Träna henne att vara ensam?

S

Sentenced

Får snart hem ett 13-årigt sto som har ett naturligt men onödigt problem som säkert går att träna bort..

Hon kan ridas ensam, men då går hon på som en galning och man får känslan av att hon bara vill att turen ska vara över!
Tar man in henne från hagen och ställer henne i gången så går hon fram och tillbaka frenetiskt och skrapar med hoven.Spelar ingen roll vad man gör. Mycket jobbigt!:crazy:
Tar man in henne ensam och ställer i boxen så är hon orolig och vandrar runt lite, har hon mat att knapra på så är det liite bättre.

Hon är ranglåg och väldigt flockkär,- vilket iofs bara är naturligt för en häst. Men det måste ju vara jobbigt för henne oxå!
Hennes nuvarande ägare har aldrig försökt göra något åt saken, men jag vill gärna jobba med henne och se om det GÅR att göra något åt saken! Träna ledarskapsövningar kanske? Träna henne succesivt att vara ensam?
Man får liksom en känsla av att hon inte har respekt för människan riktigt?
Skulle hon må bättre om hon såg människan som sin ledare?

Dessutom är hon VÄLDIGT pigg, käkar ingen havre.. har funderat på magnesium. Kanske calming serenity eller vad det heter?Kryper nästan ur skinnet ibland..
Kanske tillhör under Foder iofs..:o :D

Jag vill ha tips!:idea:

Sv: Träna henne att vara ensam?

Bara att sätta igång att träna träna träna... ;)

Jag tycker att du verkar vara inne på rätt spår, av det du skriver att dömma. Det verkar helt enkelt som om hon har väldigt dåligt självförtroende och hela tiden måste ha någon hos sig som beskyddar henne för farliga troll... Ledarskapsövningar skulle säkert hjälpa, ju mer hon litar på dig, desto lättare kommer det vara att rida ut själv eller stå i stallgången. Låt henne stå korta stunder ensam i boxen/stallgången och när hon vänjer sig och lugnar sig kan du öka tiden något. Hjälper hö lite så använd det, inget fel i det! När du rider ut, rid i lugnt tempo så att hon inte stressar upp sig pga av det. Gör saker med henne: halvhalter, ställ hö-vä, serpentiner över vägen, osv så att hon får något annnat att tänka på än att det står troll bakom varje träd som ska käka upp henne. Ta en promenad med henne ibland, det kan vara så att hon är lugnare om hon ser dig hela tiden. Med tid och tålamod kommer hon så småningom tycka att det är kul att komma ut med bara matte och sluta stressa så ;)

Lycka till!! :rofl:

Jag känner på mig att hon kan bli världens goaste och tillgivnaste häst om jag tar mig tid med henne och får henne att känna sig tryggare! :love:

Senaste ridturen, igår- så skrittade jag ut på LÅNGA tyglar HELA turen och satt helt avslappnad i sadeln. Allt för att hon skulle känna mitt lugn och kanske lugna sig själv!
Gjorde lite volter runt träd m.m men det gick i ett j*vla jehu det oxå!:angel:
Var ute 60 min, hon brukar oftast vara ännu värre på hemvägen men efter ca 40 min så sänkte hon huvudet.. lugnade stegen och tuggade nöjt. Duktig tjej!!:)
Hon skyggar knappt för någonting, väldigt modig häst men hon har BRÅTTOM BRÅTTOM!! :p

Jag vill verkligen jobba henne mer från marken och sen ta med ledarskapet upp i sadeln!

Sen så är hennes nuvarande ägare en orolig själ som är stressad ofta.. Rozzi är en känslig häst.
Tror du kanske hon blir lugnare när jag tar över henne?
Jag är en filbunke som inte hetsar upp mig för något och hatar stress..:D

Tack för tipsen!!!

Kul att ni gör framsteg :banana:

Ja, jag tror att hon blir lugnare när hon känner att du är lugn. Klart att pollen blir uppstressad om ryttaren håller på o stressar hela tiden runt henne..!

Lycka till fortsättningsvis och glöm inte att tålamod kommer vara guld värt ;)

Man kan ge Placid - örter mot att de stressar upp sig i stress-situationer. En av mina var ganska spattig i stallet när hon var ensam när jag fick henne. Jag har haft henne i repgrimma och rep och varit lugn och tydlig. Idag står hon som ett ljus helt lös ensam!:)

Min häst har precis samma temperament som din, och det har jag jobbat med att få bort nu i tre år.
För det första tycker jag att du ska se över både hennes utrustning och foderstat, eftersom de kan vara saker som antingen orsakar, bidrar till problemet eller gör problemet värre.
Passar sadeln helt perfekt? Går hon på ett bett hon trivs med? osv
Angående maten: min häst behöver inte mer kraftfoder än lusern hackad strå för att hålla hållet. I vissa perioder får hon havrefri musli, då hon är i "hårdträning". Jag ger henne även magnesium, som fungerar lugnande. I perioder får hon B-vitamin, som både lugnar lite och är bra för pälsen. Det finns en örtblandning som heter Placid, som är bra om man vill ge hästen örter. Dock har jag ett tips: köp de örterna som Placid innehåller (kamomill mfl) i lösvikt hos någon grossist som säljer örter kilovis, det blir väldigt mycket billigare.

Mitt främsta tips är att bygga upp ett förtroende och en "kärlek" mellan er två. Gör massa roliga saker ihop, som du märker att hon tycker är kul! Det bidrar till att henne inställning till dig blir "okej, denna människan är ju kul att vara med, klart jag ska ställa upp för henne"... typ ;)
När du har det förtroendet, ska det inte vara några problem för henne att umgås med BARA dig utan andra hästar i närheten.
Min häst var i princip omöjlig att ta in från hagen när jag fick henne, men efter ett tag när vi hade umgåtts mycket tillsammans så var det som om hon trots allt ville att jag skulle ta in henne, för att hon visste att det skulle hända något kul.

I ridningen måste du få henne att lyssna på dig! Det är lättare sagt än gjort... men jobba mycket med halter och övergångar. När hon stannar och framför allt står STILLA varje gång du gör halt i paddocken/ridhuset, så kommer hon tillslut göra det när ni rider ut också!
När ni rider ut, stanna på något lämpligt ställe och rid lite dressyrövningar som hon känner igen från vanliga träningarna, så att hon känner igen sig och slappnar av.

Du skrev att din häst står och skrapar med hoven och är rastlös och stressad när hon är själv i stallet... Satsa på att alltid GÖRA något med henne när ni är tillsammans i stallet. Massera henne, låt henne äta hur mycket hö hon vill osv. Lämna henne inte i boxen, var där med henne i början i alla fall, sedan kan du lämna henne korta stunder, och sedan öka tiden.

Sist, men inte minst: Glöm inte att berömma henne VARJE gång hon gör något bra! Varje sekund hon inte stressar, varje gång hon gör som du säger. Det behöver inte vara med godis, det räcker med en klapp och ett "Duktig tjej".

Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 423
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka