Träningstokig med "vanligt" heltidsjobb?

MiniLi

Trådstartare
Som student har jag ett ganska fritt schema även om jag alltid har väldigt mycket att göra. Jag brukar inte ha några större problem att hinna med en hel del träningstimmar med hunden, i alla grenar vi satsar på.
Nu under sommaren jobbar jag heltid, visserligen på ett schema som inte riktigt passar mig (har svårt att få till sömnen på grund av varierande tider) men det har ändå gett mig en känsla av att jag i framtiden kommer ha svårt att hinna med samma typ av träningsupplägg som förut.

Undrar därför lite kring hur era dagar ser ut, hur mycket ni känner att ni hinner och orkar samt om ni har några tips för hur man får till det så bra som möjligt?
Det gäller främst er som jobbar heltid på ganska "normala" tider, dvs dagtid, och som tränar aktivt i en eller flera grenar. Är speciellt intresserad av hur ni som har flera arbetsnarkomaner till hundar får ihop dagarna utan att göra avkall på träningkvalitet eller antal grenar :)

Så - hur gör ni?

Sv: Träningstokig med "vanligt" heltidsjobb?

Själv är jag nog lite i motsatt situation - och är överlycklig!
Efter att ha jobbat heltid i många år ska jag nu börja plugga.
Och jag drömmer om massa tid till hundträning, ridning, styrketräning osv :love:

Härligt!
Jag hoppas hitta rutiner som gör att jag kan fortsätta utan att dra ner på träningen allt för mycket.
Hoppas ju dessutom på att utöka flocken framöver med ännu en träningsdåre och det vill jag verkligen inte behöva avstå pga något så trivialt som arbete ;)

Det gäller främst er som jobbar heltid på ganska "normala" tider, dvs dagtid, och som tränar aktivt i en eller flera grenar.

Welcome to my World ;) :D!

Jag jobbar ju heltid dagtid, och tycker inte det är så stort problem att hinna med god och kvalitativ träning efter jobbet :).

En vanlig genomsnittlig dag ser ut såhär:

7-9 (jag har flextid ;) ) lämna hundarna hos föräldrarna där de är under dagen
12-14 Hemma med hundarna på lunch (mamma är hemma 12-13, jag 13-14). Här kan man om man vill och orkar slänga in ett träningspass
16-16,30 Hämtar hundarna och åker hem.
17-23 Tid att dela upp och motionera och träna hundarna (samt trycka in det där andra man behöver göra, som tur är har jag en man som sköter det mesta av markservicen :D! )

Det viktiga tror jag är att planera och prioritera, och komma till insikt med att man inte hinner med allt alltid ;)! Särskilt under en inkörningsperiod när man ändrar sina rutiner (ex går från plugg till heltid) så ska man vara lite snäll mot sig själv om man inte orkar/hinner med allt, annars får man bara ångest.

På vinterhalvåret är det den tiden jag själv har svårast att få till bra träning :p! Dels för att det är svart typ HELA tiden både före och efter jobbet, men även för att vädret ofta är pisstråkigt och inspirationen tryter (jag är väldigt känslig för mörker). Så under vinterhalvåret ser jag till att ofta boka in ridhus/inomhusträningar tillsammans med andra. Det kostar lite extra, men då vet man att man kommer iväg (plus att man är lite social också ;).

Olika årstider betyder ju också olika prio på grenarna. Brukset är ju under vintern svårt att få till mer än på helger, så då blir veckorna mer vigda åt agility/lydnad osv :).

Men som sagt, jag tror att A och O är struktur och planering, och att komma ihåg att planera in andra saker också nån gång i veckan, typ en fika på stan när hunden ändå ska ha en vilodag. Då hämtar man extra kraft och ork även till de andra dagarna när man är helt slut efter jobbet men har en (eller 2 ;) ) arbetsmyror som vill ha sitt!

(och mitt största tips ever; Hur trött och slut man än är efter jobbet, gör det du ska med hundarna INNAN du sätter dig ner i soffan hemma ;)! Har man väl placerat sig där är det svåååårt att ta sig upp med många jobbtimmar bakom sig :p! )

Äsch du är ju någon slags superkvinna Mia :D

Just det där med att vara snäll mot sig själv tänker jag mycket på nu, när jag ändrat rutinerna. Jag tränar varje dag men inte lika många timmar och oftast inte flera grenar varje dag.
Nu har det ju nästan bara varit agility. Och det är kanske det som oroar mig mest. Jag är helt säker på att jag skulle orka en supersatsning på EN gren, men vet inte riktigt hur jag ska få in fyra? :p

Men bra tips. Planering, lagom stora krav och träna innan soffan. Det kan jag nog fixa.
Är glad att jag kommer ha praktik hela hösten så jag kommer kunna fortsätta att få till bra rutiner innan det blir aktuellt på allvar :)

Min sambo jobbar ju mer än jag någonsin kommer göra så han är inte så förtjust i tanken på att ta på sig all markservice. Jäklar alltså ;)

Att "ställa om" rutiner och att börja på nytt jobb tar en hel del energi så att vara snäll mot sig själv var ett bra tips i början av.

Sen är det ju så att det tyvärr inte"går" att satsa lika mycket på 4 grenar som om man bara har en.

Min hund går i dagsläget på dagis, men när jag börjar plugga ska han få vara hemma. Jag har planerat in en månads överlappning, men sedan har jag räknat med att det ska vara lugnt.
Men det kommer att finnas plats för honom på dagis om det av någon anledning inte skulle fungera.

Äsch du är ju någon slags superkvinna Mia :D

Hehe, ingen superkvinna, bara lite väl insnöad och nördig med hundträning som överspeglar ALLT (och bortskämd med en markserviceman ;) :D )!

Det som Jenka skriver är ju väldigt viktigt att tänka på också, att lägga träningen på rätt nivå i de olika grenarna. Det GÅR ju att komma riktigt långt i flera grenar om man vill det, men det är ju absolut svårare att göra det i flera grenar än om man bara fokuserar helt på en.

Det är ju något man kan göra också, sätta sig ner och göra en prioriteringslista på de olika grenarna, efter ex ens egna intresse, hundens intresse, hur långt man vill nå i grenarna osv. Man behöver ju inte välja bort något, men man behöver veta hur mycket tid man vill lägga ner och hur "viktiga" de olika grenarna är för en :).

Sen vi tog lydnadschampionatet har ju lydnaden fallit längre ner på listan för oss, och så har vi ju även olika mål som även det ger mig en fingervisning på hur mycket tid jag måste lägga ner på de olika delarna. Så vår huvudprioritering/målsättning ser just nu ut:

1. Bruks (Kontinuerliga SM-starter med bra resultat)
2. Agility (Tävla i klass 3, inget sikte på vare sig championat eller SM)
3. Lydnad (prestera SM-kvalpoäng, SM-start nån gång)

Jag tror att du skulle ha en bra nytta av att sätta dig ner och tänka igenom vad som är viktigast för dig, vad Ila är mest intresserad av/passande för, vilka mål du har i de olika grenarna osv. Och efter det göra en prioriteringslista som kan hjälpa dig att lägga upp träningen än bättre nu när du kommer få lite mer inrutade dagar och kanske behöver vara lite mer effektiv med träningen än när du kunde styra allt helt själv :).

Senast ändrad:

Doris är hemma på dagarna med mamma, hon får en rastningsrunda på morgonen, sen är hon ute på tomten till och från under dagen (inhägnad). När jag kommer hem har jag markservicen klar, så jag äter, sen åker jag iväg och lägger spår, medan spåret ligger så åker jag och tränar enstaka moment lydnad. Nu fokuserar vi bara på spår och lydnaden, så jag har inga fler grenar att fokusera på. Vi tränar i genomsnitt varannan dag. De övriga dagarna fystränar vi med simning eller cykel. På helgerna brukar jag försöka åka iväg för att få träna med störning (livet i ett samhälle där bara jag tränar spår/lydnad gör att jag får åka en hel del). Sen blir det längre pass på helgerna med mer variation. Igår var vi och badade, sen gick vi runt på marknaden ett tag och därefter blev det spår.
Jag tycker det funkar bra för oss, men jag skulle självklart hellre se att jag haft samma förutsättningar som i Umeå...

Det där med prioritering är svårt.
Förut har alltid agilityn legat längst ner på listan, men nu när jag märker hur stora framsteg vi gör av att träna betydligt mer så känns ju det jätteroligt! Och lydnaden har alltid varit nummer 1, men så kom brukset in och visade sig vara superkul. Tidigare har jag alltid tänkt att det inte är någon ide att satsa på brukset pga skotten, men det vet jag inte längre.. Lär ju inte bli något SM men nog borde vi kunna ta oss uppåt!
Så nu står jag här och har både agility, lydnad, spår och sök och ingen aning om hur jag borde prioritera :D

I dagsläget känns agilityn roligast. Men det är nog bara för att jag av någon anledning har svårt att sätta fart med det andra efter vilan. Och kanske för att jag är trött på den där jäkla platsliggningen :p

Jag tycker Ila mår bäst av brukset. Märker skillnad på henne när vi kör bruks ofta. Mer harmonisk.
Hon tycker ju att allt är roligt. Så jag behöver iallafall inte fundera på den delen, vad hon helst gör ;)

Senast ändrad:

Ja även mina hundar får vad de behöver när jag är på jobbet. Mer eller mindre iallafall.
De hänger med husse på jobbet, är i trädgården och så ute på en och annan promenad.
Så den delen löser sig ju.

Men jag behöver nog ruta upp lite smarta rutiner :)

Jag har lite väl mycket att rodda runt ibland, så hundträningen kan bli ganska varierad. Jag arbetar heltid + (jobbar som chef, så jag får offra lite fritid ibland) med 2 timmars pendling och har en häst som behöver ridas en hel del för att må bra.

Att hundarna är med i stallet och på ridtur är en förutsättning för att mitt tidschema ska funka. För övrigt lägger vi olika mycket tid på vad som är aktuellt för säsongen. Min hund (den lilla, den gamla hänger mest på) får ändå anses vara väl genomtränad och hon får en hel del tid, men gud vad duktig hon skulle vara om jag kunde lagt flera timmar om dagen bara på henne.

Träningen är också olika beroende på vad vi bokat in. Nu hade vi ett stort prov förra helgen så då fick hästen stå lite nån vecka för att vi skulle finslipa lite, men oftast hinner jag med både och om orken finns.

Var nyexad förra sommaren och det tog 4-5månader att komma in i nya rutiner! Det tar på krafterna att vara ny och ändra om från att lägga upp sin dag själv till att vara "låst" på en arbetsplats.

Jobbar oregelbundna tider men försöker lägga veckovis dvs rena dagveckor och nattveckor.
När jag har en dagvecka brukar jag försöka planera in träningar med vänner direkt på eftermiddagen, både att gå promenader och träna lydnad/bruks etc med. Det är aldrig fel att ha någon som peppar en efter en lång arbetsdag :D

Angående en till hund så valde jag att avvakta med att införskaffa 2:an innan jag kände mig trygg på jobbet och med facit i hand kändes det som rätt val för mig. Tänker tillbaka på förra sommaren och den var TUFF, jobbet slukade all min tid! Så den här sommaren njuter jag av att kunna njuta av sommaren ;) och förhoppningsvis kommer en galen kelpie i februari :love:

Man åker tidigt på morgonen och kommer hem sent på kvällen. Själv hinner jag med att jobba och träna hund, inget mer. Det blir väldigt effektiv träning också. Inget hänga på klubben och fika. En vanlig dag går jag upp vid åtta, åker till jobbet vid halv tio, slutar sju och åker direkt och tränar. Hemma mellan nio och tio. Ska jag spåra går jag upp vid halv sju och spårar innan jobbet.

Jag får varje dag prioritera. Ska jag kolla en film eller träffa vänner så måste jag välja bort träningen. Lediga dagar går åt till att sova ut, städa, tvätta och andra hushållsgrejer. Man blir trött men det går. Under vinterhalvåret går vi ned på sparlåga och kör bara fys. Det ger tid till återhämtning.

Ja träning med vänner är bra!
Är glad över att några av mina träningsvänner flyttat närmare mig, tidigare har alla funnits inne i stan men nu blir det möjligt att träna mer tillsammans med andra på nära håll. Najs!

Ang en till hund så är det ju en specifik kull jag väldigt gärna vill ha tillökning från. Om allt nu går som man hoppas :)
Så då är det svårt att styra det tidsmässigt.

Jag är glad att jag inte längre har häst att lägga tid på. Då hade jag aldrig hunnit ;)
Jag kommer också pendla men det är väl ca 1 timma totalt. Överkomligt.

Det är väl som du säger. Man får göra sitt bästa för att få till så mycket träning man orkar och hinner med.

Haha. Jag har en sambo här hemma som nog inte skulle bli jätteglad om jag var hemifrån 7-22 varje dag ;)

Jag har skapliga träningsmöjligheter hemma så behöver inte åka iväg för träning mer än några gånger i veckan som mest. Beroende på vilken typ av träning som ligger i fokus då.

Det där med vänner är ganska bortprioriterat sen länge :p
Jag är mer än nöjd med att träffa dem i skola/på jobb och sen lite då och då bara.
Men en bra planering och struktur tillsammans med väldigt effektiv träning låter som ett framgångsrecept!

Jag är glad att jag inte längre har häst att lägga tid på. Då hade jag aldrig hunnit ;)
Jag kommer också pendla men det är väl ca 1 timma totalt. Överkomligt.

Det är väl som du säger. Man får göra sitt bästa för att få till så mycket träning man orkar och hinner med.

Jag har ändå konstaterat att OM jag skulle prioritera bort antingen häst eller hund så tror jag att det är hundintresset som skulle ryka. Nu tycker jag att det kompletteras ganska bra och eftersom jag faktiskt bara har en häst för tillfället så funkar det, men jag är nog ändå mer hästtjej ändå:D Samtidigt är jag uppväxt med hund, alltid haft hund, så jag kunde ju skaffat en mindre krävande hund och fortfarande haft kvar hästintresset... Vi får se, jag ser inte just nu att jag ska byta ras, det är en så stor del av mitt liv med mina kompisar via uppfödaren där vi har otroligt kul ihop.

Men det där med att effektivisera träningen tror jag på. Det är otroligt sällan jag lägger mer än kanske 20 minuter på att träna nånting. Men jag har en plan, uttänkt mål och vill bara göra så att hunden lyckas. Går allt åt pipsvängen gör vi nåt enklare och avslutar sen. Jag står aldrig timme efter timme och tragglar nåt... Däremot kan ju hundarna vara i gång i flera timmar, men det är ju fysisk träning.

Jag tycker det går bra att hinna med hundträningen trots heltidsarbete och vill och hinner fortfarande träna mer än vad min 1,5 år gamla kelpie behöver/orkar så om några år hoppas jag på att kunna utöka familjen med ytterligare en "arbetsnarkoman" :D

En vanlig vardag:

05:30 gå upp och äta frukost
06:00 morgonpromenad ca 45 min (ev. 30 min om han ska vara med daghusse på dagen eftersom de promenerar mycket då)
07:00 cyklar till jobbet (tar ca 10 minuter dörr-dörr)
ca 12:00 30 minuter rastning/utevistelse om han inte är med daghusse (vilket han oftast är)
16-17:00 hemma från jobbet ev. snabb rastning och jag äter lite mellanmål.
ca 17.30-19.30 Träning
ca 20-22 laga/äta mat och glo på tv
ca 22 Husse kvällsrastar sen sova

Att ha två hundar gör ju inte att det tar dubbelt så lång tid, nu när jag bara har en hund får jag ju göra pauser i träningen och hade jag haft två så hade jag kunnat växla hund då istället.

Cirka en dag i veckan brukar vi ha vila och då blir det bara en lite längre promenad istället.

Sen är jag bortskämd med att ha ett ganska flexibelt jobb (väldigt fri flex) och endast 10 minuter med cykel dit vilket underlättar mycket.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 041
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 809
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 663
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar