Tränar du som hoppryttare dressyr?

Sv: Tränar du som hoppryttare dressyr?

kl

Rider väl rätt mycket dressyr. Är nere i lite svacka just nu, har hitills ridit markarbetes-dressyr för mn hopptränare, men ska börja rida renodlad dressyr 1-2 gånger i veckan för en ''dressyrtant'', ska bara köpa en dressyrsadel först.

Klokt, klokt, klokt :). En jätteläcker häst har du, massa lycka till i framtiden.

*KL*
Jag ser på det som att hoppning är 98% dressyr. Har du inte en lydig häst så lär ju allt gå åt skogen. Jag tränar dressyr för a-tränare 1gång i veckan samt trimmar 2-3 dagar hemma. Händer även att jag startar lite dressyr i början och slutet av säsongen. Men vi tävlar främst hoppning.

Naturligtvis gör jag det... Dock rider jag tyvärr inte regelbundet för tränare just nu, efter att min förra tränare slutat har jag inte hittat någon som jag trivs riktigt med/ngn som har tid att ta emot fler....:crazy:

jag rider för dressyr tränare en gång i veckan och har gjort i säkert 7 års tid.

Du kan kalla det var du vill (dressyr, lydnad, markarbete), men utan en lydig, följsam och mjuk häst blir det svårt att komma någon vart i hoppningen.

Att träna upp hästen att vara lydig, mjuk och följsam för man inte en dag i veckan för en instruktör... det är ett arbete man gör vid varje ridpass, oavsett om man hoppar, rider i skogen eller tränar på dressyrbanan.

Däremot skiter jag i om halten är perfekt, om övergången var efter EXAKT x antal steg eller om hästen går i MSV tävlingsform. Det viktigaste är att hästen är mycket lydig och mjuk/elastisk att rida.

Dessutom en hopphäst skall lydnadshoppas (markarbete plus cavaletti eller hinder under ca 80 cm) ett par gånger i veckan för att bli riktigt bra.

Det finns ingen framgångsrik hoppryttare som inte tränar mycket /lydnad/markarbete.

Självklart! Grunden i hoppningen är ju att ha en lydig och balanserad häst som följer dina hjälper och är smidig och svängbar :)

just nu vilar min ponny , men annars så rider jag alltid dressyr 1 gång i veckan för tränare ! vi tränar mkt skänkelvikningar , öppna & sluta , byten , förvändgalopp , skänkelvikning i galopp tillochmed :D
dressyr är en jätteviktig byggsten i mitt arbete . utan den så skulle hoppningen inte funka ;) jag rider just nu mer dressyr än vad jag hoppar :eek:

Jag håller med i allt som skrivit i denna tråd, men vill tillägga en sak.

Tror ni inte att man förhindrar/förebygger olika skador genom att hålla sin häst lydig, smidig och välmusklad?
En häst som rids i form och kan bära sin tyngd på ett korrekt sätt håller ju garanterat längre i hoppsamanhang..

Visst, vissa kanske tar sig runt banor i höga klasser med hästar de inte rider dressyr på, men sen då? När hästens kropp inte längre klarar av påfrestningarna?

Ville bara få in ett nytt perspektiv i diskutionen! :D

Självklart tränar jag dressyr, för att det ska gå bra i hoppning gäller det att ha en fin häst på marken oxå, som klarar av att sammla sej och öka, och som är stark och balanserad.

Just nu har Mazarin ett uppehåll från hoppningen fram till början av Augusti, så nu hårdtränar vi dressyr. visst vi kör ju inte direkt piaff och passage. Men jag har fått slitit hårt med henne i dressyren och på marken, då hon innan vi köpte henne inte var direkt dressyrriden, hon var riden i mest lätt sitts i både trav och galopp osv. det är inte förräns dom här senaste månaderna som jag verkligen kan sitta på henne i galoppen sammla och hon går kvar på tygeln (tidigare har hon blivit jättestressad och tagit upp huvudet, när jag provat med att sitta i galoppen. Det här med att stå på tygeln i halterna har hon inte riktigt förståt vad det ska vara nödvändigt för än, men det är lugnt vi ska ju inte ut och tävla dressyr, men nog försöker jag lära henne det oxå allt :p

Jag tränar 1 gång i veckan för tränare, och sedan rider jag ca 3 dagar dressyr själv, med varierande nivå, några dagar lite lugnare och några hårdpass. på hoppträningen 1 gång i veckan brukar vi alltid börja träningarna med att rida markarbete ett tag.

Senast ändrad:

Jag tränar två ggr i veckan för instruktör. En hopptränare och en dressyrtränare.

Jag är själv fälttävlansryttare, så självklart tränar jag mycket dressyr. I och med att dressyren just är grunden för all ridning, så märks det gott och väl på de hästar som är regelbundet dressyrtränade, och de som inte är det. Alla ryttare borde ha en positiv inställning till dressyr, vilken gren man än håller på med. :)

Jajjamen! Jag rider för tränare en gång i veckan och enligt henne är det dressyr vi ska satsa på och inte hoppning. :angel:

haha jag känner igen mej i det där, får påminna henne ibland att mazarin inte är en dressyrhäst. vi har till och med blivit riktigt arga på varandra en gång :o

Dressyren är A och O för att få hästen gymnastiserad, lydig och i balans. Många hoppryttare slarvar tyvärr med detta och hästen kanske då " gå sönder tidigt "

Jo det är klart att vi gör!
Jag tränar dressyr varje vecka för en tränare samt rider dressyr själv. Det är klart att man behöver dressyren!:bump:

Klart jag tränar dressyr, dressyren är ju grunden till allt. Jag skulle aldrig hoppa en häst som inte är lydig för hjälperna, kan gas och broms och svänga. Eller som peter eriksson säger, de tre S:n måste fungera. Start, stanna och svänga.

Min hopphäst gör de flesta lite lättare skolorna, mest för att bli mjuk och smidig i kroppen, men självklart är det även en lydnadsgrej. Du vinner aldrig en omhoppning på en oriden häst;)

Jag skulle inte säga att jag direkt rider dressyr på min häst, utan jag kallar det nog hellre för markarbete. Detta då jag har min hoppsadel på honom, han har all sin hopputrustning (skulle aldrig plocka bort martingalen) osv. Han gör alla de rörelser som här klassas som dressyr, dvs. öppna och sluta i trav och galopp, förvänd, byten osv. Det är ju (som alla tidigare har påpekat :)) viktigt att ha en hopphäst som är välriden på marken.

Vill även stryka under det som någon tidigare sa, att bara för att hästen är välriden hemma behöver detta inte synas på tävling. Det är först det senaste halvåret som min häst har släppt till på framridningen och låter sig ridas. Nu är han superfin även där, men tidigare har han varit mest spänd och man har bara fått "gilla läget" :smirk:

Nu skulle jag bara vilja flyta ut lite från själva frågan, och fråga om det är någon som har en bra instruktör i närheten av märsta? Jag har inga problem med honom, han är helt klart okej, men jag skulle vilja lyfta honom till nästa nivå. Tänk lite Peter Eriksson trim på hästen. :) Vill dock ha en tränare som verkligen förstår att det är en hopphäst, och att det han ska lära sig är för att få honom att bli bättre i hoppningen. Han behöver inte kunna piaff och passage, han ska hoppa. Jag vill inte förvirra honom allt för mycket. :p Tyvärr har dom jag har pratat med mest velat forma om honom till dressyrhäst känns det som. Hade en jättebra tränare uppe i gävle, men sen jag flyttade hit har jag inte riktigt hittat rätt. Tacksam för tips!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka