Träningsfilmer (när stjärnorna rider)

Fiorano

Trådstartare
Tänkte att vi hade kunnat ha en tråd för filmer som vi antingen själv filmat eller hittat på tuben när stjärnorna arbetar sina hästar. Tävlingsfilmer i all ära, men det är otroligt roligt och inspirerande att se när de rider mellan tävlingarna eller på framridningen.

Detta är Charlotte Dujardin och Valegro i Florida häromdagen:
http://www.youtube.com/watch?v=iFR2jLBbYLk&feature=youtu.be

Älskar hästen och det är verkligen ett styrkepass det där!

Sv: Träningsfilmer (när stjärnorna rider)

Det finns en uppsjö av filmer på Dressage Training Online, men tyvärr måste man vara medlem. Det ligger dock ett par teasers ute som sample videos! En del har hamnat på Youtube; skall kika när jag har tid. Återkommer! :)

http://youtu.be/GpWtT8bvjDs

Edward och Klimke är i en klass för sig!

Inser nu att det inte direkt är någon "träningsfilm" i den bemärkelsen, men jag blir otroligt inspirerad bara av att titta på Gals ridning, filmerna förmedlar en ridkänsla mer än något annat.

Senast ändrad:

WOW
Jag önskar att jag kunde få dela hennes känsla där uppe, bara 5 min av mitt liv... Kan man vinna det på triss tro:d

Jag dör litegrann. Tänk att kunna sitta sådär still, på en sådan fin häst... Tyvärr kommer det nog aldrig hända mig :cry:

Team Edward har en helt ny betydelse i hästvärlden:D.

Tack så mycket för länken! Den visar verkligen det jag gillar med den holländska ridningen. Det handlar om tempokontroll och att hästen lyssnar snabbt framåt och lika snabbt tillbaka. det är så basic det kan bli och kan appliceras även om man bara är en högst alldaglig amatör:). I like a lot!

Fast det är väl inget specifikt för den holländska ridningen, tempo ( och takt) reglering finns väl överallt? :confused:

Fast det är väl inget specifikt för den holländska ridningen, tempo ( och takt) reglering finns väl överallt? :confused:

Har inte varit på någon clinic med svensk eller tysk ryttare som poängterat tempokontrollen som det allra allra viktigaste så som holländarna gör. Holländarna är otroligt nogranna med att det ska vara lätt att rida hästen medan svenskar och tyskar får allt att låta så sjukt mycket svårare. Det betyder naturligtvis inte att det är toklätt att bara börja reglera tempo och så blir man en toppryttare-men ridningen känns betydligt mer applicerbar även för en amatör. Holländarba bryter ner det i enkla beståndsdelar istället för att det ska hållas där och klämmas där och tryckas här och var.

Kyra brukar vara bra på det! Vet att Brink också pushade extra för detta i 'i takt med utbildningsskalan' (steg 1. takt) som publicerades i ridsport.

Urklipp från Kyra clinics:
"Reglera takt och tempo
Genomgående handlar mycket av arbetet om att reglera hästens takt och tempo och när Kyra pratar tempo menar hon steglängden. Hon pratar mycket om att förändra takten, att få hästen att ta kvickare eller långsammare steg och tempot, att få hästen att ta längre eller kortare steg och det är ett arbete som är grundläggande och som hon också rider på sina Grand Prix-hästar." (källa)

"Det finns inga färdiga recept... ...…för träning och framgång, menade Kyra Kyrklund, nybliven supervisor för svenska dressyrlandslaget, under sin clinic på Täby Ryttarcenter i helgen. Equipage reporter, Eva Jacobsen Svaton rapporterar.
Nej, ridning är snarare en ständigt föränderlig mix av ett antal olika ingredienser. Och förändringen ska ske snabbt! Du måste kunna kontrollera din hästs steg – takt, tempo, längd – och det ska ske kvickt. Fem till tio sekunder är en alltför lång reaktionstid när du rider ett dressyrprogram." (källa)

"Kyra Kyrklund höll en, som vanligt, välbesökt clinic. Hon hade med sig två ekipage, en unghäst och en äldre Grand prix-häst. Den röda tråden handlade om takt, tempo och steglängd. " (källa)

Detta är 3 olika tillfällen iaf : P

...och ändå har jag aldrig sett Jan Brink visa upp tempoväxlingar i en öppna/sluta/piruett på alla de gånger jag sett hon ha clinics eller rida fram. Skillnaden ligger kanske i ett holländarna kan visa upp det.

Stort tack för att du länkade till detta klipp! Älskar det, fantastiska tempoväxlingar och formvariationer. Fick en hel del nya idéer! Snacka om att rida dynamiskt :bow:

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Träning Hejsvejs! Nu är det så att jag har ett D-ponny sto dom precis blivit 18. Zelda är utbildad FEI dressyr och LB i hoppning. Jag har ridit...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 698
Senast: Piraja
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 437
Senast: flashlight
·
Hoppning Hej! Vet att det finns tusen trådar om hur man bygger upp muskler, och detta är ingen hoppfilm men den handlar om en hopphäst... så jag...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: nixa 324
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar