Träning för 2,5åring

Pinkilly

Trådstartare
Hejsan på er unghästägare! Hur gör ni med era 2 åringar nu efter betet. Jag undrar hur länge ni tycker att man kan promenera med hästarna. Jag har läst att man inte ska hålla på mer än 20-30 minuter när man tränar nått med dem. Men när ni bara promenerar med dem hur långt går ni då. Jag tar turer på ca 30 minuter men funderar på att ta mig lite längre bort. Jag vill nu höra hur ni gör och vilka åsikter ni har!

:bump:
 
Sv: Träning för 2,5åring

Hej
Jag har en 2,5 åring som jag och en kompis har börjat arbeta med. Målet om ett par veckor är att kunna sitta på henne i skritt. Vi har börjat att longera, tömköra och vänja henne vid utrustningen som tex benskydd. Allt går bra och är ganska så lätt. Hon är inte så mycket hanterad innan. Sedan blir det vila till efter jul. I mars ska hon skickas till Flyinge och gå deras unghästutbildning.
Är det någon annan som ska skicka sin häst dit?
 
Sv: Träning för 2,5åring

Min 2 åring började jag med nu i september att börja köra och tömköra i gen efter sommaren, och det går kanon :).

Han kommer att tömköras och köras i skogen tills i mitten av oktober då jag även kommer att börja rida på han.

Sedan när det blir för mörk ute får han jul lov.

Kram
 
Sv: Träning för 2,5åring

Hästar är ju individer

Jag håller sällan på med unghästar mer än 10 minuter, särskilt när de skall lära in nya saker , de blir trötta i huvudet.

Gillar din unghäst att vara ute och gå med dig. Tycler den det är roligt?

Det är ju viktigast
 
Sv: Träning för 2,5åring

Hej! Jo visst är de individer, jag ville bara höra lite hur andra gjorde. Jo hon tycker att det är mycket roligt att gå på promenader. Jag håller oxå bara på korta stunder när vi "tränar" något för då märker man att det är nog efter ett tag och jag vill ju inte att hon ska tycka att det är tråkigt.
 
Sv: Träning för 2,5åring

Vi går promenader på ca 20-30 minuter, korta pass med markarbete på ca 5-10 minuter och har börjat löshoppa.
I markarbetet kan lite longering ingå, och sadel, träns och benskydd har hon burit helt problemfritt från första stund.

Jag märker tydligt att motivationen tryter på längre promenader, det är inte längre så kul att följa matte längre än så. Hon blir ouppmärksam, stannar och fryser fast (gärna mitt i vägen vid någon hage med snygga killar... :angel: ) och allmänt disträ.
Men vi jobbar på det, vi måste ju komma fram till skogen någon gång innan snön kommer! ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Piaff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp