Tramstråden

:rofl:

Varsågod! :D Jag är superintresserad av C5/Silverpilen, så det var bara att plocka information från minnet.

Jag har hört några historier av människor som tycker sig ha sett Silverpilen, men det är ju lätt att ifrågasätta. Däremot var det en tågförare - vilken på sina inlägg verkar otroligt seriös - som skrev och berättade hur han skulle köra tåget till depån och äntligen gå av sitt pass, när han blir anropad av centralen och ombedd att stanna vid Kymlinge och assistera ett tåg där som havererat och skickade ut felkoder. Visst, han kom till platsen och inte stod där något tåg. Förbannad kontaktade han centralen och frågade om de inte hade något bättre för sig än att driva med honom.

Förvirrade svarade de att 'Men, det står ju precis bredvid dig! Vi får ju in felkoderna och ni står ju jämsides, sluta driva med oss!' :nailbiting:

Till slut fick han åka vidare, men tåget vid Kymlinge var det ingen som såg.
Det är ju lätt att anta att det var något fel på felkoderna då men det är lite kul och spännande med något mystiskt så det är ibland roligare att låta saker vara obesvarade :D
 
.... måste umgås med ett gäng 70-80 åringar idag :grin: farsan och faster har kusinträff hos oss iår, och de är många! :cautious: Totalt sett från båda sidorna så har de fjorton kusiner, som ännu är i livet alltså - de har haft fler :p
Jag vet inte ens hur många sysslingar jag har O_o måste vara över tjugo stycken - minst!
 
'Spöktåget' kommer från ett prototyptåg som köptes in av Stockholms tunnelbana på 1960-talet, nämligen C5-vagnarna tillverkade av Hägglunds istället för vanliga ASEA. Eftersom de bara var prototyper brydde man sig inte om att måla dem utan lät dem behålla sin aliminiumfärg, och kopplingen/bromsarna gjorde att tågmodellen gav ifrån sig ett skrikande ljud vid inbromsning och körning i tunnlar. Det köptes in 8 vagnar, men det blev besvär eftersom att det inte fanns reservdelar om de gick sönder och de gick bara korta turer på röda linjen. De gick en kort morgonrutt varpå de släppte av passagerarna på en station och sedan körde rutten mot depån utan att plocka upp någon. Så vitt jag vet började tåget spela hos fantasin hos en skribent på någon av Sveriges dagstidningar som såg tåget påväg mot depån och skrev om det skrikande, stålfärgade tåget som dök upp från tunneln i berget och aldrig verkade stanna för att ta upp någon levande människa. C5-vagnarna togs ur bruk på 90-talet.

sl_c5_2901.jpg

C5 2901 som stått som museiföremål uppe i Mannaminne efter att den gick ur trafik.

Det har blivit en historia om ett silverfärgat tåg ('Silverpilen') som åker runt, runt, runt och ibland plockar upp människor som aldrig syns till igen - vagnarna är tomma eller befolkade av de döda - och det går inte att komma av. Trots att C5 inte trafikerade blå linjen har det kopplats ihop med Kymlinge tunnelbanestation, en station mellan hallonbergen och kista som påbörjades eftersom det fanns en tanke på att flytta myndigheter och adriminstration till ett nytt komplex på järvafältet. Det blev inte av - på grund av bristande behov och en utrotningshotad (tror jag!) fiskart i närheten och Kymlinge lämnades övergiven och ofullständig. Ryktet säger att Kymlinge är hemsökt och är 'slutstation' för de döda som kliver av där. Det är 'livets slutstation'.

Kymlinge.jpg

Kymlinge Station.

Så jo, C5-vagnarna ('Silverpilen') som inspirerat till historien har funnits. :D
Som gjord för en ny Ghostbusters film :D :D
 

Liknande trådar

Tjatter Om man ska ha en släktträff där ca 40 personer är inbjudna, hur gör man då med kostnaderna? En person kan ju omöjligt betala allt...
Svar
13
· Visningar
736
Senast: Svartkatt
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
50 51 52
Svar
1 034
· Visningar
88 800
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 245
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 133
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp