Tränar du som hoppryttare dressyr?

Sv: Tränar du som hoppryttare dressyr?

O ja. När min äldre häst hopptävlades så red jag ett dressyrpass för tränare i veckan och ett hopp, en dag vila och 3 dagar ute. Min häst har varit ridskolehäst och tyckte ridhuset/ridbanan var så tråkigt så jag red dressyr på ängar och i skogen ist. Funkade faktiskt bättre på den hästen!
Jag vill alltid ha hästen i en ändamålsenlig form varje gång jag rider (om vi inte tar det lugnt och skrittar på långa tyglar någon dag) så man kan väl säga att jag tränar dressyr varje gång jag rider honom.
Rider mkt sidvärts ute i skogen och byter galopp, rider förvänd osv. Går ju alldeles utmärkt!

Med min nya, som är 3 år, kommer jag sätta dressyrarbetet i fokus redan från början. Mkt arbete på töm och se till att han lyssnar på framåtdrivande resp förhållande-hjälper även i fortsättningen.

Jag rider massor av dressyr. Dock tycker jag det är svårt i hoppsadeln. Jag rider rättså högt i dressyr, gillar bytes serier. Massor av sidvärtsrörelser. 4-5 dagar i vecka rider jag dressyr i dressyrsadel. Många gånger av dessa rider jag ut efter. Tränar för dressyrtränare en gång i veckan (Han rider själv svårklass så jag känner verkligen stort förtroende för honom) plus att jag hopptränar en gång i veckan (vet inte om han rider svårklass men har jobbat hos stora ryttare som beridare). Sen tävlar jag en gång till en gång varanan vecka i hoppning.

Min häst vilar nästan aldrig, dock rider jag ut i skritt minst endag veckan. Försöker ge henne en dag var fjortonedag fri. Unghästen går dock inte så mycket, rids/longeras två dagar sen vilar han en. Men just nu har han sommarlov och är ute och krigar med kompisarna.

Många har sagt att jag rider förmycket, men har nästan aldrig skador på mina hästar och rider nästan aldrig i ridhus. Rider ofta ute på gräsfälten nu när det är sommar, till hösten blir det stubben. Sen rider jag inte alltid timmen utan kan nöja mig med en kvart och sen skritta ut en sväng.

Mitt minus är nog att jag aldrig rider hoppmarkarbete. Min tränare klagar på det. Han tycker jag ska träna massor av bommar och annat tråkit. Jag fattar inte vinken med att rida i fältsits...mer än för balansen då... På hoppträningar hör jag ofta, glöm dressyren! Vi hoppar NU!

Men men ingen kan vara perfekt!

Jag är ingen tävlingsryttare men jag brukar hoppa min ponny och vi har tävlat några små tävlingar bara. Men jag tränar jätte mkt dressyr. För min ponny behöver verkligen det.:)

Rider inte för dressyrtränare och kommer nog aldrig göra det heller om jag inte tänker starta fälttävlan eller dressyr.

Men visst rider jag det hemma/skog och mark mm mm

Gör mycket lydnadshoppning med små hinder och mycket markarbete med bommar för det mesta. Dressyr tillämpas ju i all ridning men nej jag tränar inte för Dressyrtränare.

Gjorde det någon gång på ponny men det var herrans massa år sen. Däremot tittar jag gärna på dressyträningar :)

*kl*
Tränar inte dressyr för tränare.. har inte råd.
Men brukar dressyra själv i paddocken, lite varierat.. ibland mest på volterna,serpentiner, skänkelvikning och att samla och öka.

veckan brukar se utungefär såhär;)

1-2 Hoppning
1 Vilodag
2 Dressyr
1 Markarbete
1-2 Uteritt (ett konditionspass och ett skogspass)

Självklart rider jag dressyr och jag reagerar oxå på att de är många som vinner o vinner men hästarna går som krattor rent ut sagt.

Men dessa hästar går oftast bara LB-LA /110-120 och går sönder till slut.
Sen finns de hästar som går jättebra hemma men blir stirriga på tävling o de ser ut som dom är jättestela o oridna.
Men där finns oftast lydnaden ändå när dom kommer in på banan .

Precis så tänkte jag också, och i de allra flesta fall är det sant...

Självklart rider jag dressyr och jag reagerar oxå på att de är många som vinner o vinner men hästarna går som krattor rent ut sagt.
Men hoppning har väl inget estetiskt tävlingsmoment? Antingen så river man eller så river man inte, väl?

nä, jag tränare inte ibland dressyr som hoppryttare, jag tränar ibland hoppning som dressyrryttare:p och jag trillar av varenda gång... vete tusan hur jag bär mej åt

Självklart, jag tävlar mest hoppninh men oxå dressyr. Men har inte riktigt hittat en "fast" tränare i dressyren utan tränar för de som är nära. 1-2 gånger i veckan. + Att min hopptränare kör minst 20 min dressyr o sen kanske 20 min markarbete o sen lite större hinder. :angel:

Kan faktiskt medge oxå att ju bättre min ponny går i dressyren ju bättre går hon i hoppningen.

Jag tränar hoppning och markarbete med mina hopphästar.

Nu är jag ju inte ren hoppryttare, men svarar ändå.
Jag rider dressyr för dressyrtränare minst en gång i veckan, såfort min tränare har tid så klämmer jag in en privatlektion också. Åker även på dressyrkurser och läger under vår sommar och höst.
För mig är dressyren grunden till allt, min häst hoppar aldrig så bra som precis efter en dressyrkurs.
Vårat arbete med galoppslutor och byten har stärkt hennes galopp enormt i hoppningen, bland annat förbättrat språngkurvan.
Så för mig är dressyren en naturlig del av all träning av hästar, men det verkar det inte vara för alla. Red i samma grupp som en tjej som har tävlat medelsvår hoppning och inte visste vad en skänkelvikning var förnått förut.

Ja de är klart :p
1 ggr varannan vecka för tränare och 2 ggr i veckan själv

Självklart rider jag som hoppryttare dressyr, men dressyr för mig är "uppvisningsdressyr" dvs det du visar upp på dressyrbanan, vardagsjobbet kallar jag markarbete oavsett om jag sitter på "dressyrhästen" eller "hopphästen". Min hopphäst kan öppnar/slutor/byten, arbetstrampar mm men han skulle inta få så bra poäng i en Msv dressyr klass om vi säger så han/vi har inte den samling och bärigheten som krävs. Min förra häst som skulle vara hopphäst men visade sig gå bättre på dressyrbanan tävlade jag länge både hoppning och dressyr men när hon gick upp i msvb och msva dressyr vart det tufft att hålla på med bägge....gynmastik hoppning och på lämplig nivå funkade ju så klart men det var inte läge att kräva max i bägge grenar.

Jag rider dressyr på min häst...oftast en gång i veckan för tränare och sen rider jag ju själv dressyr rätt ofta.

Många skriver att dressyren är grunden för hoppningen men jag vet inte om jag håller med. Jag känner en tjej som inte är speciellt duktig på dressyr, hon kan inte jobba sin häst eller nått. Jag tror nog inte hon rider speciellt mkt dressyr men nog går hon allt och blir placerad vid nästan varje tävling ändå!
fast jag antar att det behövs mer dressyr och välridna hästar i dom högre klasserna. Nu snackade jag LC/LB..

Jag tycker man ska rida dressyr men man behöver inte rida rena dressyren, jag håller helt och klart med dressyren är grunden till allt, för att en häst ska kunna prestera bra ska den vara mjuk och smidig och det blir den inte utav att trava runt och gallopera inte utan där behövs det att man jobbar hästen i rätt form innan, så hästen blir mjuk och varm, därav smidig .. för att kunna komma upp i klasserna så måste man ha en grund om man säger så.. man kan inte bygga ett hus utan någon grund brukar min tränare säga..

Själcklart gör man det:D Jag försöker rida samma nivå i dressyr och hopp. Ex om jag tävlar Lätt:A hopp att iaf träna Lätt:A dressyr!;)

Som fälttävlansryttare funderar jag på om hoppryttarna tränar dressyr för dressyrtränare regelbundet. Händer ofta att jag kommer på en hopptävling och ser hästen som ser mest oriden ut i dressyr vinna.Hur i hela friden kan det gå så bra? Enligt mig hänger allt på dressyren! Utan dressyr kan man enligt mig inte tävla banhoppning.

Ofta får jag höra att det är markarbete som gäller men för mig är markarbete arbete med bommar. Rider aldrig hoppryttare den rena dressyren med öppnor, slutor, förvänd galopp och dressyr i nedsittning:angel:

Självklart!!! (har iofs ingen häst nu, men när jag hade så såg det ut såhär):

Två passdressyr (på banan)/vecka (minst), varav ett för tränare. Mycket dressyr/markarbete i skogen oxå (sidvärtsrörelser, ökningar/minskningar, byten och ibland en och annan "bakdelsvändning" i galopp)
Tränade mkt mer dressyr än hoppning, hoppträning hade jag för instruktör en gång varannan vecka, plus en helg/månad (två pass/dag lördag + söndag).

När jag sålde min hopphäst (gått nationell 130) så såldes han som dressyrhäst, och lyckades plocka placering i LA:4 bara några veckor efter ryttarbytet. Samma häst vann jag KM i dressyr på året innan (enda "rena" hopphästen i startfältet) och en annan av mina hästar vann dressyr-KM med sin nya ryttare bara ett par månader efter jag hade sålt honom. Tycker det talar ganska bra för att jag kämpar med dressyren på hopphästarna. (det är mellan hindren man vinner tävlingarna, inte över dem)

Men hoppning har väl inget estetiskt tävlingsmoment? Antingen så river man eller så river man inte, väl?

Tyvärr finns det alldeles för få klasser med stilbedömning. Tror att en häst som arbetas ordentligt på marken håller bättre/längre och framförallt mår bättre än en som bara tillåts flänga runt, men sen finns det självklart hästar som blir helt förbytta på hoppbanan, och kanske går superbra dressyr hemma, trots att det inte verkar så när man ser dem på en tävlingsbana.

trots att ja e hoppryttare o min häst aldrig skulle kunna bli nåt i dressyren rider ja minst 3 ggr i veckan, då e de riktiga passs! skolor, skänkelv, byten alllt! o de i dressyrsadel.... dessutom rider ja dressyr ute, fast då i hoppsadel.... men även där ä de skol, byten skänklelv, framdelsv, ryggningar...ja de mesta...:)
Att ja rider ut ä endast fö min häst skull, annars skulle han int tycka livet va kul..... Själv tycker ja att bara "åka":mad: runt i skogen e helt onödig o så är de ju oxå så att dressyr är världens kuligaste!!!:love:
Min kompis rider D-ponny tävlar LC-LB ska starta La, tränar mer än de på träningar, rider dock aldrig på banan o gå på tygeln va e de:confused:? trots detta så blir hon nästan alltid plac....Men så e hennes häst världens juste! hoppar alltid oavsett hur de kommer om hon så skulle skritta mot hindret...
Detta gör ju mej så avundsjuk! giffesäg e min kusse bara 6 år o väldigt valpig o grön på tävling, men runt banan kommer vi knappt...

Som fälttävlansryttare funderar jag på om hoppryttarna tränar dressyr för dressyrtränare regelbundet. Händer ofta att jag kommer på en hopptävling och ser hästen som ser mest oriden ut i dressyr vinna.Hur i hela friden kan det gå så bra? Enligt mig hänger allt på dressyren! Utan dressyr kan man enligt mig inte tävla banhoppning.

Ofta får jag höra att det är markarbete som gäller men för mig är markarbete arbete med bommar. Rider aldrig hoppryttare den rena dressyren med öppnor, slutor, förvänd galopp och dressyr i nedsittning:angel:

Tränar oftast dressyr 2ggr/veckan för tränare, tycker att dressyrarbetet är jätte viktigt. Öppnor, slutor osv. allt för att göra hästen mjuk o smidig.

*kl*

Ja ibland undrar man ju, var på lokaltävling i helgen och det var förvånansvärt många som var ute och hoppade 90-1m med unghästar i avd. B (och även de som red avd A) som inte kunde styra hästen runt banan ens. De missade hinder, hamnade i andra änden av ridbanan osv.

Min häst var mer styrbar än så när hon var 3 år... :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka