Ang. muskler, film - kommentarer?

Sv: Ang. muskler, film - kommentarer?

E-vitaminet bygger inte musklerna i sig, däremot gör det att slaggprodukter i form av mjölksyra o. dyl. forslas bort snabbare och på så sätt underlättar uppbyggnaden. Då borde dock samtidigt fodras med selen som gör att E-vitaminet lättare tas upp. Tokosel funkar utmärkt (då skippar du e-vit), köps på Apoteket och fodras med 1 gång/vecka.

Proteiner är också bra vid muskeluppbyggnad precis som en stor del B-vitaminer.

Är tokosel någon blandning av e-vitamin och selen? Vad är selen? Hurkommer det sig att tokosel köps på apoteket? Är det något speciellt man får utskrivet av vet. eller så?

E-vitaminet bygger inte musklerna i sig, däremot gör det att slaggprodukter i form av mjölksyra o. dyl. forslas bort snabbare och på så sätt underlättar uppbyggnaden. Då borde dock samtidigt fodras med selen som gör att E-vitaminet lättare tas upp. Tokosel funkar utmärkt (då skippar du e-vit), köps på Apoteket och fodras med 1 gång/vecka.

Proteiner är också bra vid muskeluppbyggnad precis som en stor del B-vitaminer.

Oj,oj,oj måste bara säga att när man börjar exprimentera med mineraler måste man verkligen veta vad man gör! (Menar inte att jag utgår från att du inte vet.) Selen kan i för höga doser vara extremt skadligt för hästen! Kolla alltid upp med expertis innan du gör något själv!

ja, vissa vitaminer är fettlösligt, bland annat E-vitamin. Jag skulle aldrig rekommendera någon att ge E-vitaminer eller dylikt, endast proteintillskott som rekommendation enligt mig.

och till andra - hjälptyglar är inte till för att tvinga ner hästen i formen, de är TILLFÄLLIGA lösningar vilket många verkar ha missat? Jag rider på graman men det betyder inte att jag har gramanen kort. Och alla som använder hjälptyglar på ett fel sätt är såklart skadligt. Jag utgår från att TS ser till att få hjälp och jag tror nog att TS kan se vad som funkar och inte funkar samt hur bra hjälptyglar är.

Vissa hästar går inte i form på grund av att de inte orkar och om man sitter o nöter utan resultat länge tycker jag att det är OK att ta hjälp av hjälptyglar i FÖREBYGGANDE syfte, ingenting annat. Samt så som någon sa, rid mkt i terräng.
Hästen behöver inte ha den värsta GP-formen men den ska kunna gå någorlunda lågt med huvudet och ta stöd på bettet.

TS. på tal om att ta stöd på bettet, hon kanske inte vågar ta stöd på det? kanske prova andra tränsbett än det du använder. Jag har tredelat till mitt sto och jag provade igår och idag novabettet och gud det var skillnad. Jag ska växla mellan de två eftersom hon funkar rätt bra. Så testa gärna olika bett, bland annat järnbett som ska gott eftersom det rostar. Mitt sto tycker att det är okej, hon HATAR bett annars ;)

Oj,oj,oj måste bara säga att när man börjar exprimentera med mineraler måste man verkligen veta vad man gör! (Menar inte att jag utgår från att du inte vet.) Selen kan i för höga doser vara extremt skadligt för hästen! Kolla alltid upp med expertis innan du gör något själv!

yep selen är giftigt om man ger/tar för mkt, vad jag menade med det där är att på lantmännen (granngården) säljs det både E-vit och E-vit med selen i och då är det att föredra selenblandningen.

Ja Tokosel är en blandning av selen och e-vitamin här är en länk till FASS djur, där kan du läsa om den. Jag vet faktiskt inte varför den säljs på apotek men det är receptfritt. Kan tänka mig att denna blandningen är starkare än vanliga e-vit och har därför en bättre effekt, kostar dock därefter tror det är 400kr/burk som då räcker i ett par, tre månader.

Här kan du läsa om selen.

Ett bra foder är viktigt om man vill bygga muskler. På torsholma har vi ett toppenhö vilket är en bra början. Hur mycket ensilage får hon?

Eventuellt kan du prova att ge lite lusern som innehåller mycket protein. (Vilket jag fått tips om och ska börja göra, för att få upp kvoten ännu mer).

:p

/Alex

ja, lusern har proteiner kan man säga! förra ponnyn åt silage med mycket protein, och sen började vi med lusern också, så det blev massa med proteinknölar :( haha, så det är iaf proteiner i!!

Nixa och muppia

Angånde fodring med selen och e-vit, så måste man ge ganska så mkt för mkt för att det ska vara skadligt (gäller då alltså även selenet som ju är giftigt i sig). Kan man bara läsa så står faktiskt fodringsanvisningar på förpackningen (kan inte för mitt liv förstå varför ngn skulle förbise dem och fodra lite som man tycker).

Ja, i sådant fall är det ju inte bra att fodra med för mkt protein. Hur Hur hög kvot stod hästen på då?

det som står på burken tar ju inte direkt nån hänsyn till vilka värden som finns i fodret de redan fått? det är därför man ska vara försiktig. det är det jag tänkte på, att man ska vara försiktig med e-vit (det är SÄLLAN en häst verkligen behöver extra e-vitamin) och selen. Tillskottsfodrar man ska man kolla över foderstat och checka så att man vet att man kan ge utan att det blir för mkt sånt.

Alltså, hon får ca 10-12kg hösilage varje dag, och med havre+betforgivan ska det inte fattas protein utan snarare vara lite för mykt... Foderstatsprog. klagar på att det är för lite fosfor men de kvoterna anges ju inte i analysen så jag kan ju inte skriva in ngt... finns det ngn standard för det?

På foderforumet tyckte de att hon såg ut att ha proteinbrist men det kan inte vara så eftersom hon får i sig mer än tillräckligt enl. foderstaten. Men vad jag har gjort nu är att jag har köpt linfröolja som jag ska ge, den innehåller ju e-vit. också så då får jag två (möjligtvis tre) bra effekter i ett.

(Så det är fler från torsholma som hänger här.. ? :P )

TS. på tal om att ta stöd på bettet, hon kanske inte vågar ta stöd på det? kanske prova andra tränsbett än det du använder. Jag har tredelat till mitt sto och jag provade igår och idag novabettet och gud det var skillnad. Jag ska växla mellan de två eftersom hon funkar rätt bra. Så testa gärna olika bett, bland annat järnbett som ska gott eftersom det rostar. Mitt sto tycker att det är okej, hon HATAR bett annars ;)

Novabett, vad är det? Rider på tredelat och det är väl det hon går näst bäst på eller vad man nu ska säga. Det hon tar stöd på lättast är ett rakt gummibett (AM) Så jag varierar mellan de två. Har provat tvådelat och rakt bett i rostfritt stål, hon ogillade båda dessa..

Någon nämnde järnbett, är det ngt speciellt med smaken eller något som gör att de brukar vara omtyckta?

Alltså, hon får ca 10-12kg hösilage varje dag, och med havre+betforgivan ska det inte fattas protein utan snarare vara lite för mykt... Foderstatsprog. klagar på att det är för lite fosfor men de kvoterna anges ju inte i analysen så jag kan ju inte skriva in ngt... finns det ngn standard för det?

På foderforumet tyckte de att hon såg ut att ha proteinbrist men det kan inte vara så eftersom hon får i sig mer än tillräckligt enl. foderstaten. Men vad jag har gjort nu är att jag har köpt linfröolja som jag ska ge, den innehåller ju e-vit. också så då får jag två (möjligtvis tre) bra effekter i ett.

(Så det är fler från torsholma som hänger här.. ? :P )

Det är Alexandra, med Yawarro. :D:bump:

Det du kan göra är att sätta henne på en högre kvot, kanske behöver hon mer protein än "medelhästen" och som någon annan sagt, kanske även mer energi. 10-12 kg ensilage är inte särskilt mycket så jag tror absolut du kan öka något kilo till, så länge hon får mycket grovfoder och inte bara massa kraftfoder.
Ger du henne mineraler? Eftersom vi inte har något värde på mineraler i ensliaget ger jag 2 dl mineraler.

Andra tips om du vill bygga muskler är ut och klättra! Vi har ju en jättebra backe där precis över vägen! Annars upphöjda cavaletti, studshoppning osv.
Lycka till! :)

Novabett, vad är det?

Någon nämnde järnbett, är det ngt speciellt med smaken eller något som gör att de brukar vara omtyckta?

Novabett är ett rakt bett i plast eller ja, latex har jag för mig. Vet inte riktigt, men inte är det gummi iallafall. JÄTTEBRA, mitt sto gillar bettet. Jag vet att novabett är ett omtyckt bett, många har rekommenderat det. Jag lånar ett så länge men kommer definitivt köpa ett eget.

Även jag som nämnde järnbett då jag använder det på mitt sto, tredelat järnbett med kopparmittdel. Ökar salivutsöndring, får hästen att suga på bettet eftersom järn rostar och rost smakar sött vilket många hästar brukar tycka det är gott :) Hon tuggar o suger som aldrig förr tycker jag, massa med saliv kommer ut också. Bettet jag använder heter sötmalmsbett och är allt annat än rostfri, det är väldigt rostigt nu och det blir bara bättre tycker min lilla pålle :)

I Sverige har vi bara selenfattiga jordar och får således inte i oss tillräckligt av detta genom grödor och säd. Om hästen har problem med att sätta muskler behöver den troligtvis hjälp med detta eller är den sjuk, i TS fall är hästen antagligen inte sjuk utan kan behöva lite hjälp med att underlätta själva uppbyggnaden och då är E-vit ett bra hjälpmedel. Man ska alltid se över foderstaten om du frågar mig.

Senast ändrad:

Det är väl inte det att det rostar som hästarna gillar, utan just att sötmalmen smakar, ja sött. Prova själv, koppar smakar också annorlunda, själv har jag provat de där betten som påstås smaka äpple, jag tuggade och sög på det ett tag, men ingen äpplesmak kom fram, bara båg alltihop.

Är det bara jag som provar sakerna på mig själv innan hästen utsätts för dem?

Hitills är fenylbutazon det vidrigaste jag smakat på. Mineraler är inte jättegott heller.

Det är väl inte det att det rostar som hästarna gillar, utan just att sötmalmen smakar, ja sött. Prova själv, koppar smakar också annorlunda, själv har jag provat de där betten som påstås smaka äpple, jag tuggade och sög på det ett tag, men ingen äpplesmak kom fram, bara båg alltihop.

Är det bara jag som provar sakerna på mig själv innan hästen utsätts för dem?

Hitills är fenylbutazon det vidrigaste jag smakat på. Mineraler är inte jättegott heller.

Haha, jag har faktiskt också sugit på AM bettet!! Men ja kände fan inget heller :rofl: Har smakat det mesta i hästfoderväg. Bla sånt där äckligt pulver (minns ej vad det var men det va typ beigt till färgen) Skulle dock inte smaka nån butta :P haha hur kom du på det? Jag har däremot käkat lite av pållans B-vitamin, (den rosa varianten, hon älskar den, o den är ju jäkligt god såå... sliskigt söt :angel: )

Är sådana bett dyra eller svåra att få tag i, eller alltså varför lånar du ett? :P

Senast ändrad:

Jasså, det är du! :P Jag kopplade inte riktigt när du skrev Alex förut men nu så!

Japp hon får extra mineraler. Vene direkt hur mykt, jag minns inte.. :o Pappa ska räkna på en ny stat imorgon (hoppas jag) så att vi får ordning på det hela och kan räkna bort fodret i problematiken. =)

(den rosa varianten, hon älskar den, o den är ju jäkligt god såå... sliskigt söt :angel: )

jamen visst är den go'. Kan ta mig en slutt när jag är trött ochs ka träna etc. Himla go är den iallafall så jagh kan verkligen fatta att dom gillar den.

Har dock smakat på Chervinal (typ blandning av massa vitaminer, soya färgad är den.) Och inget jag rekomenderar, efter det så slutade jag att smaka på allt. Jag ahr dock bara stoppat in ett bett i munnen när jag försökt värma det och inte händerna funkat :P (inget varmvatten då)

Jag smakade på buttan när min ena häst vägrade äta det fast det var utblandat i betfor, vi var tvungnas att hälla i socker också för att hon skulle äta, jag var ju givetvis tvungen att kolla hur äckligt det var.l

men jag håller med om att de rosa b-vit är jättegoda...

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 507
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar