Träna engelskan?

Kindly explain to me in which way you improve your use of a language if correction of faults is not intended.
Man förbättrar sig väldigt mycket genom att använda språket och dessutom se andra använda det. Det mesta jag har lärt mig i spanskan har jag lärt mig genom att läsa och höra, inte genom att bli rättad när jag pratar.

När jag studerade senast så rättade bara lärarna när vi upprepade gånger gjorde samma misstag. Då när man pratat klart brukade de säga "jättebra och intressant! tänk på att xx...". Det kan man ju absolut göra i tråden också, om alla är OK med det. Men min erfarenhet av att studera språk som vuxen är att det är just genom övning och att härma som man lär sig. Går man på språkcaféer, intercambios eller dylikt så blir man sällan rekommenderad att sitta och rätta den andra.

Det var dock bara en rekommendation och ingenting annat. Kanske andra har andra erfarenheter?

Enklast är väl att, om tråden nu kommer igång, var och en säger till om huruvida de vill bli rättade. Så kan man välja själv.

Man förbättrar sig väldigt mycket genom att använda språket och dessutom se andra använda det. Det mesta jag har lärt mig i spanskan har jag lärt mig genom att läsa och höra, inte genom att bli rättad när jag pratar.

När jag studerade senast så rättade bara lärarna när vi upprepade gånger gjorde samma misstag. Då när man pratat klart brukade de säga "jättebra och intressant! tänk på att xx...". Det kan man ju absolut göra i tråden också, om alla är OK med det. Men min erfarenhet av att studera språk som vuxen är att det är just genom övning och att härma som man lär sig. Går man på språkcaféer, intercambios eller dylikt så blir man sällan rekommenderad att sitta och rätta den andra.

Det var dock bara en rekommendation och ingenting annat. Kanske andra har andra erfarenheter?
Jo, övning ger färdighet.
Ett problem är å andra sidan att felaktigheter i grammatik och stavning kan sprida sig till andra "studenter" och därmed befästa felaktigheter.
Du har lärt dig mycket genom att läsa.
Ja. Men jag utgår från att du huvudsakligen har läst korrekt text och lärt dig på det sättet.
Läser du text med många fel så lär du dig ju felaktigheterna och tror att de är rätt.

Du beskriver en lärarledd inlärning där vad som är korrekt finns med.
Men jag tror att eventuell fortsättning på just den här konversationen hellre tas på PM eftersom det ligger en bit vid sidan av tråden.

Men jag tror att eventuell fortsättning på just den här konversationen hellre tas på PM eftersom det ligger en bit vid sidan av tråden
Du har nog rätt, och jag är helt med på att jag kan vara ute och cykla. Jag tänker dock att det finns risk att även rättningen blir fel, beroende på nivån på engelskakunskaperna hos deltagarna.

Oh well (:D), kör på nu @RedHyuuga , det var ju ett sånt bra initiativ! Det viktigaste är ju att komma igång, så fastna inte för mycket i såna här detaljer :).

Nej allvarligt jag seglar iväg så det inte blir för mycket dialekt och konstig grammatik här inne men superbra initiativ!

När min franska är på fin nivå kanske jag startar en fransktalande tråd blir tråkigt när man inte kan tillräckligt för att säga något intressant :meh:.......

Joinin' in.
And since we are lacking a subject i'm just planning to inform you about what I'm doing this very moment;
sitting at my office, pretending to work (looking concerned while writing and now and then take my eyes of the screen to pretend I am looking at the kalender lying next to me instead) best fake-planning ever...
I should probably try to sell at least one more car before I go home today.. but im to lazy/tired/unmotivated at this very moment...

I've been an ESL (English as a Second Language) teacher for many years and this is exactly what I would recommend. Since there's not a teacher here I think Niphredil's suggestion of putting a parenthesis around a sentence or word the writer would like some help with would work really well. Keep going, it's always fun to learn new things. :D

När min franska är på fin nivå kanske jag startar en fransktalande tråd blir tråkigt när man inte kan tillräckligt för att säga något intressant :meh:.......
Åh. Som när jag började lära mig spanska. "Använd ingen engelska - prata BARA spanska" sa min lärare. Oooookej kära sambo och vänner låt oss bara prata om hej jag heter niffe jag är 28 år gammal bilen är gul jag tycker om paella nej tack jag förstår inte.

Hey don't forget Australian english, Scottish english, South African english, Kiwi english, Canadian english (school instead of school) ;) Liberian english, Indian english (which has developed into its own sub-language) not to mention, Kenyan english or let's not forget Caribbean (Jamaica mon) english. That's the great thing, english can be adapted to just about anything especially since the grammar is so fluid, well except for i before e except after c :p
I'm in, but only if the Canadian English is banned. I never understand what they're writing. Each word - yes, but what they mean - no. Until today I thought this was my fault, but today I'm joined by some ten colleagues who don't understand either :confused:

Åh, anslutande fråga: när är det who och när är det that i en liknande sats? Jag tvekar varje gång jag skriver det.

(Hoppas frågor är okej ...)
Jag använder nog nästan alltid "who" när det är folk jag pratar om. Tror jag. Har aldrig funderat på det.
Jag hittade detta vid en snabb googling: http://www.quickanddirtytips.com/education/grammar/who-versus-that

(jag kan cirka inga grammatiska regler för engelska, går bara på känsla. en känsla som tyvärr nu påverkas av spanskan jag har i huvudet som gör att det till exempel känns helt okej att använda dubbla negationer :banghead::banghead:)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 144
Senast: monster1
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Myrten
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 143
Senast: netia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 159
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar