Tränar ni för MH O MT

Rotterö

Trådstartare
Jag vill bara kolla med er.
Har hört och sett så många som tränar inför ett MT MH.
De får mycket bra poäng , hunden vet exakt va som händer.
Jag skall gå MT den 5 /10. Har inte tränat något.
En syster till min hund. Dom blev tillsagda på kluben att inte göra MT för hunden va ej mogen.
De har möjlighet att träna nu.
Min är inte helt hundra på kamplek mm.Där är tydligen den mesta poängen att hämta ?
Skall jag vänta till hon är 3 eller kör jag nu . Och gör om i så fall
blev aldeles snurrig nu

Sv: Tränar ni för MH O MT

Jag personligen anser inte att man ska träna i förväg, då förlorar ju testet till viss del sitt syfte, eftersom det är beteendeanlag och inte intränade beteenden man vill se...

Blir säkert halshuggen av många för min åsikt... :angel:
Jag "fuskar" inte i kortspel heller

Nej, då försvinner ju syftet med det hela. Du vill ju se vad för hund du har. Därför man ska göra iaf MH:t så tidigt som möjligt.

Träna? Man vill ju se hunden som den är!

Det jag tycker kan vara rätt är att kolla av skotten innan, så att man på MH inte står där som ett fån när hunden sprungit till bilen när det small till.

Detta är ett MT det gäller
Men jag tycker ju inte man skall träna. Men man ser folk som tränat o hör mycke snack.

Föresten så verkar du vara inne på att MT är något prov. Där man ska räkna poäng, högst poäng vinner. Det är inte riktigt så det fungerar. Det är en mer utförlig beskrivning av din hund. Varför ska folk träna på något som är hundens brist? För att det ska se bättre ut på papper?

Har du tänkt att ha henne i avel?

Glömde: Jag hade väntat med ett MT. En hund kan växa på sig väldigt mycket ifrån 2-4 år. Bland annat modet. Vet många hundar som varit fjantiga under MH men som sedan på MT kommit upp sig och briljerat för att dessa fått mogna. Utan träning ska väl tilläggas.

Varför ha bråttom?

Min hund klarade MH
skotten kanon bra.
Men leken o kampen dåligt.
O nu är tydligen de viktigast poängen i kampen
eller ??

Min hund klarade MH
skotten kanon bra.
Men leken o kampen dåligt.
O nu är tydligen de viktigast poängen i kampen
eller ??

Vad spelar det för roll med poängen? Och hur mycket allting ger? Tycker du inte det ska bli intressant att få en beskrivning på din hund och se hur hon löser de olika situationerna?

Föresten så verkar du vara inne på att MT är något prov. Där man ska räkna poäng, högst poäng vinner. Det är inte riktigt så det fungerar. Det är en mer utförlig beskrivning av din hund. Varför ska folk träna på något som är hundens brist? För att det ska se bättre ut på papper?

Har du tänkt att ha henne i avel?

Nä jag räknar inga poäng. Men max poäng för att bli godkänd är 300p

Och det räknas poäng på banan
vi kollade den 6 sept på MT
dom låg på 450 572p hela kullen
Jag har min hund enbart till familje hund ,

Nä jag räknar inga poäng. Men max poäng för att bli godkänd är 300p

Och det räknas poäng på banan
vi kollade den 6 sept på MT
dom låg på 450 572p hela kullen
Jag har min hund enbart till familje hund ,

Sudda ut tävling i ditt huvud så kommer det gå jättebra.

Vad spelar det för roll med poängen? Och hur mycket allting ger? Tycker du inte det ska bli intressant att få en beskrivning på din hund och se hur hon löser de olika situationerna?
Jo visst, ville klara 300p så det blir godkänt.
Det va kenneln som ville att dom skulle göra MT
kan göra om i så fall sa hon.
Har nu bokat o betalt så det får bli så nu

Jo visst, ville klara 300p så det blir godkänt.
Det va kenneln som ville att dom skulle göra MT
kan göra om i så fall sa hon.
Har nu bokat o betalt så det får bli så nu

Ja, men klarar hon det inte så gör hon inte det. Då är hon ingen bra hund. En fjantig korning ska vilken normal hund som helst ta sig igenom.

Och om du ska behöva träna för att komma upp till 300+ så visar det på en rätt bräcklig individ.

Jag skall inte träna.
Hon har haft problem med kampen , det tror jag berott på att hon har haft stora problem med sin hals. Ont länge. Ville inte ha något i munnen.
Men det va tonsillerna som spökade. Nu leker hon o busar. Men vet inte om det blir så tillräckligt som det ska va på MT
Hon är ingen mespropp. Hon är en mycket trevlig hund

Nej, om man tränar fyller ju varken MT eller MH sin funktion!
Vi ska göra MH på 3 kullsyskon imorgon (schäfer) ! Ska bli riktigt spännande att se om de reagerar som vi tror.
Det 4:e syskonet har redan gjort sitt MH så efter imorgon är hela kullen "klar"! Nu är det bara ut och tävla!!

Nä jag tränar inte
Jag kör bara på.
Så får vi se vad som händer.

Hur många poäng är det på varje gren
Hur grovt skall de missa för att e få godkänt MT

Gud nej. Vi ska göra MH i oktober och med träning skulle det ju förlora sitt syfte. Jag vill ju se om min hund kan avreagera sig efter ljud/överraskning, är aktiv med konstiga människor osv.

Nej, man ska inte träna.
Skit i poängen! Se det som en kul grej istället..

Aliide, jag ska göra korningens mentaldel med min hund, fast han är kastrerad, då uppfödaren vill se hela kullens resultat. Din hanne är ju kastrerad, märkte du nån skillnad på honom efter kastreringen, i t.ex. mod, dådkraft etc?Skulle hans MT sett annorlunda ut efter kastreringen?

Okej jag kör mitt MT den 5 /10. Så får vi se vad det visar.
Kan gå dåligt på kampen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Nog för att tänket kring hundträning svängt de senaste tio åren, men nu börjar jag verkligen fundera... Generellt sett så förfasar...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 437
Senast: Zobri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30