Ang. muskler, film - kommentarer?

Sv: Ang. muskler, film - kommentarer?

Hej, ja, som nixa sa, soja är ett proteintillskott. Det gör inget om hästen får lite för mkt. Enligt min foderlärare kan en häst få 3 ggr så mkt protein enligt beräkningar. Min foderhäst dog ju inte av att få dubbelt så mkt protein enligt uträkningen ;) Han tränades inte ens när han fick så mkt.

Jag skulle föredra graman framför snodd, eftersom man kan reglera styrkan i gramanens effekt. Vet du hur gramanen ska fungera så skadar det inte att använda graman. Det är ju egentligen ett hjälpmedel så jag tycker att det kan fungera att använda under en period.

Edit: Tillägg - om jag fick välja så skulle jag använda goguetyglar istället för graman :)

http://www.sustainabledressage.com/tack/gadgets.php

värdefull läsning om hjälptyglar!
Jag rider på graman på mitt sto när jag har bett på henne, eftersom hon hatar bett o har huvudet för högt. Men hon har börjat gå bra så snart tar jag bort gramanen. Skulle det inte funka kommer jag köpa goguetyglar för det är den jag anser vara snällast.

Har faktiskt aldrig hört talas om gougetyglar......(har kanske något annat namn oxå?)annars är ju halsförlängare en snäll variant. Är det du pratar om ännu snällare?

gogue och chambon är samma sak, men används beroende på om man longerar eller rider.

Verkar i nacken och bettet, hästen går med lågt huvud men har fria möjligheter att bestämma hur den vill ha nosen, den kan alltså gå nedåt-framåt vilket gramanen hindrar om ryttaren inte släpper loss gramanen helt eller om gramanen inte räcker till.
Jag skulle föredra goguetyglar för att få hästen att gå med lägre huvud och därmed lägre form. Man riskerar inte heller att få hela hästen i handen. Jag har upplevt hästar som blivit hur tunga som helst i händerna med graman efter ett tag.
Det som är lite ironiskt är att jag rider med graman på mitt sto fast jag föredrar annat :) Men hon fungerar på graman och jag har gramanen väldigt löst, det funkar bra så jag tror att jag snart kan plocka bort gramanen på mitt sto. Problemet med henne är inte hur hon går, utan hon blir okontaktbar ibland för hon hatar bett så mkt. Gramanen hjälper henne att komma ner på jorden och acceptera situationen. Jag hade aldrig ägt hjälptyglar förutom martingal tidigare innan jag hade köpt mitt sto.

Men som sagt - hjälptyglar ska endast vara ett tillfälligt hjälpmedel, med målet att kunna rida hästen i rätt form utan extra saker.

Länken jag uppgav handlar om de flesta sorters hjälptyglar, bland annat chambon/gogue. :)

Jag förstår knappt själv mitt inlägg, så jag ska försöka förklara igen. Om hästen går med huvudet upp i luften, så följer ju ryggen den linjen, därav skrev jag att hästen "svankar", hittade inget bättre ord.
Så ska ju inte musklerna byggas.
Men om du däremot spänner in din häst LITE, så söker den sig nerår, och därmed kommer ryggen efter , som jag förklarade som "en båge".
Då sätter hästen sina muskler rätt.
Detsamma gäller klättring. Jag brukar vara ute och promenera med honom inspänd uppför, men släpper loss honom nerför. Om jag rider , så blir det ju lite bökigt att hoppa av och på hela tiden, så då rider jag bara i form, men i ditt läge skulle jag nog ta hjälp av en martingal när jag red ut. Hoppas du förstod mig.

Hehe, jo jag förstod iaf kontentan av det hela :P Jag pinnade iväg och köpte ett bettlöst träns idag för att testa. Jag tyckte det fungerade mycket bättre! Men det åkte hela tiden åt ena sidan (höger, eftersom jag behöver använda den tyglen mer för att justera bogen i båda varven) Typiskt... men jag får försöka lära mig att göra det på annat sätt. Jag gillade det iaf.

Martingal tycker inte jag hjälper mig ett dugg, medans snodden löst inspänd brukar funka, tills hon istället hänger sig på bettet... Som hon nu gör så här på senaste tiden... =/ Jag har aldrig ridit med graman, minns knappt hur den ser ut eller hur den verkar.. Men det är vl ngt liknande kan jag väl tänka mig?

http://www.sustainabledressage.com/tack/gadgets.php

värdefull läsning om hjälptyglar!
Jag rider på graman på mitt sto när jag har bett på henne, eftersom hon hatar bett o har huvudet för högt. Men hon har börjat gå bra så snart tar jag bort gramanen. Skulle det inte funka kommer jag köpa goguetyglar för det är den jag anser vara snällast.

Åh, den sidan minns jag! Satt en kväll och läste igenom allt som stod där, verkligen tänkvärt. Men jag kände att det var så mykt negativt om bett och allt vad det var... så jag visste varken ut eller in efteråt. Men man förstår iaf grunden, vilket är det viktigaste. Jag tror man måste tänka efter lite själv, vilket den personen verkar ha gjort.

Ska läsa igenom den om hjälptyglarna. Tack för tipset!

Istället för att harva runt i ridhuset så kan man träna mycket under trevliga uteritter, kanske är det så att hon tycker det är roligare då också och blir mer intresserad av att jobba. Har själv svårt för att träna och åter träna markarbete i manegen utan gör det hellre under en uteritt.

Har precis börjat att ge min Hbl val som måste lägga på hullet luzern pellets, vi har mycket bra proteinvärden på ensilaget men trots det så har han inte lagt på sig så mycket trots ökad mängd. Frågade personalen i butiken där jag köper mitt foder om vad jag skulle kunna ge och de tyckte att jag skulle testa luzern pellets. Frågade om det inte blev för mycket protein då men de sa att det krävs en hel del för att det ska bli skadligt.

Lycka till med all träning.

Jo, men bettets inverkan läste jag och vad jag förstått (av alla engelska ord :eek:) så var det bra med tredelat bett och gärna järnbett. Men man ska nog inte läsa så mkt om bett, hon förklarar hur dessa bett funkar o så. Att det kan upplevas negativt förstår jag eftersom bett egentligen är något onaturligt för hästen att ha i munnen ;)

Hoppas du hittar en bra lösning både med fodret och ridning :) Som carro ovan sa - det krävs en enorm mängd protein för att det ska skada hästen, enligt vad jag lärt mig är det tredubbelt så mkt protein enligt beräkning som man ska ha som gräns. Alltså kan du ge mer protein :)

Jag rider min häst på tredelat. Men det är bara för att jag tycker att det är snällare än tvådelat! Det tvådelade böjer sig uppåt i hästens gom och kan göra ont. Medans det tredelade inte gör det. Men jag skulle aldrig sätta en orutinerad ryttare på det bettet, eftersom det är mycket skarpare.

Muppia: Jaså, är det en chabon:)

En tanke förutom alla de bra tips du fått är att hästen väl är rätt gammal om jag minns rätt. Är den inte f. 91? Har den väl tappat lite av ngn anledning så är det så klart svårare att få den att bygga upp musklerna igen. Naturligtvis inte omöjligt men du får kanske accpetera att hästen har passerat sin fysiska höjdpunkt.

Detta innebär ju inte att man ridmässigt skulle ha nått sin höjdpunkt, tror jag har sett nån film när ni hoppade o då såg det väldigt fräscht ut, men att hästen börjar ändra sitt utseende nu är nog oundvikligt.

Lycka till!:)

Ja, chambon heter det :) Jag tycker det är ett bra hjälpmedel.

På sidan jag nämnde så visar det hur tvådelat åker upp i gommen, det såg inte bekvämt ut, finns även mkt o läsa om sadeln också.

Jag skulle aldrig rida på tvådelat om jag inte måste, tredelat blir det!

Till ts: om det stämmer med att din häst är lite äldre nu, så kan det också bero på åldern, ge mer protein, det kan de äldre hästarna behöva, samt gärna mer energi också. Lusern är ett bra tillskott och så de andra proteinfoder. Att förvänta sig värsta muskelbyggnad är nog inte mycket o hänga i julgranen men jag tror nog att lite muskler kan hästen sätta.
Jag har en kompis här, som har en häst som är tunn och omusklad, hon har lite likadana problem i ridningen men hästen hoppar jättebra. Jag ska få prova rida den, kanske kan få en känsla av hur läget ligger till. Jag har tipsat henne om goguetyglar också. Hon har provat flera olika bett men har alltid fått byta eftersom den lyckats komma förbi bettet om man säger så. Hon ger en hel del mat till hästen men den är kräsen och äter inte allt, så hon har det knepigt. Jag tänker på henne när jag läser den här tråden.
Om du ska ge lite mer protein, vänta 1-2 månader innan du ser resultat. Det tar lite tid. Men jag tror att det blir bra till slut :)

Mitt tipps är att rida ut mycket i ojämn terräng och trava mycke i långa backar, gärna en och annan galopp uppför också. Skritta i ojämn terräng uppåt för att bygga muskler så att hon orkar bära sig i dressyren. Rid för instruktör så att du förhåller dig rätt mellan hjälperna hela tiden :)

Sluta snacka om era hjälptyglar! Alla hästar går att rida i rätt form utan hjälptyglar om ni från början ser till att de är rätt musklade för arbetet och om NI har rätt kunskap för att rida dem.

Vad är en fast martingal? Vad gör den för nytta? Är du verkligen allvarlig med det där med gramanen? Har svårt att tänka mig att det finns några fördelar med att tvinga ner hästen på tygeln.... det är inte min grej. Hästen ska söka sig framåt som ett svar på bra ridning.. Inte genom tvång...

jag menar inte att hon skall ha den genom att tvinga hästen. ha den som en hjälp att få hästen att förstå att den är bätre att ha huvudet där ryttan vill ha de när den skall arbeta.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen såg trevlig ut, men håller huvudet alldeles för högt för det mesta och sänker därmed ryggen och har bakbenen i Danmark, stundtals tillåts hon att slappna av och sänker då huvudet och jobbar lite med ryggen och bakbenen. Jag skulle nog jobba med att få denna häst att slappna av och komma fram till handen på ett avslappnat sätt och därmed säknka sitt huvud, höja ryggen och trampa in med bakbenen under sig.
Glöm alla hjälptyglar, de (speciellt graman) skulle nog idet här fallet enbart leda till att hästen spänner sig mer och knäpper av i nacken, utan att jobba med vare sig rygg eller bakben.

Romanique: Vart hästen har huvudet spelar egentligen igen roll, huvudet hamnar där det ska vara när hästen jobbar korrekt med bakben och rygg.

Annars är det väl för TS att ut och klättra som gäller

Herregud, jag är SÅ otroligt trött på dessa diskutioner om hjälptyglar. :eek:

Saken är den att allt handlar om HUR du andvänder den. du akn likaväl få en häst i handen som att få den att hotta rätt form.
jag rider MKT häst och känner bl a Romanique här ovan. Och kan ju säga att hon inte sitter och trimmar sin häst iform med hjälp av en graman. Gramanen kan göra lika mkt skada som nytta men har du själv kunskapen om hur du ska använda den så kan den göra gott. Rider en 5åring som gärna vill dyka lite och gå med nästan under hand och gramanen kan hjälpa henne att hitta upp och få upp formen lite.

Det övriga med arbete med rätt form är hr du vill akrivera dina muskeler i rygg och rumpa. Därför är det posetivit att du rider i en lite varierad form för att variera muskelarbetet. har ett ex. på en tjej som red sin häst väldigt högt i form och ahn fick till slut rätt ont i musklerna och satte inte muskeöer på övre länden/korsryggen. Så jag tycker att man ska kunna hitta en form där du varierar arbetet.

Klart du bygger muskler utan att din häst går i form. I så som klättring och cavaletti arbete, även där handlar det om VILKa muskler du vill komma åt.

Jajja, nu kommer jag väl få halva hopp buke på mig men så här anser jag!

Hästen såg trevlig ut, men håller huvudet alldeles för högt för det mesta och sänker därmed ryggen och har bakbenen i Danmark, stundtals tillåts hon att slappna av och sänker då huvudet och jobbar lite med ryggen och bakbenen. Jag skulle nog jobba med att få denna häst att slappna av och komma fram till handen på ett avslappnat sätt och därmed säknka sitt huvud, höja ryggen och trampa in med bakbenen under sig.
Glöm alla hjälptyglar, de (speciellt graman) skulle nog idet här fallet enbart leda till att hästen spänner sig mer och knäpper av i nacken, utan att jobba med vare sig rygg eller bakben.

Romanique: Vart hästen har huvudet spelar egentligen igen roll, huvudet hamnar där det ska vara när hästen jobbar korrekt med bakben och rygg.

Annars är det väl för TS att ut och klättra som gäller

Låter bra, men skulle du kunna specificera dig lite hur jag ska få henne att slappna av, hon stretar alltså verkligen in i det sista. Hon har framåtbjudning, det är inga problem, men fram till bettet vill hon absolut inte. Jag kan göra perfekta övergångar från skritt till galopp men hon är inte i form på något sätt...

Jag rider på tredelat oftast, ibland på rakt gummibett (AM) Har provat bettlöst o det funkade bra, fast det åkte åt sidan så att hon fick ett litet sår... så jag måste ha ett ludd och då funkade det inte alls lika bra eftersom mycket av kontakten försvann... =/

Jag skulle nog göra mycket övergångar i alla gångarter, skritt-halt, skritt-trav, trav-galopp, skritt-galopp och var noggrann i övergångarna att hon har mjukt stöd på bettet, vid övergångar/halt dra inte bara i tyglarna, använd ditt säte alltså både som broms och gas.

När detta funkar med små hjälper och hon tar ett stöd kan du prova med att göra öppna, sluta eller skänkelvikning, sidvärtsrörelser är alltid lösgörande, passa bara att hon är rak (i skänkelvikningen, i öppna sluta ska hon vara ställd) och inte springer ifrån arbetet.
Sen tänk på att hela tiden även aktivera hennes hjärna, sitt inte och nöt samma hela tiden, variera dina övningar. (annars är risken stor att även man själv kör fast och ger upp)

Om jag ska vara ärlig är jag skitdålig på att förklara men jag tror att om du lägger in din tråd på dressyrforumet så kommer du att få mycket hjälp och de är bättre på att förklara än mig.

Senast ändrad:

Ett litet tips är att ge henne lite E-vitamin också som gör att de har lättare att muskla sig...

E-vitaminet bygger inte musklerna i sig, däremot gör det att slaggprodukter i form av mjölksyra o. dyl. forslas bort snabbare och på så sätt underlättar uppbyggnaden. Då borde dock samtidigt fodras med selen som gör att E-vitaminet lättare tas upp. Tokosel funkar utmärkt (då skippar du e-vit), köps på Apoteket och fodras med 1 gång/vecka.

Proteiner är också bra vid muskeluppbyggnad precis som en stor del B-vitaminer.

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 588
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 825
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025