Sv: Träning och vila för den äldre hästen
Min gamling skar sönder benet för 1,5 år sedan. Det läkte dåligt och han fick därför stå en hel del för första gången i sitt liv. Innan det hade jag dragit sönder några ledband i foten och ridit mer sporadiskt. Så han var inte i full gång. Men efter den helvilan blev han för första gången gammal.
Nu är han 30 år och jag har börjat sätta igång honom mer målmedvetet.
Jag har lurvat runt i skogen och myst med honom. Men för ett tag sen kände jag att jag får bestämma mig med honom. Jag levde i limbo där jag hela tiden var beredd att ringa veterinären och halvt såg honom som döende.
Det gjorde att jag mesade med honom och han inte hölls så fräsch och stark som han faktiskt kan vara.
Nu är han igång 6 dagar/v. Vi rider nu dressyr igen. Jag ställer mer krav på form och tempo. Men han får betdligt fler vilopauser under passen än yngre hästar. Och han får aldrig ridas trött.
Jag ser hellre att man rider gamlingar ofta och kortare pass än långa och sällan.
Jag tror inte på att ställa av gamlingar.
Och jag tror på att gymnasticera dem. De ska hållas mjuka(!) och starka.
Jag red idag för tränaren. Hon tyckte han såg betydligt fräschare ut än de flesta andra hästar(även hon tyckte han såg gammal, skör ut förut då han stått). Nu tyckte hon vi måste lägga upp en plan med honom. Och då inte bara som jag å sistone haft lite så där flytande att han ska hållas mjuk, må bra, överleva nästa v, om det går kanske kunna bära sig bra i alla gångarter och leva väl.
Utan lite mål för att få ett bra flyt i träningen och då också mer rättvist kunna utvärdera honom i huruvida man bör rida på honom/hålla honom vid liv framöver. Iom att både jag och häst klarat av lite mer än det jag nu haft som mål tyckte hon jag absolut, men i hans takt, ska sikta på att komma tillbaks till lite mer samling etc.
Vi är noga med att han inte ser ansträngd ut vare sig i styrka eller kondition.
Den här hästen är en sån som nog kommer pinna på energiskt tills han en dag faller död ner. Så man får noga hålla koll på om han är trött fysiskt i bärmuskulatur. Och om han ser fräsch och sund ut i rörelsemönster.
Kort:
Ridas nästan varje dag, undvika rida dem trötta, gymnasticera dem med stärkande och stretchande jobb, hålla dem varma så muskulaturen kan hållas mjuk. Hellre många korta pass än få långa.
Akta sig för att se dem som gamla innan de ÄR det rent fysiskt. Då BLIR de gamla.