Träning och vila för den äldre hästen

Nogg

Trådstartare
Jag är just nu i funderingar på hur man ska lägga upp ett bra tränings och vilo schema för en äldre häst. Man vill ju så gärna att de ska få förbli friska så länge som möjligt så det känns extra viktigt att få lagt upp ridning/annan träning och vilodagar så bra som möjligt. Hur gör ni som har lite äldre (19+) hästar? Hur många dressyrpass, skogspromenader, tömkörning etc gör ni per vecka och när lägger ni in vilodagar? Har ni en eller flera vilodagar på rad?
Jag vill gärna höra hur ni tänker och lägger upp det med era hästar:).

Sv: Träning och vila för den äldre hästen

Har några äldre hästar i stallet. Den som rids bäst går 1-2 dressyrpass i veckan, o rids ut resten. Tanken är att jag ska tömköra den en gång i veckan sen när lappmöglet försvinner. Så max en ledig dag i veckan. Men när hon rids ut är det mestadels lugna turer, och nån skrittur på kanske 30-45 minuter. En äldre häst rör ofta sig begränsat i hagen, så de behöver röra på sig lagom för att inte stelna till.

Jag tycker det beror på häst till häst.

Själv är min gamling 25-år i år. :eek: Jag känner fortfarande inte av några generella ålderstecken på honom, snarare tvärtom. Så glad och unghästbusig som han blivit på äldre dar har han aldrig varit tidigare!

Jag kan dock se en begynnande stelhet nu när han reser sig upp efter att ha legat. Men det har kommit senaste året.

Nu har jag tyvärr inte tid att hålla i gång min gamling på riktigt. Så av den anledningen har jag trappat ner och håller bara igång honom för att han inte ska stelna till.

Men innan dess, från 20-24 år, red jag med precis samma upplägg som tidigare, just eftersom det inte fanns några tecken på ålder. Därför fanns det heller inte någon anledning att ändra upplägget.

Så jag tycker att man ska rätta sig efter hur hästen känns och inte efter vilken ålder hästen har.

Jag har under de senaste åren främst haft att göra med litet äldre hästar. Nu har de inte tränats på någon avancerad nivå, mest enklare dressyrpass blandat med många skogsturer. Genomgående i hur jag tänkt gällande upplägget, som annars inte har varit hugget i sten, är att det viktigaste var att det inte blev så många vilodagar. Hellre ett kravlöst pass än att stå helt och hållet.

Det viktigaste är att aldrig låta de stå. Helst inga rena vilodagar alls, skritta ut eller promenera med hästen. Dra ner på intensiteten i träningen (om du tränat hårt tidigare vill säga) men träna jämnt och regelbundet, och varierad. Var väldigt noga med uppvärmning och avskrittning, och extra noga med underlaget.

Allt är lite skörare på en gammal häst och att tex hamna på boxvila kan vara förödande så man får tänka lite extra på att inte överbelasta dem.

Vår 24 åring känns fräsh och fin och rids på som vanligt inom rimliga gränser såklart. Hon har inga problem med att vila, varken flera dagar på raken eller en längre period. Bara det att man får skritta fram lite extra länge en extra period om hon vilat.

Jag rider min gamling precis som jag alltid gjort! Han är 23 år i år och jag ser till att variera dressyrträning, skogsridning, tömkörning etcetera. Liksom de andra i tråden undviker jag vila mer än nån dag ibland. Är noga med att varva olika sorts träning, kondition- eller muskelarbete samt att variera underlaget. Men så hade jag tänkt med en yngre häst också. Det enda jag undviker är att hoppa högre hinder, känns som onödigt slitage.

Efter någon "ofrivillig" vila är jag mycket noga med att sätta igång långsamt och skrittar gärna någon dag extra innan vi kör på som vanligt igen.

Min häst är pigg och glad och nästan mer framåt nu än när han var yngre. Den enda skillnaden jag märker är just när han blr stående någon längre period, då tapar han rygg och muskler väldigt fort.

Jag tror ofta att hästarna "blir" gamla för att vi "gör" dem gamla. Min häst skulle inte trivas med att pensioneras i nuläget. Det viktiga tycker jag är att man är lyhörd och lyssnar på sin häst, då känner man när det är dags att trappa ned på träningen..

Vår 24 åring känns fräsh och fin och rids på som vanligt inom rimliga gränser såklart. Hon har inga problem med att vila, varken flera dagar på raken eller en längre period. Bara det att man får skritta fram lite extra länge en extra period om hon vilat.

Nej, min har inte heller problem efter vila. Vilket förvånar en del. Men å andra sidan har jag inte ridit några ordentliga dressyrpass senaste året efter jag bestämde mig för att pensionera honom, så jag brukar tänka att det kanske helt enkelt beror på att man inte sätter honom i skarpt läge. Skulle man gjort det är det ju mkt möjligt att man skulle ha märkt av stelhet/knagglighet.

Märker man av knagglighet bara av skritt, skogsturer och joggning så har det väl gått rätt så långt.

Utan tvärtom blir jag så oerhört förvånad var gång man ger sig ut på en tur, även om det gått flera dagar sedan sist, över hur mjuk, pigg och glad han är! Jag känner absolut ingen skillnad mot förut. Men som sagt, jag skulle ju heller aldrig få för mig att kräva något arbete av honom just eftersom att jag inte rider honom regelbundet.

våran har gått en del dressyrpass som 23 åring ( har ridhus o så) började tävla henne igen då också. va i väldigt bra form, men ställdes av på vila dec/jan och rids nu igång igen. Känns jättefin :love:

Min häst, 26år iår, gick förra året 5dagar/vecka mestadels uteritter för att bygga upp en grundmuskulatur i rygg, bog och rumpa. (efter lång vila). Vi siktar på att tävla DIV III dressyr i höst och har lagt upp träningsschemat efter det.
Nu till och med Mars/April så är det 3 ridpass & ett longeringspass. Ingen uteritt då han är oskodd och det är isigt.
Mars/April-Juni kommer det bli 4 ordentliga ridpass 30-40min, en dag uteritt och en longering.
Juli: 5 dagar i veckan med ordentliga ridpass eller 4dagar då jag byter ut ett träningspass på banan med en ordentlig uteritt med backar + en longeringsdag.

Efter läger i Augusti hamnar han på vila i 1 - 1½ vecka innan vi fortsätter träningen till tävlingssäsongen.
Upplägget efter augusti är inte spikat ännu.

Januari
388346_406626122751081_1165626689_n.jpg

Februari
71856_426893624057664_1755693806_n.jpg

382219_426893547391005_1883317701_n.jpg

Min 25-åring rids i stort sett som vilken 16-åring som helst. Det konstiga är att han är fräschare än nånsin nu än han var för några år sen då han inte tränades/reds lika mkt. :D

Han har en till två vilodagar i veckan och jag försöker variera ridningen så mkt som möjligt och rider ut så mycket vädret tillåter så här på vinterhalvåret.

Han fick en ofrivillig vintervila i jannuari efter ett kolikanfall och en misstänkt virusinfektion, var rejält orolig att han skulle bli stel och knacklig. Han är om möjligt ännu finare nu än innan trots att han till och med hade boxvila i ett par tre dagar. :confused:
Eftersom han är äldre så tar jag ändå god tid på mig att sätta igång honom igen.

Sen har vi dragit ner lite på träningsintensiteten, tränaren kommer varannan vecka och vi har ändrat från 45min till 30min pass.

Min gamling skar sönder benet för 1,5 år sedan. Det läkte dåligt och han fick därför stå en hel del för första gången i sitt liv. Innan det hade jag dragit sönder några ledband i foten och ridit mer sporadiskt. Så han var inte i full gång. Men efter den helvilan blev han för första gången gammal.

Nu är han 30 år och jag har börjat sätta igång honom mer målmedvetet.
Jag har lurvat runt i skogen och myst med honom. Men för ett tag sen kände jag att jag får bestämma mig med honom. Jag levde i limbo där jag hela tiden var beredd att ringa veterinären och halvt såg honom som döende.
Det gjorde att jag mesade med honom och han inte hölls så fräsch och stark som han faktiskt kan vara.

Nu är han igång 6 dagar/v. Vi rider nu dressyr igen. Jag ställer mer krav på form och tempo. Men han får betdligt fler vilopauser under passen än yngre hästar. Och han får aldrig ridas trött.
Jag ser hellre att man rider gamlingar ofta och kortare pass än långa och sällan.
Jag tror inte på att ställa av gamlingar.
Och jag tror på att gymnasticera dem. De ska hållas mjuka(!) och starka.

Jag red idag för tränaren. Hon tyckte han såg betydligt fräschare ut än de flesta andra hästar(även hon tyckte han såg gammal, skör ut förut då han stått). Nu tyckte hon vi måste lägga upp en plan med honom. Och då inte bara som jag å sistone haft lite så där flytande att han ska hållas mjuk, må bra, överleva nästa v, om det går kanske kunna bära sig bra i alla gångarter och leva väl. ;)
Utan lite mål för att få ett bra flyt i träningen och då också mer rättvist kunna utvärdera honom i huruvida man bör rida på honom/hålla honom vid liv framöver. Iom att både jag och häst klarat av lite mer än det jag nu haft som mål tyckte hon jag absolut, men i hans takt, ska sikta på att komma tillbaks till lite mer samling etc.

Vi är noga med att han inte ser ansträngd ut vare sig i styrka eller kondition.
Den här hästen är en sån som nog kommer pinna på energiskt tills han en dag faller död ner. Så man får noga hålla koll på om han är trött fysiskt i bärmuskulatur. Och om han ser fräsch och sund ut i rörelsemönster.

Kort:

Ridas nästan varje dag, undvika rida dem trötta, gymnasticera dem med stärkande och stretchande jobb, hålla dem varma så muskulaturen kan hållas mjuk. Hellre många korta pass än få långa.
Akta sig för att se dem som gamla innan de ÄR det rent fysiskt. Då BLIR de gamla.

Kort:

Ridas nästan varje dag, undvika rida dem trötta, gymnasticera dem med stärkande och stretchande jobb, hålla dem varma så muskulaturen kan hållas mjuk. Hellre många korta pass än få långa.
Akta sig för att se dem som gamla innan de ÄR det rent fysiskt. Då BLIR de gamla.

:bow: :bow:

Mycket bra sammanfattning!

Inget knapplån ;) jag håller med:D

----------------
Har en 20åring som jag 'rider som vanligt'. Vad jag märkt är att han behöver längre återhämtning och uppvärmning. Men sånt är ju lätt att anpassa.

Jag rider cirka fem dagar i veckan och rider oftast ut. Nu rider jag ju dressyr även på uteritterna så det är inte säkert att passen blir mycket mindre krävande för det..
Fler korta pasuer på långa tyglar och uppmärksam på så att han inte blir liksom trött och 'utarbetad'. Lagom!

Nu är han oförskämt (pepparpeppar) pigg och fräsch och det är jag ju glad för!:love: Så han är def inte gammal i den bemärkelsen. Och då får han fortsätta som innan.
Vi hoppar sporadiskt, det blir både på träning och små paynjumps men tränar och tävlar främst dressyr på msvbnivå.
Planen är att fortsätta som vanligt men samtidigt ha koll så det inte blir för mycket liksom. Tiden får säga, det blir som det blir och man får ta lite tid i taget.

Tack för alla svar:). Det är underbart att höra om alla pigga lite äldre hästar.:D.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?