Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Tycker att det låter otrovärdigt de du skriver om att den bråkar nu för att jag störde den förr..
Det är det inte, jag har sett det hända flera gånger.

Jag har absolut inte ostabila händer nu och har aldrig påstått det. Det du skriver här: ''Nu vet jag inte hur du gör med handen nu men att "röra på handen för att hästen biter sig fast" innebär inte att man ska såga eller dra. Det ska inte synas att man gör det, det ska bara kännas. ''
För det första så sågar jag inte och jag drar inte heller. Vad du fått det ifrån har jag ingen aning om. Du utgår fortfarande från filmen och det jag inte kan förstå är vad du vill få fram genom att påstå att jag sågar? Tycker inte det var en input att ligga och gräva i min ridning för 2 år sedan.
Du sågar hästen i munnen i halten på filmen, vilket du senare i tråden försvarar med att hästen biter sig fast (och jag påpekar att du gör fel genom att såga). Du skriver även till någon att denne kan ju få visa hur man ska få stabila händer. Därför frågar jag om du fortfarande har ostabila händer, eller om du har fått bukt med problemet.
Har du haft mjuka och stilla händer nu i två år så fine - då sitter ju inte problemet där.
Det är givetvis relevant hur du rider om du har ett ridbarhetsproblem.
Och inputen handlar ju inte om filmen, det handlar om din ridning.

Det är okej att såga så länge det inte syns bara det känns? Spelar det då någon om det syns eller inte? Det är fortfarande lika oacceptabelt och det däremot kan jag inte köpa!
Nej men du missar poängen. Du sågar hästen i munnen eftersom den "biter sig fast i munnen". Min poäng är att man släpper loss hästen i munnen genom mjuka händer där rörelsen inte blir synlig utan bara kännbar för hästen.

Jag är självkritisk och tar åt mig av det jag tycker låter vettigt och det tycker jag inte att det här gör, tack ändå! :D

Att vara självkritisk är att se sina brister och förstå att man kanske är orsaken till ett problem. Hittils har du ju bara skyllt över allt på hästen.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Det är det inte, jag har sett det hända flera gånger.

Eftersom min ridning förr inte var dålig är det inte ett alternativ. Kan säkert ha hänt för de som faktiskt red felaktigt men detta är inte mitt problem. Face the facts...



Du sågar hästen i munnen i halten på filmen, vilket du senare i tråden försvarar med att hästen biter sig fast (och jag påpekar att du gör fel genom att såga). Du skriver även till någon att denne kan ju få visa hur man ska få stabila händer. Därför frågar jag om du fortfarande har ostabila händer, eller om du har fått bukt med problemet.
Har du haft mjuka och stilla händer nu i två år så fine - då sitter ju inte problemet där.
Det är givetvis relevant hur du rider om du har ett ridbarhetsproblem.
Och inputen handlar ju inte om filmen, det handlar om din ridning.

Jag anser inte att jag sågar och därför kan du inte kalla det ett ''försvar'' heller. Jag hade tränare med mig även på den tävlingen (vilket jag alltid har för att få bra vägledning) och ifall det skulle varit så att jag sågade hade hon nämnt något om det samt att förmodligen domaren hade kommenterat det i mitt protokoll vilket hon inte gjorde! Jag har skrivit det överallt i hela tråden att jag idag har ett annat ridsätt men jag tycker fortfarande inte att det förra var fel och det kan jag stå för då det heller inte var det. Du menar alltså att du genom att kolla på en film som är dryga minuten lång kan yttra dig om hur jag rider? Du tycker alltså att mina tränare har fel? Ärligt...

Det är absolut inte relevant hur jag red för över 2 år sedan mot det problem jag har idag och det problem jag har är inte baserat på att jag inte kan rida. Det är inte min ridning jag ber om att få ifrågasatt!



Nej men du missar poängen. Du sågar hästen i munnen eftersom den "biter sig fast i munnen". Min poäng är att man släpper loss hästen i munnen genom mjuka händer där rörelsen inte blir synlig utan bara kännbar för hästen.

Som sagt jag sågar inte. Du tror alltså att min häst sticker och drar med mig för att jag sågar? Hur ska jag lyckas såga när jag skrittar ut på långa tyglar? Det är en omöjlighet och bevisar att jag inte sågar.
Du menar alltså att så länge rörelsen inte är synlig så spelar det ingen roll om vilken rörelsen är? Att såga hästen betyder inte att rörelsen måste vara synlig. Om man gör en sågande rörelse så länge den inte syns och huvudsaken hästen känner den så spelar det ingen roll oberoende vilket rörelsen är? Det är allafall det du sitter och skriver... Tycker inte att det är värt att diskutera detta då sågning absolut inte är en del av problemet.



Att vara självkritisk är att se sina brister och förstå att man kanske är orsaken till ett problem. Hittils har du ju bara skyllt över allt på hästen.

Jag skyller inget på min ponny. Jag skrev att hon är lat och tjurig men att det är självklart att hon gör så gott hon kan även om hon inte alltid är rättvis mot mig när hon medvetet väljer att sätta till den tjuriga sidan enbart för att hon är lat. Om du valt att läsa hela tråden så står det klart och tydligt. Dina invändningar angående detta är helt felaktiga då både jag, Zeldas förra ägare, Victoria och Elin Uppling, Ulf Lind samt Peter Nordlander är överens om detta så tror jag med största sannolikhet att det är vi som har rätt. Att du väljer att ifrågasätta även deras kunskaper är upp till dig.

Att dessutom vara 25 år och inte veta varken ut eller in angående min ridning och utifrån en 2 år gammal film ge kritik som inte ens upplevs som konstruktiv till mig som är 15 tänker jag inte ens kommentera.

Men absolut, när jag tänker efter så är det nog du som har rätt föresten. Tack så mycket för hjälpen! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Tror jag kommit fram till lösningen på problemet nu så hade gärna avslutat detta så jag slapp sitta inne på buke varje kväll vilket jag tycker känns som slöseri med tid, haha!
Thank you guys! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Men du, nu börjar det nästan lukta troll..

I ett tidigare inlägg hävdar du att alla tränare du träffat säger att det bara är tjurighet från hästens sida.
Hur jobbar ni med det?
Vad gör ni för att komma till rätta med problemet?

Bra att tränaren pratar med andra, men hon måste väl prata med dig också?

Du verkar ju vara tvärsäker på din sak, så vad är problemet?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Men du, nu börjar det nästan lukta troll..

I ett tidigare inlägg hävdar du att alla tränare du träffat säger att det bara är tjurighet från hästens sida.
Hur jobbar ni med det?
Vad gör ni för att komma till rätta med problemet?

Bra att tränaren pratar med andra, men hon måste väl prata med dig också?

Du verkar ju vara tvärsäker på din sak, så vad är problemet?

Haha kul att du har lite humor! :)

Oftast så accepterar vi bara läget och försöker enbart koncentrera oss på arbetet då det är de som vi anser vara det viktigaste. Är hon tjurig så är vi tjurigare tills hon själv tröttnar och tycker det känns som att hon hellre lyssnar och är lyhörd och då får massa beröm istället. Egentligen hör det inte ens till ämnet och därför behöver vi inte prata om det.
Hon pratar med andra men hon varit bortrest och det har varit upphåll ett tag på träning för att det varit sjukdom i ett av stallen och därför har jag helt enkelt inte fått något besked ännu. Vi ringer inte till min tränare när hon har semester.
Att ändra en 18-årig ponnys beteende vore nästintill omöjligt. Jag visste när jag köpte henne att hon var tjurig. Det är helt enkelt så hon är och det är inte heller det som är problemet. Jag har hela tiden yttrat att problemet är att hon skenar och gärna vill komma undan arbetet och ville ha tips om hur jag skulle kunna lösa det. Jag har aldrig påstått att hennes tjurighet är problemet.
Håll dig till det relaterad ämnet och sluta gräv i andra saker, tack ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

OK. Citat från ditt första inlägg:
Hon tjurar, går emot och vägrar att acceptera arbete. Hon har även börjat skena med mig på banan när jag kommer på öppet spår. Även när jag rider ut brukar hon stanna, frusta och vänd om för att skena. Jag kan känna hur hjärtat bankar och hon är verkligen rädd. Super konstigt..

Hästen tjurar säger du. Men det är alltså inget problem? Hur hanterar ni det? Rent faktiskt, hur gör ni, din tränare och du?

Jag tycker det låter som att hästen inte litar på dig för fem öre, då kan man fråga sig varför detta?
Vad gör du när du känner hennes hjärta banka och vet att hon är rädd? Hur hanterar du situationen?

Att ändra en 18-årig ponnys beteende är inte alls omöjligt. Jag vet en häst som lärde om sitt beteende vid lastning som 26-åring, så vill man så går det. Men man måste kanske tänka lite utanför lådan ibland och inte stirra sig blind på att alla hörn är lika.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

OK. Citat från ditt första inlägg:


Hästen tjurar säger du. Men det är alltså inget problem? Hur hanterar ni det? Rent faktiskt, hur gör ni, din tränare och du?

Jag tycker det låter som att hästen inte litar på dig för fem öre, då kan man fråga sig varför detta?
Vad gör du när du känner hennes hjärta banka och vet att hon är rädd? Hur hanterar du situationen?

Att ändra en 18-årig ponnys beteende är inte alls omöjligt. Jag vet en häst som lärde om sitt beteende vid lastning som 26-åring, så vill man så går det. Men man måste kanske tänka lite utanför lådan ibland och inte stirra sig blind på att alla hörn är lika.

Problemet är att hon skenar och inte att hon tjurar. Hon skenar för att hon inte vill arbeta och är lat.
Jag skrev att vi accepterar att hon är tjurig i förra inlägget. Läs de igen om du inte läste de ordentligt. Har inte heller fått något besked som jag också skrev om hur jag ska hantera situationen då hon skenar och därför frågar jag er om hur jag ska lösa det men många svar jag fått är massa andra orelaterade saker, likt denna.
Hon blir rädd för olika saker i naturen, typ blåsande träd eller andra saker som inte ens syns. Synvillor eller sådant som allafall inte jag som människa kan märka. Då brukar jag klappa och prata lugnande och sedan be henne gå framåt då hon stannat. Eftersom hon är så som individ kan jag inte ändra på att hon är tjurig. Personlighet helt enkelt! Hon litar på mig då hon förr var svår att lasta men nu kliver hon på med nöje.
Jag skrev att jag hade fått tillräckligt med tips och att jag hittat problemet och vad jag ska jobba på och att jag inte tyckte det var värt att ta upp fler saker. Det som nu fortsätter att diskuteras är orelaterat, vad vill du få ut av det? Det är väl ändå jag som ska få ut något utav detta och det får jag absolut inte.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Det jag försöker få fram är att du inte kan svara på var kärnan i problemet är.
Hästen är tjurig har du skrivit flera gånger nu, men du har inte svarat konkret på vad ni gör när hästen tjurar.
Hästen sticker för dig, är rädd och du förstår inte varför.
Du är medveten om att hästars beteende är helt annorlunda mot människor? De tänker inte rationellt, "Nu ska jag.. för att.. !". De är flyktdjur och flyr om de inte är trygga i situationen.
I och med att beteendet uppkommit på senare tid har något hänt. Alla förslag du fått i tråden har du viftat bort.

Vad har du hittat för lösning såhär på lördagskvällen?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

*kk*
Helt spontant känner jag direkt, att hästen reagerar rätt starkt. Jag skulle absolut ha kollat upp den.
Om den förut gått med sadel som inte varit så bra, kan absolut visa sig nu.

Jag red ihjäl mitt sto i en sadel som inte passade. Hon fick ont i ryggen, sen gick det ner i benen, pålagring, hälta.... hon var halt på tre ben, och det syntes INTE DET MINSTA.

Lyssna på hästen... lycka till! :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Det jag försöker få fram är att du inte kan svara på var kärnan i problemet är.
Hästen är tjurig har du skrivit flera gånger nu, men du har inte svarat konkret på vad ni gör när hästen tjurar.
Hästen sticker för dig, är rädd och du förstår inte varför.
Du är medveten om att hästars beteende är helt annorlunda mot människor? De tänker inte rationellt, "Nu ska jag.. för att.. !". De är flyktdjur och flyr om de inte är trygga i situationen.
I och med att beteendet uppkommit på senare tid har något hänt. Alla förslag du fått i tråden har du viftat bort.

Vad har du hittat för lösning såhär på lördagskvällen?

Ja jag har skrivit att hon är tjurig men i princip har jag varje gång förklarat tydligt att det inte är tjurigheten som är problemet. Jag har även svarat att vi oftast gillar läget när hon blir tjurig då jag visste om hur hon var när vi köpte henne och att det helt enkelt är så hon är. Lat och tjurig, that's it.
Självklart förstår jag att hon inte skenar för att hon vill eller så utan att hon gör det för att det är deras neocortex är mindre utvecklad än våran.
Det jag inte förstår och därför vill ha hjälp med (som jag hela tiden sagt och skrivit) är varför hon sticker med mig. Hon har aldrig gjort så förr utan gör det nu så gott som varje gång jag rider ut eller rider på banan. Tycker det låter långsökt att hon varje dag blir rädd oavsett var jag än rider om det inte är i ridhus och därför har jag uteslutit det. Visst hon flyr men hon gör det inte omedvetet och jag kan få stopp på henne. De enda gångerna hon inte gör så är i ridhus.

Jag viftar absolut inte bort något förslag! Jag tar åt mig av det jag tycker låter sannolikt och vettigt och med hjälp av de bra förslagen har jag kommit fram till att som lösning på problemet ska jag kolla upp ryggen, ifall hon har spänningar eller liknande samt kolla sadeln ännu en gång till. Läs igenom tråden så jag slipper skriva samma sak hela tiden!! Det var just av denna anledning jag skrev: Tror jag kommit fram till lösningen på problemet nu så hade gärna avslutat detta så jag slapp sitta inne på buke varje kväll vilket jag tycker känns som slöseri med tid, haha!
Thank you guys!

Alltså, jag tror inte vi kan komma längre då jag inte kollat upp vare sig ryggen eller sadeln ännu och vill då hellre lägga tid på att kolla upp det än att sitta inne här och diskutera något som till största del känns onödigt.
Det hade varit skönt ifall du både accepterade och respekterade det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

*kk*
Helt spontant känner jag direkt, att hästen reagerar rätt starkt. Jag skulle absolut ha kollat upp den.
Om den förut gått med sadel som inte varit så bra, kan absolut visa sig nu.

Jag red ihjäl mitt sto i en sadel som inte passade. Hon fick ont i ryggen, sen gick det ner i benen, pålagring, hälta.... hon var halt på tre ben, och det syntes INTE DET MINSTA.

Lyssna på hästen... lycka till! :)

Japp det ska jag göra. Både sadeln och ryggen!

Oj låter otäckt men jag är helt 100 på att hon inte har ont i benen då vi kollade upp de för drygt 1 år sedan och sen dess har hon varit helt frisk. Sadeln jag har nu sitter bra med nån gelépadd då hon fortfarande bygger muskler fram för att stoppa den från att glida fram. Hoppas verkligen att det löser sig och tack så mycket! :)
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Ja jag har skrivit att hon är tjurig men i princip har jag varje gång förklarat tydligt att det inte är tjurigheten som är problemet. Jag har även svarat att vi oftast gillar läget när hon blir tjurig då jag visste om hur hon var när vi köpte henne och att det helt enkelt är så hon är. Lat och tjurig, that's it.
Självklart förstår jag att hon inte skenar för att hon vill eller så utan att hon gör det för att det är deras neocortex är mindre utvecklad än våran.
Det jag inte förstår och därför vill ha hjälp med (som jag hela tiden sagt och skrivit) är varför hon sticker med mig. Hon har aldrig gjort så förr utan gör det nu så gott som varje gång jag rider ut eller rider på banan. Tycker det låter långsökt att hon varje dag blir rädd oavsett var jag än rider om det inte är i ridhus och därför har jag uteslutit det. Visst hon flyr men hon gör det inte omedvetet och jag kan få stopp på henne. De enda gångerna hon inte gör så är i ridhus.

Jag viftar absolut inte bort något förslag! Jag tar åt mig av det jag tycker låter sannolikt och vettigt och med hjälp av de bra förslagen har jag kommit fram till att som lösning på problemet ska jag kolla upp ryggen, ifall hon har spänningar eller liknande samt kolla sadeln ännu en gång till. Läs igenom tråden så jag slipper skriva samma sak hela tiden!! Det var just av denna anledning jag skrev: Tror jag kommit fram till lösningen på problemet nu så hade gärna avslutat detta så jag slapp sitta inne på buke varje kväll vilket jag tycker känns som slöseri med tid, haha!
Thank you guys!

Alltså, jag tror inte vi kan komma längre då jag inte kollat upp vare sig ryggen eller sadeln ännu och vill då hellre lägga tid på att kolla upp det än att sitta inne här och diskutera något som till största del känns onödigt.
Det hade varit skönt ifall du både accepterade och respekterade det :)

Jag har läst igenom hela tråden nu och blir väldigt konfunderad. Du säger att tjurigheten inte är ett problem.
Hästen vill inte jobba med dig. Det är ju uppenbart. Den bjuder inte till eller försöker fly från arbetet.
Det du måste göra då är att finna orsaken annars kommer ni inte komma någonstans.
Steg 1: Åk till klinik och kolla hästen fysiskt
steg 2: Kolla hästens utrustning.
steg 3: skicka hästen till ett proffs på genomridning någon månad. Detta för att avgöra om bristerna sitter i din ridning. Har beridaren inga problem med ponnyn så vet du att bristerna är hos dig.
steg 4: finn en tränare som kan hjälpa er att hitta en fungerande kommunikation. Kanske får ni börja om helt på marken så att du lär dig att läsa din häst bättre och hon lär sig att hon kan ha förtroende för dig.

En häst skall finna glädje i att bli riden annars är något fundamentalt fel i grunden.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Vänta lite nu. Provades sadeln ut för ett år sedan? Då är det läge att se över den igen; låta ett proffs kontrollera att den verkligen passar.
Den passade kanske då, men på ett år kan vansinnigt mycket hända med ryggen, speciellt om ponnyn håller på att muskla sig (vilket du skriver att hon gör). Och det är lätt att inte se de små skillnaderna, när man rider i samma sadel dagligen. Min förra häst, som var rätt omusklad när jag köpte henne, hann med 7st sadlar på två år innan hon slutade att bredda sig.
Har du låtit stoppa om sadeln något sedan köp?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Jag har läst, och jag har lagt märkte till att du inte svarar på en enda av mina frågor.
Vad är det för lösning du hittat? Care to share?
Jag undrar fortfarande hur du hanterar situationen? Du klappar hästen säger du, gör du det när den sticker?
Sticker den bara utomhus?
Vad har du för utrustning?
Vad säger din tränare?
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Kolla igenom rörelsemönstret på ponnyn. Även om du jobbar med henne "framtill" på filmen för att hon biter tag i bettet och hon ser ut att jobba i ett bra tempo, så ser det ut som om hon är ibland vilar lite mer på det ena bak i både skritt och trav. Man ser det knappt, så det kan förstås vara tillfälliga orsaker.
Hon reagerar även ganska starkt i en annan film (med Cajsa) precis då hon byter varv i trav. Du ser det också i skritten efter halten i samma film.

/V
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

jag hade provat skippa sadeln i ett par veckor. kan ju vara så att den inte ligger skönt längre, det märker man rätt snabbt då! :) lycka till!
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Måste säga att det är oerhört deprimerande att höra någon gång efter gång, beskriva sin ponny som tjurig och lat/ovillig att arbeta!
Min erfarenhet är att hästar av naturen är samarbetsvilliga, och snälla! Annars skulle vi inte kunna använda dem som vi gör.
Om hästen upplevs som tjurig och lat, så har den en riktigt bra anledning till det - denna har ju även känt sej tvungen att börja agera ut, genom att sticka! Tro mej - det är något som inte känns alls bra för den här hästen, och som ryttare/ägare tycker jag nog man är skyldig att, på ett ödmjukt sätt, försöka ta reda på vad! Jag har ridande dotter, och om hon någonsin beskrev sin häst som tjurig och lat, så skulle jag ta den ifrån henne!!
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Måste säga att det är oerhört deprimerande att höra någon gång efter gång, beskriva sin ponny som tjurig och lat/ovillig att arbeta!
Min erfarenhet är att hästar av naturen är samarbetsvilliga, och snälla! Annars skulle vi inte kunna använda dem som vi gör.
Om hästen upplevs som tjurig och lat, så har den en riktigt bra anledning till det - denna har ju även känt sej tvungen att börja agera ut, genom att sticka! Tro mej - det är något som inte känns alls bra för den här hästen, och som ryttare/ägare tycker jag nog man är skyldig att, på ett ödmjukt sätt, försöka ta reda på vad! Jag har ridande dotter, och om hon någonsin beskrev sin häst som tjurig och lat, så skulle jag ta den ifrån henne!!


:bow::bow::bow:


Måste bara binda damman detta med en annan tråd som är igång nu, den om NH-människor är hästvärldens Hippies". Nån tyckte i den att det måste ju vara så väldigt ovanlligt att man inte har kunnigt folk omkring sig och att man självklart inte köper häst förrän man har grundkunskaper att hantera hästar, och hur i hela friden kan man betala för att få lära sig om hästhantering. Det är ju bara att hoppa ner till nästa tråd för att få svart på vitt att många uppenbarligen inte har varken kunskapen eller kunniga människor omkring sig.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Tror jag kommit fram till lösningen på problemet nu så hade gärna avslutat detta så jag slapp sitta inne på buke varje kväll vilket jag tycker känns som slöseri med tid, haha!

Om du tycker diskussionen är avslutad: sluta läs och skriva svar i den, så självdör den efter ett tag. Att sitta på Buke varje kväll fast det känns som slöseri med tid är helt ditt eget beslut.
 
Sv: Min ponny skenar och vägrar att acceptera arbete!

Måste säga att det är oerhört deprimerande att höra någon gång efter gång, beskriva sin ponny som tjurig och lat/ovillig att arbeta!
Min erfarenhet är att hästar av naturen är samarbetsvilliga, och snälla! Annars skulle vi inte kunna använda dem som vi gör.
Om hästen upplevs som tjurig och lat, så har den en riktigt bra anledning till det - denna har ju även känt sej tvungen att börja agera ut, genom att sticka! Tro mej - det är något som inte känns alls bra för den här hästen, och som ryttare/ägare tycker jag nog man är skyldig att, på ett ödmjukt sätt, försöka ta reda på vad! Jag har ridande dotter, och om hon någonsin beskrev sin häst som tjurig och lat, så skulle jag ta den ifrån henne!!

Hear hear!
 

Liknande trådar

Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 126
Senast: DizAngel
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp