Träningstävling Skåne

R

RÖDLUVAN

I denna tråd diskuteras Anklams distansryttarsällskaps träningstävling på Ekeröds gods.

Första inlägget ändrat pga rapport om annonsering. Lösningen är inte optimal men jag vill att ni ska kunna diskutera vidare om tävlingen. /ricca, moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningstävling Skåne

Låter intressant, hur får man reda på mer om hur det kommer att gå till? Hittade inget specifikt på hemsidan. Jag har aldrig tävlat distans. Vad kostar det och sånt?

Kan tänka mig att hemsidan uppdateras snart med mer info..annars hittar du under träningsritt i huvudmenyn, info om förra årets träningstävling.

Kul! Vi har ny bana, för att få lite variation bla. i år....

Sophia

Kortfattat så rider man en markerad bana på två eller tre mil. Och då har man en min och maxtid att hålla sig emellan. Hästen besiktigas innan start och efter målgång samt på tremilen så ligger det en paus efter två mil och där besiktigas hästen också.

Varmt välkommen
Sophia
ADRS

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att hästen måste vara sex år för att tävla. Min ponny är fem får han vara med när det är träningstävling?

Jag försöker få med mig någon kompis som vill rida med för att jag inte ska känna mig ensam som inte vet hur det funkar, tänkte om jag kan låna ut min häst så har jag kanske större chans att få napp. Ungefär hur brukar tids-spannet se ut på en tvåmil? Kommer man runt i moderat tempo med en häst som inte är i full gång efter vintern? I så fall kanske min gamling kan hänga på för att komma ut lite. Han har b r a kondis i grunden men har vilat ganska mycket nu.

Tack för hjälpen! :)

Din femåring är välkommen. Han får även gå Clear round i år om ni känner för det senare.
Tiden på 2milen har vi satt till 1,45-3,5h. Så ni har god tid på er.

//Sophia

Nu kommer jag med mina frågor igen.. Jag verkar inte lyckas få med mig någon varken som ridsällskap eller medföljande groom, men jag är ändå lite sugen på att testa... Min fråga är alltså nu, är det genomförbart att åka själv? Hur ser det ut med veterinärbesiktning/bangenomgång/start, fixar/hinner man med det själv eller det krävs att man har någon med sig som kan hålla hästen mellan varven?
I sammanhaget utgår jag från att både jag och min häst klarar av att gå två mil i april utan nån större insats i form av vätskelangning under ritten osv, för då förstår jag att man måste ha hjälp.

Tror ni som arrangerar och vet hur det fungerar att det är lösbart, eller det är bara att bli hemma och hoppas på bättre tur till en annan gång?

Det fixar du själv :)

Klart att det är bekvämt att ha någon som bär och håller, men det är inte nödvändigt på en träningsritt. Och ridsällskap får du på köpet, man startar tillsammans så det är bara att hänga på någon som ser trevlig ut och som håller samma tempo som du tänkt göra.

Inte arrangören men jag tror inte att det är några problem.
Hästen lär inte dricka under dessa 2 mil.
När det är träningstävling så brukar det vara så att man kan stå med hästen hos sig på bangenomgång och i grinden kan vet.skrivaren hålla täcket om det behövs.

Behöver du kissa så fråga någon om de kan hålla hästen.

Jag har även tävlat utan groom och det går. Andras snälla groomar och hjälpare har ställt upp med lite vatten och annan hjälp.
// Linda

Nu kommer jag med mina frågor igen.. Jag verkar inte lyckas få med mig någon varken som ridsällskap eller medföljande groom, men jag är ändå lite sugen på att testa... Min fråga är alltså nu, är det genomförbart att åka själv? Hur ser det ut med veterinärbesiktning/bangenomgång/start, fixar/hinner man med det själv eller det krävs att man har någon med sig som kan hålla hästen mellan varven?
I sammanhaget utgår jag från att både jag och min häst klarar av att gå två mil i april utan nån större insats i form av vätskelangning under ritten osv, för då förstår jag att man måste ha hjälp.

Tror ni som arrangerar och vet hur det fungerar att det är lösbart, eller det är bara att bli hemma och hoppas på bättre tur till en annan gång?

Klart att du klarar dig utan groom, det är bara att hugga tag i ngn funktionär om du behöver ngn hjälp!! Vi finns där för att tippsa och hjälpa. Det är just en träningsritt, så alla är där för at lära sig hur en distanstävling går till, så det är förmodligen inte bara du som kan behöva hjälp....

MVH Sophia ADRS

*kl*

Tack för er hjälp o råd! Jag har anmält mig till 20 km :bump: Jag är botten-nervös, första gången jag åker på tävling utan groom o det blir på en distansträningstävling som jag aldrig varit på :o
Men jag är nervös för saker som att hästen inte ska stå stilla när jag tar på/av bootsen i pausen, eller för att jag inte ska komma upp på hästen :angel:

Det är bara att hugga ngn som får hjälpa dig att hålla pålle!

Sophia

*kl*

Eftersom tråden fick finnas kvar vill jag här passa på att tacka för en mycket trevlig träningstur! En erfarenhet rikare för både mig och hästen.

Tack för tips, råd och hjälp!

Hittade tråden nu, och måste bara fråga om vad du tyckte. Har börjat fundera på att släpa ut min ponny på en "prova på" :laugh:

Skånska Distanssällskapet utan prickar också lägger du till com.
// Linda

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 926
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar