o kanske lite mutgodis
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? Lastar med lädergrimman såklart för att det är bäst ur säkerhetsynpunkt, men han åker utan.

Har fått lära mig att hästen absolut ska vara uppbunden, men provade att låta honom stå fritt och det funkar hur bra som helst. Bäbisen fick dock åka uppbunden när vi hämtade honom eftersom vi inte visste hur han funkade i transport.
 
Sv: Transport resan.

YaHilweh skrev:
Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför?
Skydd? Vad för skydd
Står dom brett eller smalt? Varför
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet.


Täcke:
Hon har på sommaren ett nättäcke:

Skydd: Hon har höga shire transportskydd. Bak så har hon oxå ett par boots som gör att inte dom åker ner (lite stora bak)
Hon åker jämnt med det, detta för säkerhetens skulle.

Foder:
Hon får hö när hon åker. dett för att hon ska ha något att göra. Sen så får hon ibland lite müsli innan vi åker hem igen.

Grimma hon åker i en nylon grimma men ska köpa en i läder.
Lastar alltid med träns. utan när vi lastar hemma.
 
Sv: Transport resan.

Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför? Min åker med olika täcken beroende på årstid och kyla, under sommaren nacken, vår och höst bommulstäcke, under vintern tjocka stalltäcket eller vintertäcke beroende på hur kallt det är... hon är en häst som svettas ganska mkt så ska vara riktigt kallt innan vintertäcket åker på.
Skydd? Vad för skyddHon åker oftast i höga transportskydd eller lindor och boots. Nu åker hon utan, men då går hon åxå barfota, men märker ingen skillnad att hon åker bättre med eller utan, sämst åker hon nog med lindor och bootsen. självklart har hon svansskydd också, duktig på att klia svansen, sen har vi madrasserade bommar också :)
Står dom brett eller smalt? VarförHon står smalt fram och så brett bommen räcker bak så är kanske en 15-20 cm bredare iaf nu?? man kan säga halvbrett iaf
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inteHon har alltid tillgång till hö, men är inte alltid hon äter.
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valetHon åker alltid i lädergrimma har fått för mig att dom är säkrare, går lättare av. sen har jag hört ryktet om att man inte får ut försäkringspengar om man inte har lädergrimma, men borde vara bullshit..?
 
Sv: Transport resan.

min åker i transportskydd lr lindor beror på vad som är rent och vad vi ska göra

täcke - beror ju helt å¨vad det är för väder

står vanligt,mellanväggen i på sin vanliga plats i mitten

fodrar i trnsporten,om vi skulle köra i flera timmar så had jag ju fått gör dte men annars inte
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
på vintern har hon ett tjockt termotäcke, på höst o vår har hon ett tunnare täcke som fleece/svetttäcke o somamren ingenting då det e så pass varmt att hon någ skulle svettas ihjälp me ett täcke.
Varför ja ahr det för att det e kallt o så på vintern o det e inte bra om hästen ahr hårdtränat o svettas o inte får ngt täcke på sig. Hästen kan bli förkyld o musklerna blir ömma o stela. svetttäcket tar ju bort allt svett så det blir normalt igen !

Skydd? Vad för skydd
ja jag har skydd, trandsportskydd. Ett par jätte bra som är höga o tjocka. det har ja på alla fyra benen.


Står dom brett eller smalt? Varför
Carmen står Brett, hon får panik när det e för smallt. hände en olycka med den förra ägaren så hon måste stå brett, så hon har ingen väg eller bom bakom säg. hon kan inte heller stå me ngn annan häst, vilket e lite jobbigt. men va gör man inte för sin illa älskling :love:

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
nej jag fodrar ingenting i trandsporten när vi åker för hon är inte intresserad. Sne när vi väll inte åker så kan ja ge henne ett fång hö då äter hon så glatt, men ej när vi åker. Sen skulle ja tycka det va lite läskigt att ha tex. hönät när vi åker, för tänk om hon skulle fastna me hoven i nätet eller ngt liknande uusch.


Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Hon åker i Lädergrimma, den e slitstark ifall ngt skulle hända. när vi sedan lastar in henne har hon en monterroberts grimma som funkar jätte bra på henne. o när vi lastar ur har vi träns.
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför? Beror på väderlek för att hålla hästen rätt tempererad!


Skydd? Vad för skydd Höga transportskydd runtom vid kortare sträckor, stora paddar + lindor runtom vid längre färd. Boots på vintern för då åker de med brodd.


Står dom brett eller smalt? Varför Smalt. De gillar inte att åka brett, transporten är så stor så de blir way to much rörelse om de har hela transporten att röra sig i.


Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte Kraftfoder på tävling. Hö har de hela tiden vid långa sträckor. Brukar få brick när vi är på färjan :p


Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet Lädergrimma, naturligtvis. Jag köper hellre ny grimma än ny häst när transporten och hästarna bråkat med varandra.
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?

Beror på temperaturen. Är det svalt men ändå sommar/vår/tidig höst så blir det något av svettäckena. Är det varmt är de nakna. Är det kallare kan det bli ylletäcke, thermotäcke eller möjligen vintertäcke. Men ytterst sällan det är så kallt ;)
Åringen åker alltid naken.

Skydd? Vad för skydd

Storhästen lindas plus boots runt om. Förra ägaren sa att hon inte tålde transportskydd så då lindar jag hellre.
Ponnyn har Bucas höga transportskydd fram och lindor/benskydd plus boots bak.
Åringen har inget alls. Hon är ett naturbarn ;)

Står dom brett eller smalt? Varför

De vuxna hästarna står brett eftersom de vägrar något annat. Ponnyn har tidigare åkt med mina andra tävlingsponnyer men fick ett ryck en gång och slängde sig så ytterväggen bågnade. Sen dess åker fröken divalater själv. Men har mellanvägg snedställd och förvarar typ foder och dylikt där.
Åringen får åka smalt för att inte bli så jobbig som de andra ;)

Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte

Generellt sett, nej. Men åker man lite längre brukar jag ge lite betfor så de får vätska.
Ibland kan någon av de stora få hö, efter tävling som dragit ut på tiden t.ex.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet

Allihopa åker i lädergrimma, av säkerhetsskäl.
 
Sv: Transport resan.

YaHilweh skrev:
Hur taransporterar ni eran häst i transporten?

Täcke? Vad och varför?
Skydd? Vad för skydd
Står dom brett eller smalt? Varför
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet I]

Oftast inget täcke men det beror på vädret (kallt=täcke varmt=utan)
-Hon blir svettig/kall om hon åker Med eller utan vid "fel" väder.

Höga transport skydd.
-För att hon inte ska skada sig. (har blivit lärd att de alltid ska ha transportskydd, har dock kört utan också.)

Smalt
-Fungerar bra och har inte haft någon anledning att prova brett.

Har alltid hönät
-Gillar att stå och tugga (blir en trevlig "upplevelse")

Lädergrimma
-Nylon kan bränna och Läder går av lättare.

:)
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Vad och varför?
Vår, sommar och höst har hon inte täcke. Vintertid möjligen ett fleece- eller ulltäcke.
Skydd? Vad för skydd
Använder aldrig skydd
Står dom brett eller smalt? Varför
Jag har en 1,5-hästars;)
Fodrar ni i transporten? Varför/varför inte
Hönät hänger jag in om vi ska längre sträckor. Oftast kör vi inte mer än 4-5 mil och då äter hon ändå ingenting
Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? varför just det valet
Lädergrimma är ett självklart val. Om hon skulle råka få panik och kasta sig går grimman sönder. En nylongrimma går inte sönder och kan orsaka brännskador

Immer
 
Sv: Transport resan.

Täcke? Svettäcke oftast om det inte är för varmt, lite tjockare täcke när det är kallt ute.

Skydd? Höga transportskydd runt om och svansskydd

Står dom brett eller smalt? Brett, hon tycker att det är skönast

Fodrar ni i transporten? har ensilage i ett hönät, för att hon ska vara lite sysselsatt.

Vad åker hästen i för typ av grimma eller liknande? Lädergrimma, så att den går sönder om det uppstår panik.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 456
Senast: Buck
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Ridning Jag och en av mina hästar har fått lite problem. Hon är på bete och nu får vi inte hem henne! Hon är 23 år gammal (tinker) och har fått...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 176
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp