Jag tror att de flesta inte har läst, diskuterat och tänkt tillräckligt mycket för att alls ha en välgrundad uppfattning om hur maktobalansen mellan könen förhåller sig till andra maktobalanser. Och att det också är helt orimligt att förvänta sig eller kräva av folk att vara så färdiga i sådana frågor.
I samma anda har de allra flesta av oss inte så färdiga uppfattningar om vad kön är. För mig tex, just nu, och oftast just nu, är just maktaspekten av kön mycket mer avgörande än klädsel, förnamn, hormoner, skäggväxt, röstläge och sådant i min mening rätt kosmetiskt, som transitionen innefattar.
Står vi sedan där med en transkvinna som på relevanta vis åtnjuter mansprivilegier, och till och med kräver dem sas i kraft av att vara kvinna (som exemplen i tråden, tex) så blir den där kosmetiska förändringen helt ointressant för mig. Jag säger så klart det nya namnet etc, av artighet och av praktiska sociala skäl (livet blir ohanterligt om jag envisas med att säga tex Carl om den de flesta känner som Caroline).
Men i min mening berör transitionen inte, och absolut inte med nödvändighet, det som jag tycker är de viktigaste aspekterna av kön - nämligen maktfrågorna. Och det tycker jag gäller, just nu i alla fall, oavsett hur det förhåller sig med andra maktobalanser i världen. (Då barn transiterar mycket tidigt, gäller väl inte det här. Men jag vet väldigt lite om trans och barn, sas.)
Sen finns det såklart sk ciskvinnor som har jättemycket makt, och som beter sig som om de äger rummet osv, men, och det är viktigt för mig: de brukar aldrig någonsin ödelägga enkönade kvinnliga rum. De söker sig i min erfarenhet aldrig någonsin till de rummen. Det är inte där de vill vara.