Sv: Tränar du som hoppryttare dressyr?
Jag skulle inte säga att jag direkt rider dressyr på min häst, utan jag kallar det nog hellre för markarbete. Detta då jag har min hoppsadel på honom, han har all sin hopputrustning (skulle aldrig plocka bort martingalen) osv. Han gör alla de rörelser som här klassas som dressyr, dvs. öppna och sluta i trav och galopp, förvänd, byten osv. Det är ju (som alla tidigare har påpekat
) viktigt att ha en hopphäst som är välriden på marken.
Vill även stryka under det som någon tidigare sa, att bara för att hästen är välriden hemma behöver detta inte synas på tävling. Det är först det senaste halvåret som min häst har släppt till på framridningen och låter sig ridas. Nu är han superfin även där, men tidigare har han varit mest spänd och man har bara fått "gilla läget" :smirk:
Nu skulle jag bara vilja flyta ut lite från själva frågan, och fråga om det är någon som har en bra instruktör i närheten av märsta? Jag har inga problem med honom, han är helt klart okej, men jag skulle vilja lyfta honom till nästa nivå. Tänk lite Peter Eriksson trim på hästen.
Vill dock ha en tränare som verkligen förstår att det är en hopphäst, och att det han ska lära sig är för att få honom att bli bättre i hoppningen. Han behöver inte kunna piaff och passage, han ska hoppa. Jag vill inte förvirra honom allt för mycket.
Tyvärr har dom jag har pratat med mest velat forma om honom till dressyrhäst känns det som. Hade en jättebra tränare uppe i gävle, men sen jag flyttade hit har jag inte riktigt hittat rätt. Tacksam för tips!