träningsupplägg/ vecka

Sv: träningsupplägg/ vecka

Vecka 29. (?)

Måndag: dressyr på banan, barbacka. Ganska lugnt med mycket lösgörande och lite lek på slutet. lugnt både fysiskt och psykiskt
Tisdag: uteritt 1-1½ timma med sällskap. Mycket jobbig terräng- mycket skritt. psykiskt jobbigt
Onsdag: Red på banan i ungefär 1 timma. Hoppade upp till ca 80 cm och skrittade av ute. inte så jobbig träning psykiskt
Torsdag: Helt och hållet VILA!
Fredag: Red ut ca 40 min (?). Ganska påfrestande psykiskt då vi var själva och mötte mycket otäcka saker. Inte så jobbigt fysiskt men det var VARMT!
Lördag: Hårt dressyrpass. Mycket galopparbete, öppna, sluta, förvänd galopp och lite skänkelvikningar. trött på psykiskt och fysiskt
söndag: uteritt c.a 1 h.

just nu har jag ingen egen häst och den jag rider sålänge har jag bara haft i... 4 dagar.. Men med ponnyn såg schemat ut ungefär såhär:

Måndag: Rider ut själv på kanalbanken 40-60 min, ibland lite mer eller lite mindre, ev lite klättring och mycket övergångar, tempoväxlingar och skolor.
Tisdag: Tömkörning/Longering/Skritt och trav 30 min på kanalbanken eller runt fältet.
Onsdag: Varvar med 1) Hoppträning, ca 1,5-2 h sammanlagt med ridning till ridhuset, framridning och själva träningen (ca 40 min). 2) Markarbete för hopptränaren, samma tider som annars.
Torsdag: 30 min skritt och trav på kanalbanken.
Fredag: Samma som måndag
Lördag: Långtur, 1,5-3 timmar
Söndag: Dressyr i paddocken

Kunde tyvärr inte ha så jättevarierande schema eftersom jag inte hade ridsällskap alla dagar och inte vågade rida så långt själv. 2-3 "lugna" dagar, ibland en ren vilodag men oftast 30 min istället.

Har redan skrivit här men mitt schema har ändrats och jag har tråkig t:p

Unghästen 5 år

Måndag: markarbete/hoppning ca 30-40 min
Tisdag: vila
Onsdag: dressyr ca 45- 60 min
Torsdag: tömmkörning 40 min
Fredag: intervallträning alt. miljöträning (oftast intervallträning och senare miljöträning så han får skritta av sig ordentligt) 45 min
Lördag: dressyr 30 min
Söndag: uteritt långtur iaf

gammlingen 23 år

Måndag: tömmkörning 40 min
Tisdag: vila
Onsdag: markarbete/hoppning 45 min
Torsdag: dressyr 50 min
Fredag: vila /promenad 15-20 min
Lördag: uteritt
Söndag: dressyr 30 min

Jag har en D-Ponny som är 6 år som jag tränar och tävlar i hoppning upp t.o.m LB :)
har inget specielt schema som jag följer men på ett ungeför ser de ut såhär. har lite andra ponnyer och en stor häst de är mellan 7-10 år. !

Måndag: Longskering i ca 20 min.

Tisdag: hopp träning för instruktör.

Onsdag: Lätt markarbete jobba mkt frammåt träna på övergångar mella skritt trav och galopp. tränar mkt halter så man får hästen lyhörd.

Torsdag: Markarbete på bommar ibland. anners bara vanligt markarbete ungeför som på Onsdagen.

Fredag: Ibland vila. Ibland ute och går.

Lördag: Antingen ett hoppass ibland för instruktör ibland för mamma. eller en lek runda i skogen.

Söndag: Antingen en lekrunda i skogen eller ett hoppass (om jag inte hoppat på Lördagen) eller markarbete.

Oftast på helgerna så tävlar jag. men den hästen jag inte har med mig på tävling kör jag på detta helg programmet.:)

Welsh sto D-ponny 10 år. ;)

Denna vecka har sett ut såhär:

Måndag: Uteritt, red ganska lugnt och lösgjorde henne mycket tempoväxlingar m.m. Övade också på direkta galoppfattningar både från skritt och trav ca: 45 min.
Tisdag: Dressyrlektion för tränare 1h.
Onsdag: Vila- var bortrest!
Torsdag: Vila- var bortrest!
Fredag: Uterritt, tränade mycket halter från galopp, trav o.s.v. kortade och längde en del oxå och klättrade lite. ca: 1h.
Lördag: Uteritt med sällskap, alla gångarter men mycket skritt. tränade dock mycket på att korta tempot. Gjorde också mcket serpentiner och böjde henne så att hon skulle mjukna. ca: 1h.
Söndag: Uteritt med sällskap. Hoppade terrängbana. Våra hästar blir ganska heta så vi övade mycket halter efter varje hinder. Travhoppade oftast. Mycket tempoväxlingar också. 1 h - 1 ½ h.

Brukar ha minst två pass i veckan med jobb i paddocken, ibland tre. Då brukar jag ha minst 1-2 dressyrpass, kanske 1 hopppass eller kanske markarbete med bommar, korner o.s.v. Till hösten blir det ju lite ändring oxå, då tränar jag för tränare två gånger i veckan både hoppning och dressyr och kmr oxå att tävla lite.

Hon brukar gå 6-7 dagar i veckan annars, om man jag rider henne 7 dagar blir det ju ett lugnare t.ex. skrittrunda/promenad, tömkörning el. longering.

//Emmy :rofl:

Hmm.. Skritt, skritt i padock, skritt ute, skritt i padock+ ute... osv :angel:
Håller alltså på att skritta igång henne ;)

Det varierar men eftersom jag skriver upp vad vi gör kan jag berätta vad vi gjort senaste veckorna.

v. 28
Mån Dressyrträning 1 h
Tis Vila
Ons Uteritt 45 min, skritt trav lite galopp
Tors Hoppade studs 45 min
Fre Vila
Lör Uteritt 1 h skritt trav galopp
Sön 1 h 15 min Uteritt

v. 29
Mån Dressyr träning 1 h
Tis Uteritt 40 min, skritt och trav
Ons Vila
Tors Dressyr på banan 45 min
Fre Uteritt 1 h skritt trav galopp
Lör Longering på stubben, rätt länge då han testade
Sön Uteritt 1 h 15 min, mkt trav och mycket galopp i backar

JAg följer inte heller ngt schema utan utgår från hästen o just nu handlar det om att komma igång efter skada. Senaste vecka har sett ut så här:

fre: skogspromenad i grimma
lör: markträning skritt
sön: uppvärmning volten, uteritt i skritt
mån: löslongering
tis: vila (pga av åskoväder)
ons: vila
tors: longering
fre: uppvärmning volten, uteritt mest skritt, galopp uppför berget. fokus på att skritta där vi brukar galoppera.
lör: vila
sön: uppvärmning volten, uteritt m fokus på lydnad, skritt o tölt. Lite galopp.

Han är islandsvalack 19 år

just dena vecka får jag och ska jag bara skritta en timme.hela veckan ut

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka