Transport + bil

Sv: Transport + bil

Spelar ingen roll vad det står för vikter i reg.beviset, alltså att bilen skulle få dra mer än den väger på b kort, det är ändå lagen man går efter, men det är trist om okunniga förare tolkar fel pga detta.

Det var därför jag ställde frågan här, eftersom jag inte var helt säker på vad som gällde. Buke är bra till mycket ;)

Det finns ett fåtal bilar där den teoretiska dragvikten överstiger den faktiska.

Jag tolkar detta som att din bil får dra ett släp med totalvikt på 1280 kg på B-kort men att högsta vikt på bromsat släp är 1200 kg?

Slamkryparen - igen.

När du har b-kort får du i det här fallet KOPPLA ett släp med totalvikt
1280 kg. MEN du får inte lasta mer än att bruttovikten (tjänstevikt och aktuell last) blir 1200 kg.

Fånigt, men som Alex säger är det en skrivbordsprodukt som ibland blir helt galet. Vi har en bil med samma begränsning.

Normalt gäller detta förfarande (att det är bruttovikten som gäller) bara när du har BE-kort, men detta är alltså ett undantag.

Du kan ALLTID utläsa av registreringsbeviset hur mycket du och bilen får dra. Men det gäller att läsa bägge raderna och förstå vad som menas.

Det finns ett fåtal bilar där den teoretiska dragvikten överstiger den faktiska.

Jag tolkar detta som att din bil får dra ett släp med totalvikt på 1280 kg på B-kort men att högsta vikt på bromsat släp är 1200 kg?

Slamkryparen - igen.

När du har b-kort får du i det här fallet KOPPLA ett släp med totalvikt
1280 kg. MEN du får inte lasta mer än att bruttovikten (tjänstevikt och aktuell last) blir 1200 kg.

Fånigt, men som Alex säger är det en skrivbordsprodukt som ibland blir helt galet. Vi har en bil med samma begränsning.

Normalt gäller detta förfarande (att det är bruttovikten som gäller) bara när du har BE-kort, men detta är alltså ett undantag.

Du kan ALLTID utläsa av registreringsbeviset hur mycket du och bilen får dra. Men det gäller att läsa bägge raderna och förstå vad som menas.

De där slamkryparna är roliga, eller inte :crazy:. En annan som också kan räknas till slamkryparna är ju max tågvikt/max bruttovikt på ekipaget. Min bil har det. Dock är max tågvikt satt högt, så i realiteten gör skillnaden typ 50 kg. Men jag har sett ex på bilar där max tågvikt är satt till max 2500 kg t ex, gör en jäkla skillnad i realiteten för vad du får hänga på på kroken (oavsett vad både raderna i regbeviset säger).

Kompisen var nära köpa en bil med låg max tågvikt. Minns inte exakta vikterna, men säg det stod 1400 kg på B och 1600 max släpvagnsvikt. Såg ju bra ut, men så var max tågviktsbegränsningen satt lågt, och med hänsyn till den så lastade hon bilen så fick hon dra 1100 eller något annat töntigt - oavsett kort. Hon köpte inte bilen efter jag tipsat henne att kolla ev tågviktsbegränsning och insett den. (Å tredje sidan har polisens jälv generellt nog svårt hålla koll på det där, men möter man rätt (eller fel beroende på hur man ser det) med några vågar i bakluckan kan det ju bli.. mindre roligt.

Ny här hoppas det funkar! En annan fråga om transport o vikt om det är ok?
Jag har hört på flera håll attt man kan väga ner totalvikten på en transport, men det är ingen som kunnat förklara hur man går till väga. är det någon här som vet?

Ny här hoppas det funkar! En annan fråga om transport o vikt om det är ok?
Jag har hört på flera håll attt man kan väga ner totalvikten på en transport, men det är ingen som kunnat förklara hur man går till väga. är det någon här som vet?

Du kan göra det på transporter registreringsbesiktigade första gången innan 2005. Efter det går det men är krångligare.

Men för de innan så du byter däcken och/eller kulhandsken till diton som är klassade för lägre vikt än den släpet har. Sedan åker du raka vägen till bilprovningen, gör en registreringsbesiktning, och betalar drygt 1000 kr. Sen kommer ett nytt regbevis hem i brevlådan med den lägre totalvikten. OBSERVERA att du tappar lastkapacitet på det viset, totalvikten sänks genom att maxlasten sänks med motsvarande kilon.

Det kräver en teknisk försvagning (däck, handske t ex).

Först bör man kolla med Bilprovningen vad de kräver. Sedan är det ny typbesiktning. Kontrollera dock noga tjänstevikten, det finns risk att den är högre än på pappret, vilket innebär att när du vägt ner släpet får du väsentligt mindre lastvikt.

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 214
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 237
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Tjatter Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
32 694
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25