Tränar du som hoppryttare dressyr?

Sv: Tränar du som hoppryttare dressyr?

Jag tränar dressyr för tränare med ungponnyn regelbundet, det gör jag ofta med ungponnyer/unghästar jag får behålla under en längre tid.

Dem andra hästarna/ponnyrna tränar jag själv dressyr.

Självklart hör hoppning & Dressyr ihop;

hoppning behöver dressyren, deremot behöver inte dressyren hoppningen.

Därför anses det vara svårare med anancerad hoppning än med anancerad dressyr för vissa, där håller jag visserligen inte med.

Själv är jag tävlingsryttare inom hoppning.

jag rider dressyr/markarbete för min hopptränare ibland + att under hoppträningarna så är det mycket "dressyrarbete" som gäller, med sivärtsrörelser, galoppombyten med mera. TRänar även då och då för dressyrtränare + att jag trimmar hemma och jag försöker rida med dressyrsadel i allafall en gång i veckan.....på ponny vet jag folk som aldrig rider dressyr men som ändå placerar sig på varenda hopptävling men det funkar nog inte på häst....då måste man ju rida mer och inte bara "åka häst"...

på ponny vet jag folk som aldrig rider dressyr men som ändå placerar sig på varenda hopptävling men det funkar nog inte på häst....då måste man ju rida mer och inte bara "åka häst"...

Nja ;) Förstår att du bara uttryckt dig lite fel.

Jag, och även andra ponnyryttare som tävlar på högre nivå inom hoppning, kan inte bara "åka häst" som du & många andra uttrycker sig. Det kan jag med all säkerhet säga är fel.

Däremot finns det ryttare som får ny ponny varannan vecka & tävlar hästen 2 dagar efter ryttaren fått hästen, hästen lär aldrig fatta "Men, om hon ska göra sådär behöver jag ju inte hoppa"

Det jag ville ha fram var att man måste kunna "rida" för att kunna tävla på ponny också. Inte bara på storhäst.

hm, vet inte om jag kan kalla mig hoppryttare, men det är huvudsakligen set som jag tävlar med min ponny och det är det som jag satsar på :p jag tävlar för tränare en gång i veckan och jag ska på dressyrkurs på strömsholm i sommar! ! :D så jag tränar mycket dressyr med pållen, det är ju liksom det grundläggande arbetet för att hoppningen ska funka :smirk:

Nja ;) Förstår att du bara uttryckt dig lite fel.

Jag, och även andra ponnyryttare som tävlar på högre nivå inom hoppning, kan inte bara "åka häst" som du & många andra uttrycker sig. Det kan jag med all säkerhet säga är fel.

Däremot finns det ryttare som får ny ponny varannan vecka & tävlar hästen 2 dagar efter ryttaren fått hästen, hästen lär aldrig fatta "Men, om hon ska göra sådär behöver jag ju inte hoppa"

Det jag ville ha fram var att man måste kunna "rida" för att kunna tävla på ponny också. Inte bara på storhäst.

:bow: Äntligen en smart ponnyryttare ;) Nu är vi två, haha *skämt*

Nä, allvarligt talat, du har helt rätt! Men tyvärr finns det ju väldigt schysta och ärliga ponnyer som hoppar allt i början, men sen när ryttarna förstört dom/börjar rida högre klasser går det inte lika bra längre.

hm, vet inte om jag kan kalla mig hoppryttare, men det är huvudsakligen set som jag tävlar med min ponny och det är det som jag satsar på :p jag tävlar för tränare en gång i veckan och jag ska på dressyrkurs på strömsholm i sommar! ! :D så jag tränar mycket dressyr med pållen, det är ju liksom det grundläggande arbetet för att hoppningen ska funka :smirk:

knapplån kanske?;)

klart vi/dom flesta gör. jag rider för dressyrtränare 1 gång i veckan och mer vid behov, om man behöver jobba igenom lite extra eller så...:rofl: ser också ganska ofta att det händer, ialla fall på lokal/regional nivå!

jag drar mig lite för att kalla det dressyr, (trots att jag tom har köpt mig en dressyrsadel), utan säger markarbete eller rida på backen. då ingår öppna, sluta, skänkelvikning, byten i språnget, bakdelsvändningar, trav i nedsittning m.m. dock faller det inte sig så naturligt att öva förvänd galopp, framdelsvändning osv.

där håller jag inte riktigt med dig. gymnastikhoppning gynnar dressyrhästen otroligt mkt på rätt sätt och i rätt mängd. styrka, smidighet och ev. kickhet.

Självklart rider jag dressyr! Det hade ju inte fungerat annars!

Däremot så tror jag inte att man se på en hopptävling vilken ryttare som rider dressyr på sin häst och vilken som inte gör det.

Vissa hästar kan inte koncentera sig på så mycket annat än hindren på tävling, oavsett hur mycket trimmade dom är i dressyren.
Medans andra hästar kanske inte tränas alls lika mycket dressyr, men som går lika stadigt i dressyren på hopptävling som hemma.

Min ponny är bara ett exempel: Jag rider mycket dressyr och han är fin i dressyren på träning, och även på dressyrtävling.

Men på hopptävling är det mycket annat att titta på. Han går inte i form på framridningen på hopptävlingar men jag har lärt mig att det inte är något att "bråka" om, huvudsaken är att han lyssnar framåt, broms, höger, vänster och att han har mycket bakbensaktivitet i galoppen. Plus att han hoppar med rygg och bjuder på hindren.

Men om någon som inte känner oss tittar på oss när jag rider fram, så tänker dom säkert "Den där tjejen rider nog aldrig dressyr" :p , men det gör jag ju! :D

Jag rider inte dressyr för en speciell dressyr tränare just nu även om jag skulle vilja. hittills har jag tränat för en FT ryttare så jag har på den vägen fått lite av båda delar.

Men jag tror nog att man lyckas bäst om man delar på det...

jag köpte en hoppåsprätt ponny för ca 1½ år sen, knappt dressyr riden, men hoppad la&msvb.
På en gån satte vi igång och träna dressyr, och ponnyn hoppar mykt bättre! kan ta det lungt mot hindrena, inte bara rusa, bättre teknik och alltihopa. rider för tränare ft varannan vecka, ibland mer. Har plockat plaseringar i lokal lb! :D

jag tycker dressyren är JÄTTE viktig :)

Jag undrar lite vad man räknar som dressyr. Jag rider ytterst sällan regelrätt dressyr i dressyrsadeln men jag rider väldigt mkt maktarbete. När jag säger makarbete menar jag inte bara över bommar utan även "på slät mark"

Jag rider mkt galloparbete, byten i språnget, volter i olika storlekar, öka o minska galoppsprången. Men jag rider aldrig i förvändgalopp.

I trav rider jag väldigt mkt sidvärtes, Sitter ner i traven mkt oxå, fast i hoppsadeln. :p

Rider gärna bakdelsvändning men nästan aldrig framdelsvändning

Jag rider inte för någon dressyrtränare men jag rider mkt makrarbete för min hopptränare. Så man har "koll" på lydnaden, form osv

Jag råkar tillhöra den skara hoppryttare som tycker det är jätteroligt att rida dressyr ;). Dressyrtränar för tränare gör vi varje vecka och sammanlagt brukar det bli tre dressyrpass totalt i veckan. Jag tror (och hoppas?) att personer med yngre / mer "ofärdiga" hästar lär sig att vara ännu noggrannare med jobbet på backen, för de vet att det är det som gäller för att hästarna ska hålla.

Vad tror ni om det?

:bow: Äntligen en smart ponnyryttare ;) Nu är vi två, haha *skämt*

Nä, allvarligt talat, du har helt rätt! Men tyvärr finns det ju väldigt schysta och ärliga ponnyer som hoppar allt i början, men sen när ryttarna förstört dom/börjar rida högre klasser går det inte lika bra längre.

Haha :) ja, vi förstår nog varandra ;)

Självklart rider jag dressyr, tävlar en del med!

Tränar dressyr en gång i veckan, sen blir det oftast en till två gånger i veckan då det är lättare dressyrpass/markarbete, Och hoppning endast en gång i veckan.

Vet ju hur viktigt det är med dressyren, och vi hade struntat i den så hade det inte slutat väl... Efter all dressyr har han börjat bli riktigt fin i hoppningen, han hoppar igenom sprången mycket bättre, mycket rundare och mjukare, tom på småhinder!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag håller med de flesta här att dressyren ÄR grunden till hoppning. Jag förstår inte hur flertalet ryttare kan hoppa på en häst som inte lyssnar för sidförande hjälper samt gas och broms. Det måste ju finnas någon form av samarbete mellan hästen och ryttaren vid hoppning. Samarbetet kommer ju då från dressyren. Dock så behövs dressyren inte endast för lydighetens och smidighetens skull utan även för hästens hållbarhet. Den måste kunna bära upp sig med ryggen och avlasta frambenen emellanåt. Titta i landningarna hur mycket vikt som hamnar på hästens framben, det ser ju ut som om benen ska gå av ibland :crazy:

Det är säkert därför som många hopphästar som ridits på fel sätt får problem med knäna eftersom att de hela tiden belastar dem då de inte rids i form emellanåt. Självklart gäller inte detta för alla hästar, men hos flera hästar som drabbas av knäproblem tror jag att problemet sitter i hur den ridits inte i knäkvaliteten (vilket jag hört många skylla på :eek:)

Jag tränar mkt dressyer. De hästar som man ser på tävling som är helt ordidna och vinner håller inte så länge till, det slutar med att de står med t ex ryggont eller inflamation i någon led.

Jag tränar för dressyr tränare 1-2 gånger i veckan. Där i mellan rider jag hemma på banan och ute i skogen. Även om jag rider ut är jag väligt noga med hästens form och att den sätter under sig. Jag flyttar och har mig. Jag jobbar nästan dressyr varje dag. Att ha en välriden här är ofta nyckeln till framgång!

När jag säger markarbete anser jag också att det är bommar inblandade. Liggande direkt på marken eller upphängda på "sockerbitar". Vilket jag gör regelbundet. Mkt bra för att tex träna sin egen avståndsbedömning eller växla antalet galoppsprång emellan bommar.

Jag tränar dressyr för dressyrtränare. Dock inte en gång/vecka som jag tränar hoppning för hopptränare. Bara av den anledningen att jag inte har råd med dressyrträning för dressyrtränare så ofta.

Med min nuvarande häst har jag inte kommit så långt i dressyren än, jag rider bara öppna och har så smått börjat med sluta och bakdelsvändningar. Men om ngt år räknar jag med att vara där jag varit med alla andra hopphästar jag haft, dvs öppna, sluta, mkt samlad galopp korta stunder osv ska ingå i det "vardagliga" dressyrarbetet.
Jag har fö på mina andra hopphästar ridit både samling (början på piaff och passage) samt byten i serier.
Enda skillnaden är att jag struntar i om de är poängmässigt korrekta i en dressyrtävling.

När det gäller att mkt dåligt dressyrridna hästar vinner klassen så tror jag det kan ha ett högt pris. Kommer den hästen vara hel i benen efter ett par år? Eller blir det "bara" så att den slutar fungera optimalt på tävling efter ett tag?
Är det verkligen så att så där gravt dåligt dressyrridna hästar verkligen fortsätter vinna i längden? Jag tror inte det. Tror de är lite av "one hit wonder".

Jag råkar tillhöra den skara hoppryttare som tycker det är jätteroligt att rida dressyr ;). Dressyrtränar för tränare gör vi varje vecka och sammanlagt brukar det bli tre dressyrpass totalt i veckan. Jag tror (och hoppas?) att personer med yngre / mer "ofärdiga" hästar lär sig att vara ännu noggrannare med jobbet på backen, för de vet att det är det som gäller för att hästarna ska hålla.

Vad tror ni om det?

Det tror jag absolut på! Det är jätteviktigt att man gör rätt för början med unga hästar. Jag har själv en 4 åring som jag tränar hoppning varannan vecka med och dressyr varannan med för tränare. Just dressyren har gjort väääldirgt mycket för honom, även om det inte blir flera gånger i veckan jag rider på bana. Att jag sen startat Debutant fälttävlan med honom och med som bäst 65,24% i derssyren 0 banhoppninge samt 0 terräng visar ju bara hur viktig grundutbildningen är. Att jag även kan reglera galoppsprången mellan hinderarna visar även vad dressyren gjort för nytta i hoppningen, trots tidig ålder.

Det är kul när man ser tydligt var träningen ger på ens hästar:)

Här är en blid på min stjärna:)
http://s121.photobucket.com/albums/o205/Sofiis/?action=view&current=bellehopparperssonslada.jpg

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden