Träningstips (sänker ryggen)

M

Midnight_Rose

De två hästar jag rider den ena en ridskolehäst och den andra min egen sänker gärna ryggen och går högt med huvudet. Har hört att tempoväxlingar samt skolor är bra övningar då, men hur lång tid kan det ta för dem att bygga upp sig så de orkar gå i rätt form?

Tänk att tävla dem båda, det känns svårt med ridskolehästen eftersom han ständigt rids på snodd eller gramman :( Min egen rider jag på gramman ibland...

Sv: Träningstips (sänker ryggen)

Du måste rida hästen i låg form först ett bra tag så den bygger upp rygg och bukmusklerna rätt. Är din häst svår att få i rätt form, dvs varför rider du med graman? En lösgjord häst är det optimala när man ska rida så börja i den änden. Tempoväxlingar o övergångar och då kvar i den låga, runda formen. Skolor är alltid bra, även skänkelvikning på volt.

Rider du för tränare? Be då om hjälp med just detta och känn er fram vilket som känns bäst. När jobbar just din häst bra med ryggen? Fråga tränaren om tips på övingar, h*n är säkert till mkt hjälp.

Tänk på att när du rider ut kan du även ha hästen i låg form..(Om det går vill säga, det är inte alltid hästen är då pigg på att jobba ute i skogen, men på så sätt lär du hästen att jobba mer med ryggen hela tiden du rider;))

Lycka till med träningen:bump:

Ja båda jag rider har svårt att gå i form, gramman ska jag rida med tycker min tränare :crazy: Fast jag vill eg inte.

Nej, kan tom rida min unghäst i form och många andra hästar med... Rider gärna lite svåra hästar ;)

Cavaletti? Med ett litet hinder i slutet så brukar ryggen komma igågn lite mer.

Idag gick det mycket bättre efter mängder av lösgörande övningar...dessutom är hon brunstig så jag är j**ligt nöjd :rofl: Ska ev börja hoppträna igen :crazy: men med tränare så det ska nog gå fint ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar