Transport av dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hippo
  • Startdatum Startdatum
H

Hippo

Hur sent in i dräktigheten tycker ni att det är okej att transportera ett dräktigt sto från Holland till Sverige?

Lagen säger en sak men vad tycker ni, är det försent med tre veckor innan?

Tacksam för era funderingar!

Sv: Transport av dräktigt sto

Jag skulle inte riskera det, tänk om stressen sätter igång förlossningen!
Plus att det inte är snällt att låta ett så tungt sto stå still så länge...

Jag såg nu att jag inte skrev något om vad jag själv tycker... :angel:

Det känns inte bra att transportera så nära fölningen som tre veckor men jag kan inte riktigt avgöra hur sent jag tycker är okej. Nu har stoet 6 veckor kvar men det känns nästan lite sent det med.

De som har stoet tycker naturligtvis att jag är en fjant men det bryr jag mig inte om alls, jag bryr mig bara om stoet och fölis.

Enl jordbruksverket får du inte transportera dräktigt sto närmare förlossning än 35 dygn. Om transporten är längre än ett dygn är det sex veckor innan.

Enl jordbruksverket får du inte transportera dräktigt sto närmare förlossning än 35 dygn. Om transporten är längre än ett dygn är det sex veckor innan.

Den information jag har från jordbruksverket säger tre veckor?! I övrigt som din info. Konstigt att det förekommer olika antal dagar, är det nya bestämmelser som jag har missat kanske??

Dels är det väl att det är tungt för stoet att stå i transport när det är så kort tid kvar. Många av dem har ju släppt bäckenbanden då o det kan ju påverka deras förmåga att hålla balansen o stå stadigt.
En annan sak är att riskerna för fölis ökar. Det tar 30 dygn för stoet att bilda antikroppar för den miljön hon vistas i. Antikroppar som hon sen för över i råmjölken. Fölungar är ett av de få däggdjur som föds utan något immunfösvar alls.
Om stoet flyttas efter dessa 30 dygn kommer hon inte ha ett fullgott skydd åt fölis.
Det är därför stoet ska vistas i sin fölningsmiljö i ca 30 dygn innan beräknad fölning. Annars kan den simplaste lilla bakterie vara livshotande för fölis.
Men man kan ju alltid försäkra sig o ge fölet plasma. Men det är dyrt.
Jag skulle inte flytta något av mina ston så nära fölning om det inte var livshotande. Hon kanske är beräknad om 6v men det kan lika gärna komma om 4v.

Fast vad är alternativet till att flytta henne nu? Låta fölet komma i Holland? Finns det människor där som bryr sig om henne och fölet och kommer att ta hand om det på bästa sätt, eller är det en storhandlare som hon står hos??

Jag hade nog transporterat hem stoet tror jag. Risken att någonting händer under transporten är mycket mindre än att någonting händer med föl och sto på plats om det inte finns någon som helhjärtat bryr sig om henne. Transporten från Holland tar inte så lång tid heller. Det är inte ens säkert att du behöver övernatta!

Hur sent in i dräktigheten tycker ni att det är okej att transportera ett dräktigt sto från Holland till Sverige?

Lagen säger en sak men vad tycker ni, är det försent med tre veckor innan?

Tacksam för era funderingar!

Lagen säger senast 35 dagar före beräknad förlossning
DFS 2006:9, 4 kap., 20 a § Transport av dräktiga djur får inte ske inom följande tider före beräknad förlossning:Hästdjur 35 dygn
Länk till föreskriften
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

Jag hittade den texten på Jordbruksverkets hemsida när jag letade runt efter det förra inlägget där 35 dagar togs upp. Jag har en skrift hemma om transportbestämmelser för häst från Jordbruksverket och där står det 3 veckor. Jag har utgått från denna skrift men föreskrifterna måste ha ändrats sedan den gavs ut. Jag har helt missat denna förändring och försöker nu få fram när tiden ändrades, bara för att jag är förundrad över att jag har missat det! Om det är någon som vet det tar jag tacksamt emot svar.

Nu spelar ju inte dagarna så stor roll normalt sett eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att transportera ett högdräktigt sto. De brukar ju stå hos mig och behöver inte ut och resa. Frågan väcktes då detta sto ska till Sverige och jag började fundera kring hur sent det är okej att utföra en transport. Nu när jag vet att lagen har ändrats så är fallet solklart - hästen kan inte åka eftersom det är olagligt! (Dock känns det inte så roligt att en sjudagars bebbe ska ut och åka heller men så lär det bli...)

Tack för alla svar!

Tackar! :bow:

Men HUR kan jag ha missat det???? Antagligen för att jag som sagt aldrig har funderat på att transportera högdräktiga ston, men ändå..... jag känner mig som en usel stoägare nu.....brukar ha koll på lagar och bestämmelser.....

Kolla även upp på Jordbruksverket hur gammal fölet måste vara för transport.. jag är osäker på att en så ung fölis får åka... jag har blivit rekommenderad minst tre månader gammal för innan dess är dom inte "stabila" nog för en längre resa..

Föreskriften jag hänvisade till beslutades den 20 december 2006 och trädde i kraft den 5 januari 2007, ikraftträdandet står alltid sist i föreskriften, dock innan bilagorna.

När det gäller transport av föl så är det tidigast en vecka som gäller, samma föreskrift 4 kap. 20 §. Sedan om det är lämpligt ur djurskyddssynpunkt att åka så långt med ett så ungt föl redan då kan väl ifrågasättas. Kan inte hästarna stanna en månad eller ännu längre innan den långa transporten?

Tack till dig också! Jag har hittat föreskriften nu jag med, min dator ville inte visa några föreskrifter så det enda jag hittade var några rader under transport av dräktiga djur. Jag är normalt sett en person som är väl insatt i lagar och bestämmelser och hur dessa ska utläsas och brukar anlitas av vänner och bekanta för att tolka lagtexter så jag blev så förundrad över att jag hade missat detta. Ja ja, nu har jag fått upp författningen och det står ju tydligt när denna punkt har ändrats.

Tyvärr lär inte stoet och fölet få stå kvar någon längre tid så det blir nog transport så snart det är lagligt. Väldigt tråkigt men utanför min makt att påverka :(.

Senast ändrad av en moderator:

10 kap. Övriga bestämmelser
1 § Om det finns särskilda skäl kan Djurskyddsmyndigheten medge undantag från bestämmelserna i dessa föreskrifter.

Jag hade ringt och frågat vad för "särskilda skäl" de menar. Jag hade hellre transporterat ett dräktigt sto från Holland och hit när det var lite sent, än vad jag hade transporterat ett sto med föl vid sidan när fölet är en vecka gammalt. Alla regler ska inte alltid följas, eftersom det finns speciella tillfällen. Därför har de även en undantagsregel i 10:1 som gör det möjligt att vid "särskilda skäl" få tillstånd. Transport från Holland med ett 7 dagar gammalt föl torde vara sämre än transport från Holland när stoet har 3 veckor kvar. Sen är det ju ingen som vet om hon fölar sent eller tidigt. Det kan ju faktiskt vara så att hon går ett par veckor över tiden.

Jag håller med dig om att det känns bättre att hon åker nu än med ett sjudagars föl vid sidan. Jag ska se vad jag kan göra men det måste ju gå fort nu! Än så länge så skulle vi lagligt kunna skicka henne om det går att ordna allt med blixtens hastighet då hon är beräknad till andra veckan i Juli, alltså då helt lagligt inom femveckorsgränsen. Hon kommer inte resa i ett helt dygn, däremot så hämtar de på e.m. dagen innan leverans och kommer fram på f.m. dagen efter (hon åker alltså lastbil med transportfirma). Under natten står hon på box. Jag ska jobba vidare med detta under dagen så får vi se vart det slutar.

Senast ändrad av en moderator:

Särskilda skäl är vanligtvis av djurskyddsskäl t ex om stoet blir sjukt och måste transporteras akut till veterinär e d
Jag är mycket tveksam till om att man skulle få ett undantag för att man säger att man annars transporterar fölet långt en vecka efter att det är fött, det problemet får man se till att lösa själv genom att senarelägga transporten. Jag skulle däremot kunna tänka mig att ett särskilt skäl kan finnas till att man inte få transportera ett så ungt föl så långt.

Särskilda skäl är vanligtvis av djurskyddsskäl t ex om stoet blir sjukt och måste transporteras akut till veterinär e d
Nu är du ute och cyklar, för det står redan i 1:2 2 punkten att lagen inte gäller vid akuta transporter av sjuka djur. Särslilda skäl är alltså någonting annat.

Senast ändrad:

Än så länge så skulle vi lagligt kunna skicka henne om det går att ordna allt med blixtens hastighet då hon är beräknad till andra veckan i Juli, alltså då helt lagligt inom femveckorsgränsen.
Jag hejar på dig! Detta fixar du. Om du vill kan du få nummer till en irländsk transport för att kolla om de åker. De brukar åka från Irland på fredag och vara i Sverige på måndag. Kanske har de plats för ditt sto. PM:a ifall du vill ha nummer. Jag har kört flera hundra hästar (även dräktiga) med det bolaget och är verkligen nöjd.

Nu är du ute och cyklar, för det står redan i 1:2 2 punkten att lagen inte gäller vid akuta transporter av sjuka djur. Särslilda skäl är alltså någonting annat.

Jag tror inte är ute och cyklar när det gäller detta, men det kanske är någon annan som är det?
Dispens ges endast av djurskyddsskäl och ej av andra intressen. En dispensansökan kan lämnas in, men ges inte till djur som inte ska åka en kortare bit t ex till närmaste klinik eller slakteri och där behandlas eller avlivas t ex högdräktiga djur som ska slaktas ( ej så vanligt med hästar, men det händer ibland med t ex nötdjur).
Ett annat exempel på när dispens ges är vid omhändertagandeärende, även då endast korta sträckor. Inga dispenser ges till internationella transporter.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 140
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka