Träningslogg?

S

skrocken

Ni som tränar och tävlar med era hundar, för ni träningsdagbok?
Vad skriver ni in i den i så fall? Känner ni att ni haft nytta av den? Jag har tränat i många år, men inte fört anteckningar förut, men tänkte försöka bli lite disciplinerad på äldre dar. Det är dock lätt att glömma... Kunde vara kul att höra vad ni tycker!

Sv: Träningslogg?

Jag har oxå funderat på det men inte kommit så mycket längre än så... Jag tror att det skulle vara nyttigt att skriva ner sina funderingar efter varje träning så man kommer ihåg och kan ev träna speciellt på vissa saker eller hitta ett mönster då hunden inte fungerar/fungera som bäst.

Börja du så kanske jag kommer igång oxå... :o

Jag har ju visserligen inte tränat förut, men försäker ändå skriva en träningsdagbok. Men som du säger är det ju lätt att glömma. Om man nu skulle vara väldigt diciplinerad så skulle man nog tjäna på det i längden i allafall.

jag kom så långt att jag började, men insåg ganska snabbt att det var helt onödigt. jag har allt i huvudet ändå och så får jag tränarens skriftliga utvärderingar med jämna mellanrum.

Har aldrig gjort det på hundarnas träning, men däremot har jag en mycket noggrann träningsdagbok på hästarna. Den ena hästen finns det 13 st träningsdagböcker, en för varje år jag haft honom. :) Kul att läsa och gå tillbaka, när man ligger hemma och är sjuk. Dessa böcker har hjälp mig mycket!

Jag trodde också att jag hade allt i huvudet... Nu har jag börjat en klickerkurs och upptäckte snabbt att det var mycket som glömdes bort mellan träningarna! Nu har jag börjat skriva ner exakt vad jag ska träna och hur, så att jag inte behöver fundera på det under själva träningen. Har redan märkt att träningen blivit mer effektiv. Det är bara svårt att inte bli överambitiös utan bara ta med det väsentliga.

Ja, jag för träningsdagbok. I och för sig tränar jag för samma tränare som Cillamuffins och där får man skriftliga utvärderingar som är guld värda.

Men jag tycker ändå det är kul med en mer privat dagbok, där jag skriver in även sånt som kanske inte tränaren tyckt varit relevant, kanske hur jag själv känt mig, eller saker runt omkring som inte direkt har med träningen att göra. Plus att jag vill, på de moment jag tränar för mig själv just då, kunna följa utvecklingen. OM det har varit någon... ibland tvivlar man!

jag brukar skriva upp lite allt möjligt inte bara träning utan om jag gör nån ändring i foder om det händer nå speciellt med vovven...ja sånt som aviker lite från det vanliga....

Jag började med det idag. Försökte förut men då blev det väldigt dåligt och jag tänkte att det var onödigt med träningslogg. Men idag blev jag glatt överraskad faktiskt. :) Jag skrev lite efter att vi varit på tävlingslydnadskurs idag, för att komma ihåg vad vi skulle träna på. Pratade med pojkvännen och vi fick massa idéer om hur vi ska göra, det hade vi inte kommit på om vi inte skrivit ner allt.

Jag börjar skriva datum (såklart) sedan skriver jag en rubrik med vilken övning vi gjorde och under rubriken skriver jag hur det gick. På vissa övningar har jag också skrivit vilken belöning som funkat bäst. Längst ner gör jag en till rubrik som heter "träna mer på" och där skriver jag vad vi behöver träna mer på och på vilket sätt.

Lite krångligt beskrivet men du fattar nog.
Trots att jag började idag känns det som att jag redan har nytta av den!

Ja, jag fattar! Jag har ju också börjat och märker som sagt att man har enorm nytta av den. Det där med att skriva vilken belöning som funkat bäst, ska jag genast ta efter! Smart! Ibland när man tränar lägger man ju inte märke ens till en så viktig detalj...

Visst var det smart :D

Jag kom på det för jag märkte idag vilken stor skillnad det var på olika övningar. Ibland kan hon göra vad som helst för att få bollen, och ibland bryr hon sig inte alls om den. Jag tycker det är så lätt hänt att man "fastnar" i godisbelöningar (iaf om hunden är en godisgris som min) och så glömmer man nästan bort att det går att belöna på fler sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar