Transport + bil

Gallardo

Trådstartare
Jag blir inte klok på det här med tjänstevikt hit och totalvikt dit.
Usch!
Tjänstevikten på bilen är 1220 kg och man får köra bromsat släp som väger max 1200 kg.
Men för att få köra släp på b-körkort, så får väll inte släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt?
I bilens registreringsbevis står det att man får dra 1280 kg med b-körkort.
Det ska tydligen inte spela någon roll om man kör ett släp med hög totalvikt som är tomt. Huvudsaken är vad det står i reg.beviset. Inte vad man har för totalvikt just när man blir stoppad.
Släpets totalvikt är 1460 kg och bilens tjänstevikt är 1220 kg.
Så även ifall häst + släp inte väger mer än bilens tjänstevikt, så får jag ändå inte dra släpet eftersom det i pappret står att släpets totalvikt är 1460 kg?! Eller?

vad gäller egentligen?
Ska jag gå på regeln som säger att man inte får köra släp som har en totalvikt som överstiger bilens tjänstevikt?
Eller ska jag gå på det som står i bilens registreringsbevis? Vilket är att jag får dra ett släp som väger max 1280 kg med b-körkort.

Hjälp mig!

Sv: Transport + bil

Såhär är det.

I registreringsbeviset för din bil finns två släpvagnsvikter angivna.

Dels finns det hur tungt släp bilen får framföras med på B-kort. Detta beror på bilens tjänstevikt, OBSERVERA att detta är en ren skrivbordsprodukt, så man kan inte bara kolla i den rutan!

Den andra uppgiften gäller den maximala släpvagnsvikten bilen får framföra. Den uppgiften bestäms av tillverkaren. Dvs maximala släpvagnsvikten kan vara LÄGRE än B-kortsvikten! Den maximala är satt av tillverkaren, B-kortsvikten är en skrivbordsprodukt från vägverket.

På B-kort gäller att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Dessutom får ekipages sammanlagda totalvikt inte överskriva 3 500 kg. Om dessa uppfylls får man köra tungt släp med B-behörighet.

Så, är den maximala släpvagnsvikten lägre än B-kortsvikten är det den maximala som gäller, alltid. Man får aldrig överskrida den.

Det andra är att på B-kort så är det ALLTID ALLTID ALLTID släpets TOTALVIKT som räknas. Det är skitsamma om det är tomt eller ej. Släpets TOTALVIKT, som finns på släpets registreringsbevis gäller. Så är max släpvagnsvikt 1200 kg, får totalvikten på släpet vara max 1200 kg för att du ska få köra med B-kort. Dvs du får inte ens tomt köra ett 1460 kg:s släp.

På B-kort är det 'pappersvikterna' i första ledet. Stämmer inte dem ihop så att det på pappret är en laglig B-kortskombination åker du för olovlig körning.

Dock så får man naturligtvis inte överlasta släpet så totalvikten blir över max vad bilen får dra heller.

På E-kort är det den FAKTISKA vikten bakom bilen som räknas. Dvs vad släpet just då väger. Då kan du dra ett släp som har en totalvikt på 2000 kg, bakom en bil som får dra 1200 kg som max släpvagnsvikt, sålänge släp + last den dag du blir stoppad inte väger mer än 1200 kg.

(För att krånga till det har vissa bilar, bland annat franska, ofta en begränsning i max tågvikt/max bruttovikt, det ska man hålla ögonen på när man ska köpa bil, för det kan påverka hur mycket du kan lasta och dra, men det lämnar vi därhän just nu).

Den kombination av bil och släp du nämner är hur du än beter dig och vilken siffra du än försöker använda dig av inte en tillåten B-kortskombination. Du får ta E-kort eller byta släp alt väga ner släpet om det går.

(Sen undrar jag om du blandat ihop vikterna, eller vad som eg är mas släpvagnsvikt, jag tolkar det som att max släpvagnsvikt är 1200 kg och max B-kortsvikt 1280 kg? Då dår släpet oavsett kort dra max 1200 kg. Men det blir underligt om du säger att B-kortsvikten är högre än bilens tjänstevikt? Tryckfel? Felläst? Annat konstigt? =))

Skriver som ovanstående, du får inte köra kombinationen du beskriver på vanligt B kort.

Du måste skilja på släpets totalvikt och tjänstevikt.

Tjänstevikt är vad släpet väger.

Totalvikt anger vad släpet max får väga med last.

Dvs du får tex dra ett släp med totalvikt på 1300 kg. Väger släpet då 700 kg (tjänstevikt). Du får då lasta 600 kg (1300 kg-700 kg).

Din bil får med B-kort dra 1300 kg och som max dra 2000 kg. Det betyder att du får dra denna kombinationen men inte ett släp som har en totalvikt på 1400 kg oavsett om din bil fysiskt skulle klara av det.

Du går alltid på det som står i registreringsbeviset på vad bilen får dra men släpets totalvikt får aldrig överstiga bilens tjänstevikt för och att släpets och bilens totalvikt samanlagt inte får överstiga 3500 kg för då måste man ha E-kort.

Där står det vad för totalvikt som släpet max får ha och vad max bilen får dra. Observera att när det står att bilen får dra ett släp med totalvikt på tex 1300 kg så kan det mycket väl vara så att bilen max får dra en vikt på 1200 kg.

Du får titta på regbeviset där det står vad man max får dra med B-kort och sen måste du också kolla vad bilen fysiskt max får dra.

För att titta på ditt exempel så är det helt rätt. Du får inte dra ett släp med totalvikt på 1460 kg med den bilen.

Du får dessutom belasta bilen med mer än 1200 kg total eftersom det är vad bilen klarar av.

Eller menade du att man på B-kort får köra ett släp vars totalvikt är på max 1200kg (och alltså inte att släpets tjänstevikt är på 1200 kg)?

Mvh

Tora

Ojdå! Jag skrev fel ;)
Menade att bilen får dra max 1280 kg med b-kort.
Men eftersom maxvikten för att dra bromsat släp är 1200 kg, så är det ju det som gäller.

Men vart stod det här: "Men det blir underligt om du säger att B-kortsvikten är högre än bilens tjänstevikt?"
Jag är helt yr i bollen nu...

Senast ändrad:

Din bil får med B-kort dra 1300 kg och som max dra 2000 kg. Det betyder att du får dra denna kombinationen men inte ett släp som har en totalvikt på 1400 kg oavsett om din bil fysiskt skulle klara av det.

Jag förstår skillnaden mellan släpets tjänstevikt och totalvikt, men det är just den där regeln jag inte förstår mig på.
Jag tycker att huvudsaken borde vara att släpets totalvikt för stunden (dvs tjänstevikt + häst) inte överskrider det bilen fysiskt klarar av.
Men eftersom regeln finns, så får man väll följa den ;)

Jag menade att man på B-kort får köra ett släp vars totalvikt är på max 1200kg!
Alltså.. I reg.beviset står det att man får dra 1280kg med b-körkort, men om det är ett bromsat släp så gäller totalvikt på 1200kg.

Senast ändrad:

Jag förstår skillnaden mellan släpets tjänstevikt och totalvikt, men det är just den där regeln jag inte förstår mig på.
Jag tycker att huvudsaken borde vara att släpets totalvikt för stunden (dvs tjänstevikt + häst) inte överskrider det bilen fysiskt klarar av.Men eftersom regeln finns, så får man väll följa den ;)

SÅ är det med E-kort.

Men saken är den att vi har en generell undantagsregel för tungt släp i Sverige.

Ett tungt släp kräver egentligen E-behörighet. Men i Sverige har vi en undantagsregel som säger att tungt släp (dvs med totalvikt på över 750 kg) får framföras på B-körkort om släpets totalvikt inte överskrider bilens tjänstevikt, och ekipagets sammanlagda totalvikt inte överskrider 3500 kg.

Så, det som krånglar till det är UNDANTAGET från reglerna.

För reglerna är glasklara eg, det som hänger på kroken räknas, och får inte överstiga bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt.

Så har man bara BE-kort är reglerna kristallklara.

Det är UNDANTGET som är krångligt ;) (Ett undantag som majoriteten av hästägarna skriker högt om man ens andas om att skrota)

Ojdå! Jag skrev fel ;)
Menade att bilen får dra max 1280 kg med b-kort.
Men eftersom maxvikten för att dra bromsat släp är 1200 kg, så är det ju det som gäller.

Men vart stod det här: "Men det blir underligt om du säger att B-kortsvikten är högre än bilens tjänstevikt?"
Jag är helt yr i bollen nu...

Du skrev att tjänstevikten på bilen är 1220 kg, men att tillåten släpvagnsvikt på B-kort är 1280 kg, dvs överskrider tjänstevikten. Det jag tyckte var knasigt?

Men det spelar eg ingen roll, din (?) bil får på B-körkort dra ett släp med max 1200 kg totalvikt.

SÅ är det med E-kort.

Men saken är den att vi har en generell undantagsregel för tungt släp i Sverige.

Ett tungt släp kräver egentligen E-behörighet. Men i Sverige har vi en undantagsregel som säger att tungt släp (dvs med totalvikt på över 750 kg) får framföras på B-körkort om släpets totalvikt inte överskrider bilens tjänstevikt, och ekipagets sammanlagda totalvikt inte överskrider 3500 kg.

Så, det som krånglar till det är UNDANTAGET från reglerna.

För reglerna är glasklara eg, det som hänger på kroken räknas, och får inte överstiga bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt.

Så har man bara BE-kort är reglerna kristallklara.

Det är UNDANTGET som är krångligt ;) (Ett undantag som majoriteten av hästägarna skriker högt om man ens andas om att skrota)

Hehe.. Jo, då skulle det nog bli liv. Finns ju inga hästtransporter som har en totalvikt på max 750kg ;)
Jag får helt enkelt gå och skaffa ett litet E på mitt körkort!

Ang. det där med bilens tjänstevikt och vad den får dra på b-kort stämmer. Det är precis så det står i reg.beviset, så jag tycker också att det verkar jäkligt knas.

Måste bara tillägga att jag inte sett reg.beviset själv. Det är mammas bil det handlar om och hon är halvblind och berättade sifforna för mig per telefon ;) Så det KAN vara så att hon har sett fel!

Senast ändrad:

Hehe.. Jo, då skulle det nog bli liv. Finns ju inga hästtransporter som har en totalvikt på max 750kg ;)
Jag får helt enkelt gå och skaffa ett litet E på mitt körkort!

Ang. det där med bilens tjänstevikt och vad den får dra på b-kort stämmer. Det är precis så det står i reg.beviset, så jag tycker också att det verkar jäkligt knas.

Måste bara tillägga att jag inte sett reg.beviset själv. Det är mammas bil det handlar om och hon är halvblind och berättade sifforna för mig per telefon ;) Så det KAN vara så att hon har sett fel!

Eller så är det tryckfel. Det händer faktiskt. Hade en Volvo 245 som första bil. Fick dra 1440 på B-kort. Och 490 kg på E. Stod det i regbeviset. Något senilt snille hade råkat skriva bilens maxlast som maximal släpvagnsvikt :crazy: Räckte med att jag åkte in till bilprovningen och tyckte 'eh hur gick det här till?' för att de skulle fixa till det (gratis). Fick ett nytt regbevis med posten, med maximal släpvagnsvikt 1600 kg.

Oj då! Får kolla upp det där. Men det kvittar ju i mitt fall.
Hur som helst så får jag inte köra det släpet med den här bilen.
Det räknas väll som olovlig körning i sådana fall? Blir jag av med kortet då eller är det dryga böter som gäller?
Får nog hyra ett enaxlat släp med lägre totalvikt än 1200kg istället.

Du kan klara dig undan med böter.
Men ja, det är olovlig körning och stor risk att körkortet får semester.

E är inte särskilt svårt, fixa det så är livet ditt mycket enklare sen :)

Oj då! Får kolla upp det där. Men det kvittar ju i mitt fall.
Hur som helst så får jag inte köra det släpet med den här bilen.
Det räknas väll som olovlig körning i sådana fall? Blir jag av med kortet då eller är det dryga böter som gäller?
Får nog hyra ett enaxlat släp med lägre totalvikt än 1200kg istället.

Ja det räkna som olovlig körning. Om du blir av med kortet eller ej bestämmer länsstyrelsen. Du kan bli det. Och böter.

Däremot så vad som ABSOLUT händer om du blir stoppad och de upptäcker att det är ett BE-ekipage och du bara har B är att du inte får köra en enda meter till. Utan du får ringa någon som har BE som får komma dit och köra ekipaget åt dig. Du får INTE fortsätta en meter till som sagt.

Lägre totalvikt än 1200 kg är i princip inte förekommande. Det finns några som har lägre men de är ovanliga, och lastar typ nada. 1200 släp finns en del, men det haglar inte direkt av dem om du ska ha vettig lastvikt. Än färre finns det att hyra tyvärr (men det finns, om man letar).

Råkar ha stenkoll på just 1200 kg släp då förra bilen drog - just det - 1200 kg på B-kort (uppvägd, icke uppvägd drog den 1120 kg, men vägde upp den), 1300 på E-kort. Gissa om jag ville ha E-kort då när mitt släp stod hos släpdoktorn en sommar och jag var tvungen att hyra. Typ varenda mack hade 1300 kg:s släp =/

Nu drar nya bilen 1490 kg på B-kort. Jag har kvar 1200 kg:s släpet dock, men nästa blir ett med högre totalvikt. (E tänker jag inte ta i nuläget, bilen får dra max 1500 kg)

Ok! Nej, det är ingen idé att chansa.
Jag vet ett ställe här i stan som hyr ut värmlandsvagnen och dom har en vinröd -05 som tydligen ska ha en totalvikt på 1200kg enligt deras hemsida, så jag får nog norpa den :)

Tack för alla jättebra och trevliga svar!

Kanonbra, hyr den då så slipper du oroa dig =)

(De brukar ligga på 1250 i orginal enkelaxlade VV; men många är nedvägda till 1200. Precis som min VV *s*)

Jag menade att man på B-kort får köra ett släp vars totalvikt är på max 1200kg!
Alltså.. I reg.beviset står det att man får dra 1280kg med b-körkort, men om det är ett bromsat släp så gäller totalvikt på 1200kg.

Det finns ett fåtal bilar där den teoretiska dragvikten överstiger den faktiska.

Jag tolkar detta som att din bil får dra ett släp med totalvikt på 1280 kg på B-kort men att högsta vikt på bromsat släp är 1200 kg?

Mvh

Tora

Spelar ingen roll vad det står för vikter i reg.beviset, alltså att bilen skulle få dra mer än den väger på b kort, det är ändå lagen man går efter, men det är trist om okunniga förare tolkar fel pga detta.

Ok! Nej, det är ingen idé att chansa.
Jag vet ett ställe här i stan som hyr ut värmlandsvagnen och dom har en vinröd -05 som tydligen ska ha en totalvikt på 1200kg enligt deras hemsida, så jag får nog norpa den :)

Tack för alla jättebra och trevliga svar!

Då måste du istället ha koll på vad hästen väger så det inte blir för mkt iaf.

Det finns ett fåtal bilar där den teoretiska dragvikten överstiger den faktiska.

Jag tolkar detta som att din bil får dra ett släp med totalvikt på 1280 kg på B-kort men att högsta vikt på bromsat släp är 1200 kg?

Mvh

Tora

Rätt tolkat! :D

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 237
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Tjatter Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
32 694
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV