Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

en väninnas häst va lite som zelda... och dte visade sig att den hade ont i korset och bakknä.
Inte sagt att det behöver va just det, men något som inte direkt syns eller märks av blotta ögat eller när man klämmer.

Skulle kunna vara nått liknande. Tror att det kan var dags för min 18-åriga tant att bli uppkollad. Vill ju självklart hitta vad det sitter i så vi kan lösa det!
Tack så mycket! :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag skulle kolla om ponnyn har ont, röntga rygg och dubbelkolla med sadelutprovare om sadeln ligger rätt. Tandläkare är också
viktigt att kolla upp, det kan finnas sår som gör ont, även om man inte ser det eller alltid känner det när man rider. Om allt det
här är OK så går man vidare med massör/ET t.ex.

Hjälper inte det.

Ja då är det ett ridproblem. Min ponny är en lat sak, förr tyckte hon att det bästa var att stanna och vägra gå/stegra.
Nu sticker hon istället. NEJ, hon har inte ont (Vi kollar henne regelbundet på klinik även om hon känns 100% frisk. :)) Hon hade en måttsydd
sadel, utrustning som passar och så vidare, röntgad i allt utom hals och huvud...

Hon är helt enkelt lat och när hon kommer mellan hand och skänkel och jag stänger alla dörrar utom den "dörren" som betyder gå rakt fram,
jag då kan hon dra iväg i t.ex. slängtrav... Jag har det på film, men visar jag upp det här så får jag väl höra hur felriden/halt/ont min häst har.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag skulle kolla om ponnyn har ont, röntga rygg och dubbelkolla med sadelutprovare om sadeln ligger rätt. Tandläkare är också
viktigt att kolla upp, det kan finnas sår som gör ont, även om man inte ser det eller alltid känner det när man rider. Om allt det
här är OK så går man vidare med massör/ET t.ex.

Hjälper inte det.

Ja då är det ett ridproblem. Min ponny är en lat sak, förr tyckte hon att det bästa var att stanna och vägra gå/stegra.
Nu sticker hon istället. NEJ, hon har inte ont (Vi kollar henne regelbundet på klinik även om hon känns 100% frisk. :)) Hon hade en måttsydd
sadel, utrustning som passar och så vidare, röntgad i allt utom hals och huvud...

Hon är helt enkelt lat och när hon kommer mellan hand och skänkel och jag stänger alla dörrar utom den "dörren" som betyder gå rakt fram,
jag då kan hon dra iväg i t.ex. slängtrav... Jag har det på film, men visar jag upp det här så får jag väl höra hur felriden/halt/ont min häst har.

Är absolut värt att se över henne. Tvivlar på att hon har några större skador direkt då hon endast gör detta beteende med mig. Ska även se över sadeln :) Vi var hos tandläkaren för drygt 1 månad sedan så hon är fin i munnen nu. Inga bekymmer med det. Har ett ''medium'' som vi ska kontakta men allt som kan göras ska göras för att hon ska må bra, självfallet!
Känns som att din häst är som min. Zelda var super lat, gick inte framåt osv nu sticker hon och taktar istället.
Tydligen har många här svårt att förstå att hästar faktiskt kan var lata och envisa och detta är inte alls ett ovanligt beteende. Känner att jag ångrar att jag överhuvudtaget la upp någon film för folk är så oerhört omogna och väljer att kommentera de istället för att vara hjälpsamma. Är övertygad om att din häst också bara är så i grund och botten utan att vara halt eller felriden ;)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Vad bra att du tänker se över henne! Men jag gissar på att du kan skippa "medium" och dylikt, jag tror att yrkesfolk kan komma fram till en bättre
slutsats rörande vad som är fel på hästen eller vad det är för slags ryttar/ridproblem ni har. :) Du kanske kan prova att rida för en annan tränare
något pass för att få nya ögon? Min egen tränare (landslagsledare) tar gärna hjälp av andra tränare med sina elever och skickar iväg sina elever till
olika Grand Prix ryttare, t.ex. Peter Markne för att få lite nya tips.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Vad bra att du tänker se över henne! Men jag gissar på att du kan skippa "medium" och dylikt, jag tror att yrkesfolk kan komma fram till en bättre
slutsats rörande vad som är fel på hästen eller vad det är för slags ryttar/ridproblem ni har. :) Du kanske kan prova att rida för en annan tränare
något pass för att få nya ögon? Min egen tränare (landslagsledare) tar gärna hjälp av andra tränare med sina elever och skickar iväg sina elever till
olika Grand Prix ryttare, t.ex. Peter Markne för att få lite nya tips.

Äsch lika bra att prova precis allt när jag ändå är igång. Om inte annat kan jag få mig ett gott skratt när hon kommer med något angående ponnyns förflutna eller så :D

Jag ska träna för Peter Nordlander imorgon. Han bor i Florida. Jag vet inte så mycket om honom men det ska bli mäkta intressant allafall. Låter som en väldigt bra tränare du rider för! Är det Bo Jenå? Jag var på clinic för honom för någon vecka sedan och jag tyckte han verkade ha ett sunt tänkande :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Det är en fd. landslagsledare för ponny. Kan PMa om du är superintresserad... ;)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Låter som att du har kunniga tränare runt dig och dte är kanon. Jag är säker på ni kommer lösa detta.

Hade det vart min ponny skulle jag haft som plan att först som sagt kolla igenom hela ponnyn ordentligt,inkl. tänder och sadel.

Om det verkligen inte är ngt fel så antar jag att det bara är att kämpa på. Jag skulle avvakta med lösningar till problemet att hon drar ute tills hon är kollad.

Hur ser foderstaten ut förresten? Tänkte på vitaminer etc. så hon får tillräckligt
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Hej Agnes! Kul att se dig här, som du kanske märkt får man vara lite försiktig med vad man visar för det blir gärna livat ;) Jag känner ju dig lite mer än övriga i tråden så jag tänkte delge mina tips utifrån vad jag sett. Först och främst tycker jag inte du ska känna dig " skyldig " på något sätt för att Zelda blivit avtrubbad och svår. Jag anser att det blivit fel från början för dig. Du har gjort allt enligt regelboken vad gäller utprovare, tränare och veterinär. Men jag kan tycka att du fått helt fel hjälp, men att man som 12åring inte ifrågasätter sin tränar är ju långt ifrån konstigt. Starkt att du bytt nu dock.

Till att börja med tror jag Zelda tröttnade på att försöka och gå framåt när du red för Karin. Att sätta en graman på en häst som redan har svårigheter att gå framåt för att lära dig " var huvudet ska vara " är helt uppåt väggarna. Innan dess var hon väl ganska pigg och arbetsvillig emellanåt?

Sedan sadeln. Jag tycker att ni ska kolla upp den hos en mer välkänd utprovare. Om man behöver 2-3 paddar ligger den inte på rätt häst. Maja var ju med när ni provade ut den och hon som sett mer än mig tycker nog också att den inte ligger optimalt. Flyttar sig fram efter ridning osv.

Sedan säger jag som de andra, arbetet måste bli roligt igen. Och dit är det nog lättast att komma om man bara skiter i det här med form och skolridning ett tag. Rid ut och lattja, ha bara kul. Hoppa tycker hon ju är jätteroligt, det kanske du kan göra lite då och då? Om hon börjar tycka om att arbeta och jobba så kommer hon vilja det också.

Ps. Kul att du kanske kommer till oss i sommar!
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Låter som att du har kunniga tränare runt dig och dte är kanon. Jag är säker på ni kommer lösa detta.

Hade det vart min ponny skulle jag haft som plan att först som sagt kolla igenom hela ponnyn ordentligt,inkl. tänder och sadel.

Om det verkligen inte är ngt fel så antar jag att det bara är att kämpa på. Jag skulle avvakta med lösningar till problemet att hon drar ute tills hon är kollad.

Hur ser foderstaten ut förresten? Tänkte på vitaminer etc. så hon får tillräckligt

Förhoppningsvis är det bara någon konstig grej hon har fått för sig för det är inte likt henne. Ska såklart kolla upp henne ifall något är fel.
Vårt hö är inte analyserat och då blir det svårt att jämna upp med det som hon behöver.
Hon får 8 kg hö om dagen. 2 kg morgon, 2 kg lunch, 2 kg middag och 2 kg kväll. Sedan får hon 4 dl hippobas morgon och kväll samt 1 dl miner på kvällen och 1 msk kalk varje fredag :) Vid pälssättning brukar hon även få B-vitamin. Hon har saltsten i boxen också. Kan tänkas att det fattas något där.. Vad tror du?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

TS, flera andra som svarat i tråden har gissat att det är ridningen som är problemet. Och det är ju möjligt - vissa hästar kräver helt enkelt en duktigare ryttare än ägaren är. Men jag skulle vilja börja fundera i en annan ände. Först, som många har skrivit, måste man förstås utesluta att hästen har ont nånstans. Det du beskriver låter lite som att hästen flyr. Det kan vara något som gör ont (bettet? Har du kollat tänderna?) eller att hon helt enkelt inte känner sig helt trygg med dig som ledare. Just det du beskriver att hon vill springa hem om ni rider ut låter som flockbundenhet. Och det problemet kommer du inte först och främst åt med bättre ridning, utan med att träna ledarskap och börja på marken. Det finns många väldigt enkla saker man kan göra för att bli en bättre ledare för sin häst. Skaffa en bok om horsemanship. Spendera mer tid med din ponny utan att du rider. Ta promenader tillsammans, se till att du bestämmer när ni stannar, svänger, betar, vänder osv.

Hoppas att det ordnar sig för er!
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Fast att utgå från filmen behöver inte vara helt omotiverat.
Även om du har blivit en mkt bättre ryttare nu, så kan du ju ha stört hästen så pass mkt DÅ att den tillslut tröttnat på dig och då börjar "bråka".
Har du fått bukt med ditt hand och sitsproblem? I ett av inläggen du skriver låter det som att din hand fortfarande är ostabil?
Nu vet jag inte hur du gör med handen nu men att "röra på handen för att hästen biter sig fast" innebär inte att man ska såga eller dra. Det ska inte synas att man gör det, det ska bara kännas.

Att en häst kan vara lite bångstyrig har du ju absolut rätt i, men såna saker beror ju alltid på den som styr, så att säga. Det är ju ett nytt problem, alltså något som du själv har varit med och påverkat.

Och nej jag skriver inget för att klanka ner på dig, jag skriver det för att ge input i var problemet kan ligga.
Jag har också brister men jag är medveten om vilka det är och hur de påverkar hästen.
Om man får ett nytt problem, eller om ett gammalt problem kommer tillbaka (och det inte är något fel på hästen) så gör man som ryttare något fel, så är det bara. Det gäller både dig och mig och alla andra i den här tråden.
Då är det jätteviktigt att kunna vara självkritisk och snabbt ta reda på VAD man gör fel och HUR man kan åtgärda det.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Man kan inte ha någon som helst aning om något saknas om du inte har en analys på fodret, tyvärr. Men du kanske
kan ta en analys, det är inte allt för dyrt och kan säkert hjälpa din häst i längden. :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Hej Agnes! Kul att se dig här, som du kanske märkt får man vara lite försiktig med vad man visar för det blir gärna livat ;) Jag känner ju dig lite mer än övriga i tråden så jag tänkte delge mina tips utifrån vad jag sett. Först och främst tycker jag inte du ska känna dig " skyldig " på något sätt för att Zelda blivit avtrubbad och svår. Jag anser att det blivit fel från början för dig. Du har gjort allt enligt regelboken vad gäller utprovare, tränare och veterinär. Men jag kan tycka att du fått helt fel hjälp, men att man som 12åring inte ifrågasätter sin tränar är ju långt ifrån konstigt. Starkt att du bytt nu dock.

Till att börja med tror jag Zelda tröttnade på att försöka och gå framåt när du red för Karin. Att sätta en graman på en häst som redan har svårigheter att gå framåt för att lära dig " var huvudet ska vara " är helt uppåt väggarna. Innan dess var hon väl ganska pigg och arbetsvillig emellanåt?

Sedan sadeln. Jag tycker att ni ska kolla upp den hos en mer välkänd utprovare. Om man behöver 2-3 paddar ligger den inte på rätt häst. Maja var ju med när ni provade ut den och hon som sett mer än mig tycker nog också att den inte ligger optimalt. Flyttar sig fram efter ridning osv.

Sedan säger jag som de andra, arbetet måste bli roligt igen. Och dit är det nog lättast att komma om man bara skiter i det här med form och skolridning ett tag. Rid ut och lattja, ha bara kul. Hoppa tycker hon ju är jätteroligt, det kanske du kan göra lite då och då? Om hon börjar tycka om att arbeta och jobba så kommer hon vilja det också.

Ps. Kul att du kanske kommer till oss i sommar!

Men vad trevligt med lite folk man känner! Haha jo jag märkte det. Blir inte mycket mer av buke för min del..

Jo vi fick en ganska seg och trög start det håller jag med om och under perioden jag red för Karin var nog det värsta jag varit med om. Zelda har väl aldrig varit riktigt pigg och arbetsvillig men inte blev det bättre av den sorts träning heller. Hon la all skuld på Zelda vilket är fel och oacceptabelt därför tycker jag att Victoria är toppen!

Sadeln sitter relativ bra när jag har gelépaddarna under och den låg bra då jag provade den men när den sedan satte sig så började den glida runt mer. Kan ju vara bra att kolla upp den också. Ska försöka ta och busa ännu lite mer. Förhoppningsvis kommer gamtanten att tycka det är lite roligt allafall. Tänkte börja hoppa så fort det blir grus på banan. Har inte velat hoppa när det varit snö, jag är ju så rädd. Haha! :D

Tydilgen var det bara nått AB hade hittat på själv så tydligen var okej att stå kvar men vi vet ännu inte hur det blir. Hade på sätt och vis varit lite trevligt att fått umgås med felfri ;)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Ja kolla det! Bra att få fler synvinklar på saker och ting, särskilt sadlar. Bra att du planerar att hoppa också, din kanske kan lära min. Sedan vet jag inte vem AB är, tänker på annabell. Sedan helt OT, jag har Nappe hela helgen så ska vi rida ut och fräsa runt lite? Smsa mig isåfall!
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Fast att utgå från filmen behöver inte vara helt omotiverat.
Även om du har blivit en mkt bättre ryttare nu, så kan du ju ha stört hästen så pass mkt DÅ att den tillslut tröttnat på dig och då börjar "bråka".
Har du fått bukt med ditt hand och sitsproblem? I ett av inläggen du skriver låter det som att din hand fortfarande är ostabil?
Nu vet jag inte hur du gör med handen nu men att "röra på handen för att hästen biter sig fast" innebär inte att man ska såga eller dra. Det ska inte synas att man gör det, det ska bara kännas.

Att en häst kan vara lite bångstyrig har du ju absolut rätt i, men såna saker beror ju alltid på den som styr, så att säga. Det är ju ett nytt problem, alltså något som du själv har varit med och påverkat.

Och nej jag skriver inget för att klanka ner på dig, jag skriver det för att ge input i var problemet kan ligga.
Jag har också brister men jag är medveten om vilka det är och hur de påverkar hästen.
Om man får ett nytt problem, eller om ett gammalt problem kommer tillbaka (och det inte är något fel på hästen) så gör man som ryttare något fel, så är det bara. Det gäller både dig och mig och alla andra i den här tråden.
Då är det jätteviktigt att kunna vara självkritisk och snabbt ta reda på VAD man gör fel och HUR man kan åtgärda det.

Tycker att det låter otrovärdigt de du skriver om att den bråkar nu för att jag störde den förr.. Men visst jag köper det.
Jag har absolut inte ostabila händer nu och har aldrig påstått det. Det du skriver här: ''Nu vet jag inte hur du gör med handen nu men att "röra på handen för att hästen biter sig fast" innebär inte att man ska såga eller dra. Det ska inte synas att man gör det, det ska bara kännas. ''
För det första så sågar jag inte och jag drar inte heller. Vad du fått det ifrån har jag ingen aning om. Du utgår fortfarande från filmen och det jag inte kan förstå är vad du vill få fram genom att påstå att jag sågar? Tycker inte det var en input att ligga och gräva i min ridning för 2 år sedan.
Det är okej att såga så länge det inte syns bara det känns? Spelar det då någon om det syns eller inte? Det är fortfarande lika oacceptabelt och det däremot kan jag inte köpa!

Jag är självkritisk och tar åt mig av det jag tycker låter vettigt och det tycker jag inte att det här gör, tack ändå! :D
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

TS, flera andra som svarat i tråden har gissat att det är ridningen som är problemet. Och det är ju möjligt - vissa hästar kräver helt enkelt en duktigare ryttare än ägaren är. Men jag skulle vilja börja fundera i en annan ände. Först, som många har skrivit, måste man förstås utesluta att hästen har ont nånstans. Det du beskriver låter lite som att hästen flyr. Det kan vara något som gör ont (bettet? Har du kollat tänderna?) eller att hon helt enkelt inte känner sig helt trygg med dig som ledare. Just det du beskriver att hon vill springa hem om ni rider ut låter som flockbundenhet. Och det problemet kommer du inte först och främst åt med bättre ridning, utan med att träna ledarskap och börja på marken. Det finns många väldigt enkla saker man kan göra för att bli en bättre ledare för sin häst. Skaffa en bok om horsemanship. Spendera mer tid med din ponny utan att du rider. Ta promenader tillsammans, se till att du bestämmer när ni stannar, svänger, betar, vänder osv.

Hoppas att det ordnar sig för er!

Ska kolla upp om hon har ont och även kolla upp sadeln. Vi var hos tandläkaren för drygt 1 månad sedan och allt det är fixat. Han berättade även för oss vilket bett han tyckte vi skulle ha och allt sånt funkar bra.
Jag tycker mer det känns som att hon inte respekterar mig än att hon är osäker på mig. hon vet att hon får bestämma och gör det väldigt gärna. Jag har svårt för att visa vad som är rätt och fel och tycker ofta synd om henne. Jag är extremt noga med allt som ska göra med henne så som mockning osv för att om det inte görs ordentligt tycker jag synd om henne. Hon har antagligen tagit på sig ledarrollen. Borde kanske börja med lite NH så hon lyssnar. Dock spenderar jag väldigt mycket tid med min ponny så jag tror inte det ligger i det heller.. :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Man kan inte ha någon som helst aning om något saknas om du inte har en analys på fodret, tyvärr. Men du kanske
kan ta en analys, det är inte allt för dyrt och kan säkert hjälpa din häst i längden. :)

Vi är två stycken som är uppstallade som är irriterade på att höet inte är analyserat och vi skulle säkert kunna lösa det utan problem. Blir till att slänga iväg ett sms och höra om hon är på :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag tycker mer det känns som att hon inte respekterar mig än att hon är osäker på mig. hon vet att hon får bestämma och gör det väldigt gärna. Jag har svårt för att visa vad som är rätt och fel och tycker ofta synd om henne. Jag är extremt noga med allt som ska göra med henne så som mockning osv för att om det inte görs ordentligt tycker jag synd om henne. Hon har antagligen tagit på sig ledarrollen.:)

Kör hårt! Jag tror att det är där du har problemet.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Ja kolla det! Bra att få fler synvinklar på saker och ting, särskilt sadlar. Bra att du planerar att hoppa också, din kanske kan lära min. Sedan vet jag inte vem AB är, tänker på annabell. Sedan helt OT, jag har Nappe hela helgen så ska vi rida ut och fräsa runt lite? Smsa mig isåfall!

Haha jo Zelda kan lära Fippel och ja det är Annabell... -.- Ska träna för Peter imorgon och tänkte mest skritta på söndag. Ska du rida något mer på honom? Du får gärna höra av dig så kan vi rida tillsammans. Blir oftast att jag rider själv då Johanna slutar senare än mig och My jobbar så konstigt :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 126
Senast: DizAngel
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp