Träningsfilmer (när stjärnorna rider)

Sv: Träningsfilmer (när stjärnorna rider)

Så! Med hjälp från Fiorano hittade jag äntligen rätt tråd ;)

Att jämföra kyra och brink med sejf o co är som att jämföra shettisgalopp med fullblodsgalopp..

Är inte ens på samma kontinent!!

Hur menar du då?
Såg du clinicfilmen med Gal?
Jag har då aldrig sett varken J eller K ptroa istället för att dra o berömma hela tiden samt den mjuka handen som man även ser att Kittel har. Då får man bjudning även när det kommer till samlingen. Han rider ej heller med så starkt med sin kropp_ tyst ridning kyra var då ingen duvunge med amiral

Ponnyryttaren här anser ju att k och J också är noga med tempoväxlingar o dyligt.

Men att jämföra de med så att säga sjefs ridning är verkligen fel.

Precis som du säger använder man i den holländska ridningen väldigt mycket röstkommandon, och basic arbetet med tempoväxligar och övergångar är 98% av arbetet med alla hästarna.

Man gymnastiserar hästarna på en helt annat vis vilket också gör att hästarna håller sig väldigt fräscha! De blir gymnastiserade och bygger upp muskler som gör att de senare håller länge i sporten.

Ja såg filmen, har även haft nöjet att se honom rida ''hemma''

Jaha. jag missuppfattade dig.
tittade just på en film med en högt utbildad häst med den där duktiga tyska kvinnan. När det kom till piaff blev det pickande med sporren.Jag tycker att själva grundtanken med att vara tydligare i att dela upp gas o broms ger en lyckligare häst som inte behöver vara så driven/ hållen hela tiden
Sen ska man inte försöka att rida i den formen som de som kan det gör. Gal betonade ju just att de var skillnad på spänningen i att rida hemma eller på en stor arena. Jag tror inte att folk som inte har tävlat själva förstår det. De borde prova.

Ja det blir gärna mycket pickande i piafferna och då är det inte så konstigt att hästarna inte vill, du gasar och bromsar ju på samma gång, väldigt logiskt egentligen ;)

Ponnyryttaren här anser ju att k och J också är noga med tempoväxlingar o dyligt.

Men att jämföra de med så att säga sjefs ridning är verkligen fel.

Precis som du säger använder man i den holländska ridningen väldigt mycket röstkommandon, och basic arbetet med tempoväxligar och övergångar är 98% av arbetet med alla hästarna.

Man gymnastiserar hästarna på en helt annat vis vilket också gör att hästarna håller sig väldigt fräscha! De blir gymnastiserade och bygger upp muskler som gör att de senare håller länge i sporten.

Ja såg filmen, har även haft nöjet att se honom rida ''hemma''

Det är precis det jag menar med att det holländska konceptet även är till för oss amatörer:). Även om man bara rider L:B-klasser kan man ta till sig det enkla arbetet med en dynamisk ridning med tempoväxlingar och övergångar. Jag är helsåld på konceptet och varje gång jag varit på clinic med holländsk ryttare har jag känt "detta kan jag göra!", istället för "detta kommer jag aldrig klara".

Visst är tanken skön.
Problem uppstår då förstås på ridskolor där ryttarna hela tiden tappar balansen eller där hästarna går med nos i svans blir det abrupta övergångar, men för oss med egna hästar är det bara sunt att behöva rida hela tiden med då ett minimum.

Jag tittade på en annan film med Gal o det blir så att jag bara ser hästen. Han säger att träningen kan verka tråkig, men att det är en nödvändighet.

Åh vilken ren och skär njutning! Tack för den! :love: Den måste jag spara och ta fram när inspirationen behöver sig en knuff! Fantastiskt att det är så mycket som han säger som en annan kan ta till sig trots att man är ett vanligt blåbär!

Tack för länken! Grym inspiration! :love: Nu vet jag vad jag ska träna på imorgon :d

Tja, inte svårt att bestämma vilken av hästarna jag skulle vilja vara... Har sett filmen med Benicio förut och gillar verkligen mjukheten och stretchandet. Tycker att WN ser tråkig, spänd och ihopdragen ut. :-(

Jag bara undrade när du jämförde lekridning och tävlinGsridning...

På filmen förklarar hon tydligt att hästen rids utan press med betoning på att den ska ha roligt efter ett väldigt ansträngande år. Det läggs ingen fokus på ''tävlingridning'' över huvud taget.

Filmen på WN är tagen på tävling antagligen dagen innan den ska tävla..

Det är en helt otrolig skillnad på ridning och jag är säker på att du fått en exakt likadan film på IW rida om hon också blivit filmad när hon lekte runt med WN.

Därför undrade jag om dina tyska kunskaper

Ha ha :D Typiskt buke, man jämför äpplen och päron :p

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Träning Hejsvejs! Nu är det så att jag har ett D-ponny sto dom precis blivit 18. Zelda är utbildad FEI dressyr och LB i hoppning. Jag har ridit...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 698
Senast: Piraja
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 438
Senast: flashlight
·
Hoppning Hej! Vet att det finns tusen trådar om hur man bygger upp muskler, och detta är ingen hoppfilm men den handlar om en hopphäst... så jag...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: nixa 324
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar